کاشت کاکتوس ستاره‌ای

 

کاکتوس ستاره‌ای
نام لاتین: toad cactus - starfish plant
نام علمی: Orbea variegata


کاکتوس ستاره‌ای عضوی از خانواده استبرقیان (Asclepiadaceae) می‌باشد. این جنس شامل 20 گونه گیاهان ساکولنت پاکوتاه است. گیاه کاکتوس ستاره‌ای بومی مناطق بیابانی آفریقا به ویژه شرق و جنوب آفریقا می‌باشد (جایی که زیستگاه گیاهان بیابانی است). زیستگاه طبیعی این گیاه در خاک‌های سنگی که زهکشی بسیار بالایی دارند و به ندرت رطوبت زیادی را حفظ می‌کنند، می‌باشد.
کاکتوس ستاره ای همچنین با نام های گیاه ستاره‌ایی و کاکتوس قورباغه‌ای نیز شناخته می‌شود. این کاکتوس یک کاکتوس شاداب، بدون کرک و چند ساله است که تا ارتفاع 25 سانتی متر می‌تواند رشد کند. رنگ ساقه‌های کاکتوس سبز-خاکستری است که در آفتاب کامل بنفش رنگ می‌شوند. ساقه‌ها تیع ندارند ولی دارای برجستگی‎های نوک تیز می‌باشند.
این کاکتوس یک گل بسیار زیبا تولید می‌کند که ستاره ای شکل است و جذب کننده حشرات گرده افشان می‌باشد. این گل به رنگ زرد کمرنگ است و دارای لکه های بنفش-قهوه ای می‌باشد. گل‌ها می‌توانند به قطر 5 تا 7 سانتی‌متر بزرگ شوند. گل‌های کاکتوس ستاره‌ای بوی خاصی دارند که جذب کننده حشرات است تا گرده افشانی را انجام دهند. فرم‌های کوچک تر ممکن است بوی زیادی نداشته باشند. اکثر گل‌های این جنس رنگ‌های جالبی دارند و به صورت خال‌دار می‌باشند. گل‌ها ستاره‌ای شکل هستند و گیاه به خوبی در گلدان رشد می‌کند. این گیاه یکی از گیاهان مناسب برای نگه‌داری در خانه است. زمان گل دهی گیاه کاکتوس ستاره‌ای تابستان می‌باشد. 
کاکتوس ستاره‌ای در مناطقی که دمای هوا در زمستان 4 تا 12 درجه سانتی‌گراد است در خارج از خانه قابل نگه داری می‌باشد. در مناطق سردتر، در زمستان گیاه باید به خانه یا گلخانه منتقل گردد تا از سرما حفظ شود. 

 

کاکتوس ستاره‌ای


کاشت بذر کاکتوس ستاره‌ای


بذر کاکتوس ستاره‌ای را در یک گلدان پلاستیکی حاوی خاک معدنی با زهکشی بسیار خوب یا خاک‌ گلدان با زهکشی بسیار خوب حاوی پرلیت بکارید. بذرها را روی سطح خاک قرار دهید. بذرهای بزرگ تر باید با لایه بسیار نازکی خاک پوشیده شوند، بذرهای کوچک تر نیازی نیست با خاک پوشیده شوند و فقط باید روی سطح خاک قرار بگیرند. یک گلدان با عرض و عمق 6 سانتی‌متر برای کاشت بذر کافی است. سپس گلدان را در یک پلاستیک زیپ دار (پلاستیک با ابعاد 12 در 17 سانتی‌متر مناسب می‌باشد) قرار دهید. مقداری آب و چند قطره کود همه منظوره در کیسه پلاستیکی بریزید به گونه‌ای که بعد از جذب آب در گلدان، چند میلی‌متر آب در پلاستیک باقی بماند. سپس کیسه زیپ دار را ببندید.
آبیاری بیشتر نیاز نیست، زیرا هیچ رطوبتی از کیسه زیپ‌دار خارج نمی‌شود.گلدان را در یک پنجره با سایه جزیی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر کاکتوس ستاره‌ای 23 تا 28 درجه سانتی‌گراد در روز و 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد در طول شب می‌باشد. بعد از جوانه زنی، گیاه را از پلاستیک خارج کنید. 


کاشت نهال کاکتوس ستاره‌ای


بعد از این که نهال مقداری رشد کرد و بزرگ شد می‌توان آن را به زمین یا به گلدان بزرگ تر منتقل نمود. خاک‎های لومی شنی برای کاشت کاکتوس ستاره‌ای مناسب هستند. گیاه کاکتوس ستاره‌ای در خاک‌های خنثی تا قلیایی رشد خوبی دارد. یک گودال به عرض و عمق گلدان اولیه در خاک حفر کنید، سپس نهال را به درون گودال منتقل نمایید. مواظب باشید ریشه آسیب نبیند. بعد از کاشت به گیاه آب دهید و خاک را مرطوب کنید. گیاه کاکتوس ستاره‌ای باید در آفتاب کامل یا سایه جزیی باشد.


آبیاری


گیاه کاکتوس ستاره‌ای مقاومت زیادی در برابر خشکی دارد. بهتر است بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. 


هرس کاکتوس ستاره‌ای


ساقه‌های بیمار، آسیب دیده و قسمت‌های بالایی گیاه که سنگین هستند را هرس کنید. گیاه را باید در خاک‌های تمیز دارای زهکشی خوب کاشت تا از گسترش بیماری جلوگیری گردد.


کوددهی به گیاه کاکتوس ستاره‌ای


اکثر کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها می‌توانند بدون کود هم در دوره‌های طولانی زنده بمانند. می‌توان از کودهای مخصوص کاکتوس‌ها که نیتروژن کمی دارند برای گیاه کاکتوس ستاره‌ای استفاده کرد. کود را با توجه به دستورالعمل، استفاده نمایید. کود را در اطراف پایه گیاه پراکنده کنید (کود به پایه گیاه برخورد نکند). هرگز بیش از اندازه به گیاه کاکتوس ستاره‌ای کود ندهید. کاکتوس‌ها به کود زیادی نیاز ندارند.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ