کاشت نخل مسافر

 

نخل مسافر
نام علمی: Ravenala madagascariensis
نام لاتین: Traveler's Palm

 

نخل مسافر بومی ماداگاسکار است و یکی از اعضای خانواده Strelitziaceae می‌باشد. این گیاه دارای برگ‌های بزرگی است که بر روی یک ساقه بزرگ رشد می‌کنند. در زیستگاه طبیعی تنه می‌تواند به ارتفاع 27 متر و برگ‌ها به اندازه 5/4 متر رشد کنند ولی به طور معمول (در مناطق غیر بومی) به ارتفاع 9 متر رشد می‌کند. برگ‎ها آرایش بسیار زیبایی دارند و به شکل یک بادبزن بزرگ بر روی ساقه قرار دارند. نخل مسافر شباهت زیادی به گیاه پرنده بهشتی دارد با این تفاوت که این گیاه دارای گل‌های زیبا پرنده پهشتی نیست. درخت نخل مسافر در مناطقی که دمای هوا در زمستان 5- تا 4 درجه سانتی‌گراد است قابل کاشت می‌باشد. در سایر مناطق می‌توان این گیاه را در گلدان کاشت و در تابستان در خارج از خانه (بالکن، حیاط و ...) نگه داشت و در زمستان به داخل خانه منتقل نمود. گیاه نخل مسافر در طول زمستان باید از سرما محافظت شود. نخل مسافر یکی از بهترین گیاهانی است که در گلدان و در خانه قابل پرورش است. 

 

نخل مسافر


کاشت بذر نخل مسافر


قبل از کاشت بذرهای نخل مسافر را به مدت 2 روز در آب (با دمای 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد) بخیسانید. بذرها را در یک گلدان حاوی خاک بکارید. بذر گیاه نخل مسافر باید در یک خاک غنی با زهکشی خوب کاشته شود. خاک‌های لومی شنی غنی یا خاک‌های رسی غنی برای کاشت مناسب هستند. همچنین می‌توان از یک کمپوست با کیفیت با زهکشی خوب برای کاشت بذر نخل مسافر استفاده کرد. بذر را روی سطح خاک قرار دهید، نیازی به پوشاندن بذر با خاک نیست. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید. بذرهای نخل مسافر برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر نخل مسافر 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد در طول روز و 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد در طول شب است. جوانه‌زنی معمولا یک تا سه ماه طول می‌کشد ولی ممکن است تا یک سال هم طول بکشد بنابراین نا امید نشوید. 


انتقال نهال نخل مسافر


بعد از این که نهال‌ها به اندازه‌ای بزرگ شدند که در دست قرار بگیرند می‌توان آن‌ها را به زمین یا به گلدان بزرگ تر منتقل کرد. گیاهان جوان باید در یک مکان سایه آفتاب قرار بگیرند ولی گیاهان بالغ باید در آفتاب کامل باشند.


کوددهی گیاه نخل مسافر


در طول فصل رشد هر دو ماه یک بار، از کود کامل برای گیاه استفاده کنید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مصرف نمایید. کودهای همه منظوره به خصوص کودهای مناسب گیاهان گرمسیری برای نخل مسافر مناسب هستند. 


آبیاری گیاه نخل مسافر


گیاه نخل مسافر باید به طور مرتب آبیاری شود، خاک را مرطوب نگه دارید ولی هرگز خاک را خیس نکنید، همچنین اجازه ندهید بین هر بار آبیاری خاک خشک شود. در صورتی که گیاه آب و مواد مغذی کافی داشته باشد به سرعت رشد می‌کند. 

 

محصولات مرتبط

بذر نخل مسافر

35,000تومان

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ