کاشت پیراکانتا کوکسینیا

 

پیراکانتا کوکسینیا 
نام لاتین:  Firethorn
نام علمی: pyracantha coccinea
بذر پیراکانتا کوکسینیا دوره‌ی کمون طولانی دارد پس باید صبر کرد تا این دوره به پایان برسد و پس از آن، دوره‌ی جوانه زنی بسیار آسان می‌باشد.
برای شروع ابتدا بذرها را در آب گرم به مدت 24 ساعت خیس کنید و سپس اجازه دهید خشک شوند.
یک ظرف مناسب بدون سوراخ تهیه کنید و در آن کمپوست، ماسه نوک تیز یا پرلیت با نسبت های مساوی بریزید و به خوبی باهم مخلوط کنید. مخلوط کمپوست و ماسه را مرطوب کنید ولی آن را خیس نکنید. اگر با فشار دست از بستر، آب خارج شد یعنی خیس است و این باعث از بین رفتن بذرها می‌شود. هم چنین مطمئن شوید که حجم بستر مناسب است و سپس بذرها را در مخلوط قرار دهید. 
مخلوط حاوی بذرها را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید( به خصوص استفاده از پلاستیک‌های زیپ دار مناسب است چون اجازه‌ی کمی تبادل هوا را می‌دهد) اگر پلاستیک زیپ ندارد می‌توانید گره بزنید. روی کیسه تاریخ را بنویسید تا زمان شروع را فراموش نکنید. 
سپس بذرها به یک دوره سرما برای اتمام کمون نیاز دارن، برای این کار کیسه‌ی حاوی بذر را به مدت 12 هفته در یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد قرار دهید. در طول این مدت مخلوط را مرطوب نگه دارید (ولی آن را خیس نکنید).
احتمال دارد که برخی بذرها درون کیسه جوانه بزنند، اگر این اتفاق افتاد آن‌ها را بادقت از کیسه بیرون آورید و بکارید.
پس از اتمام دوره‌ی سرمادهی، بذرها را می‌توان کاشت. بذرها را در یک گلدان حاوی کمپوست با کیفیت خوب، در عمق 5 میلی متری بکارید. سپس آن‌ها را در مکان گرم دارای دمای اتاق نگهداری کنید تا جوانه زنی ظرف یک یا دو هفته آغاز شود. 
بذرهای تازه کشته شده را به هیچ وجه در معرض دمای بالاتر از 25 درجه‌ی سانتی گراد قرار ندهید در غیر این صورت خواب ثانویه ممکن است اتفاق بیافتد و بذرها جوانه نمی‌زنند تا زمانی که دوباره دوره‌ی سرما را طی کنند. 
خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. مواظب علف‌های هرز باشید و آن‌ها را از بین ببرید. پیراکانتا کوکسینیا در سال اول معمولا بین 15 تا 30 سانتی متر رشد می‌کنند و معمولا مشکلی پیش نمی‌آید. بهتر است نهال‌ها را به مدت یک یا دو سال در گلدان نگه دارید سپس به مکان دائمی‌شان منتقل کنید.

 

پیراکانتا کوکوسینیا

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ