سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز

با پشت سر گذاشتن روزهای بلند و گرم تابستان، روزهای کوتاه و سرد پاییز فرا می‎رسد. طبیعی است که فکر کنید کاشت گیاهان در پاییز ممکن نباشد ولی این فکر اشتباه است. شما به راحتی می‎توانید در فصل پاییز هم از کاشت سبزیجات بهره مند شوید. در این متن چند محصول مناسب کاشت پاییزی پیشنهاد شده است.






1 – آروگولا

زمان کاشت: بذر آروگولا را در طول فصل رشد، هر چند هفته یک بار در زمین بکارید و کاشت نهایی را حدودا 30 روز قبل از شروع سرما در منطقه انجام دهید.

عمق و فواصل کاشت بذر آروگولا: بذرها را به عمق 3 تا 6 میلی‎متردر زمین بکارید و بین ردیف‎های کاشت 30 تا 40 سانتی‎متر فاصله قرار دهید.

برداشت: سه هفته بعد از جوانه‌زنی، شروع به برداشت برگ‎ها کنید، با برداشت برگ‎ها باعث تشویق گیاه به تولید برگ‎های جدید می‌شوید.

باردهی: 800 تا 1200 گرم در هر سه متر

آبیاری: از خاک‎های دارای زهکشی خوب برای کاشت استفاده کنید، خاک را مرطوب نگه دارید و به طور مرتب آبیاری انجام دهید.

نیازهای نوری: آفتاب کامل

نکات: آروگولا یکی از اعضای خانواده کلم است و رشد بسیار آسانی دارد. برای جلوگیری از تلخ شدن برگ‎های گیاه، زمانی که جوان هستند آن‎ها را برداشت کنید تا بتوانید از بهترین عطر و طعم گیاه بهره مند شوید.

2 – چغندر

زمان کاشت: بذرها را به طور مستقیم در زمین، 10 هفته قبل از شروع سرما بکارید.

عمق و فواصل کاشت بذر چغندر: بذرها را به عمق 12 میلی‎متر در زمین بکارید، فاصله کاشت بین بذرها را 5/2 تا 5 سانتی‎متر و فواصل بین ردیف‌ها را 30 تا 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید. فاصله بین نهال‎ها را به 10 سانتی‎متر برسانید، مگر اینکه بخواهید برگ‎های گیاه را مورد استفاده قرار دهید. در چنین حالتی 5 سانتی‎متر فاصله بین گیاهان کافی است.

برداشت: برای بهترین طعم، چغندر را 40 تا 50 روز بعد از جوانه‌زنی برداشت کنید، (زمانی که قطر آن کمتر از 5 سانتی‎متر است). برگ‏ها را می‎توان هر زمان که به اندازه دلخواه رسیدند برداشت نمود. حداقل دو سوم از برگ‌ها را در هر گیاه بگذارید تا بتواند به رشد ادامه دهد.

باردهی: 4 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: 1 اینچ در هفته. خاک را مرطوب نگه دارید. می‎توانید از مالچ برای حفظ رطوبت خاک استفاده کنید.

نیازهای نوری: آفتاب کامل تا سایه جزیی

نکات: خاک‎های سبک و شل برای کاشت چغندر مناسب هستند. بهتر است بذرها از ابتدا به طور مستقیم در زمین کاشته شوند. چغندر هوای خنک را ترجیح می‎دهد.

3 – کلم بروکلی

زمان کاشت: بذرها را 8 تا 10 هفته قبل از شروع سرما به طور مستقیم در زمین بکارید.

عمق و فواصل کاشت بذر کلم بروکلی: بذرها را به عمق 6 میلی‌متر در زمین بکارید. فاصله بین نهال‌ها را 45 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 90 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

برداشت: سر کلم بروکلی زمانی که به اندازه کافی بزرگ شده باشد و قبل از این که گیاه به دانه برود باید برداشت گردد. بعد از این که سر اصلی برداشت شد، گیاه سرهای جانبی تولید می‎کند که برداشت ادامه پیدا خواهد کرد. زمانی که کلم بروکلی به اندازه کافی بزرگ شد برای جلوگیری از تلخ شدن طعم کلم، هرچه سریع تر آن را برداشت کنید.

باردهی: شش سر در هر سه متر

آبیاری: 1 اینچ در هفته.

نیازهای نوری: کلم بروکلی آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد ولی گرمای زیاد برای آن مناسب نیست، به همین دلیل می‎توان آن را در سایه جزیی نیز کاشت.

نکات: کلم بروکلی باید در خاک‌های با زهکشی خوب کاشته شود. در طول فصل رشد 3 بار از کود نیتروژنی استفاده کنید.

4 – کلم بروکسل

زمان کاشت: بذرها را ابتدا در محیط داخلی بکارید سپس نهال‎ها را 85 تا 100 روز قبل از شروع سرما به زمین منتقل کنید.

عمق و فواصل کاشت بذر کلم بروکسل: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر تا یک سانتی‎متر بکارید. نهال‎ها را با فاصله 45 تا 60 سانتی‎متر از هم بکارید و بین ردیف‎ها 75 تا 90 سانتی‎متر فاصله قرار دهید. 

برداشت: زمانی که کلم بروکسل به اندازه 5/2 تا 4 سانتی‎متر رسید آن‎ را برداشت کنید. اما برای برداشت عجله نکنید، هوای خنک پاییزی طعم کلم بروکسل را بهبود می‌بخشد.

باردهی: 5/2 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: 1 تا 5/1 اینچ در هفته

نیاز نوری: آفتاب کامل

نکات: کلم بروکسل در آب و هوای خنک رشد می‌کند و می‌تواند سرما را تا حدودی تحمل کند ولی باید از یخ زدگی محافظت شود (به طور کلی نباید در دمای زیر 2 درجه سانتی‎گراد قرار بگیرد). کلم بروکسل را در خاک‏های لومی شنی با زهکشی خوب بکارید.

5 – کلم پیچ

زمان کاشت: بذرها را هشت تا 10 هفته قبل از شروع سرما در زمین بکارید. همچنین می‎توان ابتدا بذرها را نشا کرد و بعد نهال‌ها را به زمین منتقل نمود.

عمق و فواصل کاشت بذر کلم پیچ: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر تا یک سانتی‎متر بکارید. برای ارقام زودرس و کوچک تر، فاصله بین نهال‎ها را 45 سانتی‎متر در نظر بگیرید و برای ارقام بزرگ تر، بین نهال‎ها 60 سانتی‎متر فاصله قرار دهید. بین ردیف‎ها حداقل 60 سانتی‏متر فاصله بگذارید.

برداشت: زمانی که به نظر می‌رسد کلم‎ها به اندازه کافی بزرگ و قوی شده‎اند آن‌ها را برداشت کنید. با یک چاقوی تیز کلم را از پایه برش دهید.

باردهی: شش سر در هر 3 متر

آبیاری: یک اینچ در هفته

نیازهای نوری: کلم پیچ بهتر است در یک مکان آفتابی کاشته شود، اگرچه برخی گونه‎ها می‎توانند سایه را تحمل کنند.

نکات: کلم پیچ در خاک مرطوب به خوبی رشد می‎کند. برای کاشت پاییزی بهتر است از کلم قرمز، بوک چوی و واریته‎های کلم چینی استفاده کنید.

6 – هویج

زمان کاشت: بذرها را به طور مستقیم، 8 هفته قبل از شروع سرما در زمین بکارید.

عمق و فواصل کاشت بذر هویج: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر بکارید. فاصله کاشت بین گیاهان را 5 تا 10 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 30 تا 45 سانتی‎متر در نظر بگیرید. 

برداشت: زمانی که هویج‏ها به اندازه قطر انگشت رسیدند برداشت را شروع کنید یا می‎توانید صبر کنید تا قطر آن‎ها بیشتر شود.

باردهی: 4 کیلو در 3 متر

آبیاری: هویج به رطوبت زیادی نیاز دارد. برای حفظ رطوبت می‎توان روی زمین مالچ قرار داد.

نیاز نوری: هویج در آفتاب کامل عملکرد بهتری دارد اما می‎تواند سایه جزیی را هم تحمل کند.

نکات: هویج به خاک‎های شل، عمیق، با زهکشی خوب و دارای مقدار زیادی مواد ارگانیک مانند کمپوست نیاز دارد. از کاشت هویج در خاک‏های سنگین اجتناب کنید. 

7 – گل کلم

زمان کاشت: نهال‎های گل کلم را هشت هفته قبل از شروع سرما در زمین بکارید.

عمق و فواصل کاشت بذر گل کلم: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر تا یک سانتی‎متر بکارید. فاصله بین نهال‎ها را 45 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 45 تا 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

برداشت: زمانی که اندازه کلم به 15 تا 20 سانتی‎متر رسید آن را برداشت کنید. 

باردهی: شش کلم در 3 متر

آبیاری: 1 تا 5/1 اینچ در هفته. برای حفظ رطوبت خاک می‎توان از مالچ استفاده کرد.

نیاز نوری: خورشید کامل، برخی گونه‎ها می‎توانند سایه جزیی را هم تحمل کنند.

نکات: برای گل کلم‎هایی که رنگ سفید دارند، می‎توان برگ‎ها را به هم گره زد (با استفاده از طناب یا پارچه) تا کلم پوشیده شود و در این صورت کلم‌ها سفید بمانند در غیر این صورت ممکن است رنگ کلم‎ها کمی زرد یا قهوه‏ای شود. به این کار بلانچینگ یا سفید کردن گفته می‎شود. 14 روز بعد از این کار می‎توان کلم‏ها را برداشت کرد. برخی از انواع گل کلم، به خودی خود بلانچ می‌شوند به این صورت که برگ‌ها به اندازه‎ای بزرگ می‎شوند که روی گل کلم را می‎پوشانند.

8 - کلم برگ 

زمان کاشت: بذرها را به طور مستقیم 6 هفته قبل از شروع سرما در زمین بکارید. 

عمق و فواصل کاشت بذر کلم برگ: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر تا یک سانتی‎متر بکارید. فاصله بین نهال‎ها را 45 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 45 تا 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: زمانی که اندازه برگ‎ها 25 تا 30 سانتی‎متر شدند می‎توان آن‌ها را برداشت کرد. برداشت برگ‎های بزرگ تر باعث می‌شود برگ‎های جوان توسعه یابند.

باردهی: 5/3 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: 5/1 اینچ در هفته.

نیاز نوری: کلم برگ را می‎توان در آفتاب کامل یا سایه جزیی کاشت.

نکات: کلم برگ یک محصول سازگار است و می‎تواند سرما را تا حد زیادی تحمل کند، زمانی که در فصل خنک کاشته می‎شود طعم بهتری دارد. همچنین در برابر گرما نیز مقاوم می‌باشد. کلم برگ را در خاک‏های غنی از نیتروژن بکارید.

9 – کاهو

زمان کاشت: کاهو یکی از سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز است. شش هفته قبل از شروع سرما بذرها را بکارید. اگر شما در یک منطقه گرم زندگی می‌کنید، می‎توانید بذرها را ابتدا در محیط داخلی بکارید و زمانی که هوا خنک شد نهال‎ها را به زمین منتقل کنید.

عمق و فواصل کاشت بذر کاهو: بذرها را در عمق 6 میلی‌متر بکارید. فاصله کاشت بین گیاهان را 25 تا 30 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 45 تا 60 سانتی‌متر قرار دهید.

زمان برداشت: زمانی که کاهو به اندازه مورد نظر رسید آن را برداشت کنید. 

باردهی: 10 کاهو در هر سه متر

آبیاری: 1 تا 2 اینچ آب در هفته

نیاز نوری: کاهو در اواخر پاییز آفتاب کامل را تحمل می‎کند، اما بهتر است در سایه جزیی کاشته شود.

نکات: از خاک‏های غنی و دارای زهکشی خوب برای کاشت کاهو استفاده کنید.

10 – پیاز

زمان کاشت: برای کشاورزانی که در مناطق سرد زندگی می‎کنند باید پیاز را در بهار بکارند تا بتوانند محصول را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت کنند ولی برای کشاورزانی که در مناطق گرم زندگی می‎کنند، پیاز را اواخر تابستان یا اوایل پاییز می‎کارند و زمانی که به بلوغ رسیدند آن‎ها را برداشت می‌کنند. 

فواصل کاشت: فاصله بین پیازها را 5 تا 10 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 45 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: پیاز را زمانی که قسمت بالایی گیاه شروع به افتادن می‌کند، برداشت نمایید. پیازها را به مدت چند روز روی زمین قرار دهید تا خشک شوند.

باردهی: 5 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: به طور منظم خاک را مرطوب نگه دارید، برای حفظ رطوبت می‌توانید از مالچ نیز استفاده کنید.

نیاز نوری: خورشید کامل

نکات: پیاز یک گیاه مقاوم است و رشد آسانی دارد. با توجه به منطقه‌ای که زندگی می‎کنید انواع پیاز روز کوتاه، روز بلند و روز خنثی را برای کاشت انتخاب کنید. 

11 – نخود فرنگی

زمان کاشت: زمانی که دمای هوا به 21 درجه سانتی‌گراد رسید می‎توان بذر نخود فرنگی را کاشت. 

عمق و فواصل کاشت بذر نخود فرنگی: بذرها را به طور مستقیم در زمین به عمق 5/2 سانتی‎متر بکارید. فاصله کاشت بین بذرها را 5 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: موقع برداشت نخودفرنگی، به شکل ظاهری غلاف بستگی دارد. به این صورت که غلاف های نخودفرنگی باید با دانه های نخودفرنگی پر شده باشند و رنگ آن ها از سبز تیره به سبز روشن تبدیل شده باشد. بعد از این که نخود فرنگی به حد مشخصی از رشد رسید، چنانچه برداشت صورت نگیرد کیفیت محصول کاهش پیدا می کند. برای کارخانه های کنسرو سازی، نخودفرنگی ریز بهتر از نخودفرنگی درشت است. 

باردهی: 1 تا 3 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: خاک را به صورت منظم مرطوب نگه دارید.

نیاز نوری: سایه جزیی

12 – تربچه

زمان کاشت: بذرهای تربچه را هر چند هفته یک بار در زمین بکارید. آخرین زمان کاشت بذر 20 تا 30 روز قبل از شروع سرما می‌باشد.

عمق و فواصل کاشت بذر تربچه: بذرها را به عمق 6 تا 12 میلی‌متر در زمین بکارید. فاصله بین بذرها را 3 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 30 تا 45 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: تربچه رشد سریعی دارد. بیشتر گونه‌های تربچه در کمتر از یک ماه به بلوغ می‌رسند. زمانی که تربچه‌ها به اندازه مورد نظر رسیدند آن‌ها را برداشت کنید.

باردهی: 1 تا 5/2 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: به طور منظم خاک را مرطوب نگه دارید.

نیاز نوری: آفتاب کامل

نکات: تربچه‌هایی که در فصل سرما کاشته می‌شوند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به بلوغ برسند. تربچه‌های زمستانی برای ذخیره سازی دراز مدت بهتر هستند. از جمله واریته‌های مناسب تربچه برای کاشت در پاییز و زمستان تربچه دایکون می‌باشد.

13 – اسفناج

زمان کاشت: 5 هفته قبل از شروع سرما. اسفناج می‎تواند هوای خیلی سرد را تحمل کند.

عمق و فواصل کاشت بذر اسفناج: بذرها را در عمق 12 میلی‎متر بکارید. فاصله بین گیاهان را 10 تا 15 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‌ها را 30 تا 45 سانتی‎متر قرار دهید.

زمان برداشت: برای جلوگیری از تلخ شدن برگ‎ها، قبل از این که بیش از حد بزرگ شوند، آن‌ها را برداشت کنید.

باردهی: 1 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: خاک را مرطوب نگه دارید.

نیاز نوری: آفتاب کامل

نکات: اسفناج باید در خاک‎های دارای زهکشی خوب کاشته شود. زمانی که هوا گرم می‌شود اسفناج به دانه می‎رود، این موضوع باعث می‎شود اسفناج یک محصول مناسب برای کاشت در فصل خنک باشد. 

14 – برگ چغندر

زمان کاشت: 4 تا 6 هفته قبل از شروع سرما

عمق و فواصل کاشت بذر برگ چغندر: بذرها را در عمق 12 میلی‎متر بکارید. فاصله بین گیاهان را 10 تا 15 سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 30 تا 45 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: زمانی که اندازه گیاه به 15 سانتی‎متر می‎رسد.

آبیاری: یک تا دو اینچ آب در هفته

نیاز نوری: خورشید کامل

نکات: برگ چغندر رشد آسانی دارد و دارای رنگ‎های مختلفی است. شما می‎توانید باغ خود را با کاشت انواع برگ چغندر، رنگارنگ کنید.

15 – گوجه‌فرنگی

زمان کاشت: گوجه‌فرنگی نمی‎تواند سرما را تحمل کند. به طوری که در هوای سرد رشد گوجه متوقف می‎شود. برای برداشت گوجه در اواخر فصل، تاریخ کاشت را با زمان به بلوغ رسیدن گوجه‌فرنگی تنظیم کنید.

عمق و فواصل کاشت بذر گوجه‎فرنگی: بذرها را به عمق 6 میلی‎متر در گلدان بکارید سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال‎های گوجه را 60 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 120 سانتی‎متر در نظر بگیرید. گوجه‎فرنگی برای حفظ سلامتی، به گردش هوای کافی نیاز دارد.

زمان برداشت: زمانی که گوجه‎ها به رنگ کامل رسیدند آن‎ها را برداشت کنید.

باردهی: 20 تا 25 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: گوجه‎فرنگی به آب زیادی نیاز دارد. حداقل 2 اینچ در هفته. در هنگام آبیاری، برگ‎ها را خیس نکنید تا از بروز بیماری‎ها جلوگیری گردد.

نیاز نوری: آفتاب کامل

نکات: برای کاشت پاییزی از انواع گوجه که دوره رشد و باردهی 60 روزه دارند استفاده کنید

16 – شلغم

زمان کاشت: بذرها را به طور مستقیم 6 تا 8 هفته قبل از شروع سرما در زمین بکارید. 

عمق و فواصل کاشت بذر شلغم: بذرها را به عمق 12 میلی‎متر بکارید. فاصله کاشت بین گیاهان را 10 تا 15 سانتی‎متر و فاصله بین ردیف‎های کاشت را 45 تا 60 سانتی‎متر در نظر بگیرید.

زمان برداشت: زمانی که اندازه قسمت برگی گیاه به 10 سانتی‎متر و اندازه ریشه گیاه به 5 تا 8 سانتی‎متر رسید، آن را برداشت کنید.

باردهی: 4 کیلو در هر 3 متر

آبیاری: 1 اینچ در هفته

نکات: شلغم را در خاک‎های دارای زهکشی خوب بکارید. زمانی که شلغم در فصل خنک کاشته می‌شود طعم بهتری خواهد داشت.



محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ