کاشت بذر درخت گل طاووسی

 

درخت گل طاووسی
 

نام علمی: Spartium junceum
نام لاتین: Spanish broom, weaver's broom
درخت گل طاووسی بومی اکثر مناطق اروپا، از جمله بریتانیا، از اسکاندیناوی جنوبی به اسپانیا، شرق به لهستان و مجارستان می‌باشد. این گیاه همیشه سبز به صورت بوته‌ای رشد می‌کند و رشد سریعی دارد، بسیار مقاوم بوده و همیشه در خاک‌های خشک و شنی، مکان‌های آفتابی و در ارتفاعات کم یافت می‌شود.
درخت گل طاووسی می‌تواند به ارتفاع 1 تا 3 متر رشد کند و ساقه اصلی به قطر 5 سانتی‌متر می‌باشد. تحمل بالایی در برابر خشکی و سرما دارد و در دمای 25- درجه سانتی‌گراد نیز زنده می‌ماند. 

 

درخت گل طاووسی


درخت گل طاووسی عضوی از خانواده بقولات است و نیتروژن هوا را تثبیت می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا گیاه بتواند به سرعت در خاک‎های دارای مواد مغذی کم رشد کند. این گیاه می‌تواند به سرعت در زمین‌های باز تکثیر شود، حتی پس از آتش سوزی می‌تواند شرایط زمین‎های جنگلی را بهبود بخشد و به سرعت گسترش یابد.
گل‌دهی درخت گل طاووسی در بهار انجام می‌شود و صحنه بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. بهترین خاک برای رشد درخت گل طاووسی، خاک‌های اسیدی با زهکشی خوب است و گیاه خاک‎های گچی و آهکی را دوست ندارد. این گیاه می‎تواند در نیمه سایه و آفتاب کامل رشد کند و خشکسالی را تحمل نماید. همچنین در نزدیکی دریا و در شرایط آلودگی جو نیز می‌تواند رشد کند.
بذرهای این گیاه سال‌ها زنده می‌مانند و نیازی به دوره سرما یا تیمار خاصی ندارند به همین دلیل به سادگی رشد می‌کنند. 


جوانه‌زنی، کاشت و مراقبت‌های بعد از کاشت درخت گل طاووسی


هرچند بذرهای درخت گل طاووسی یه تیمار خاصی قبل از کاشت نیاز ندارند ولی پوشش بذرها بسیار سخت است و اگر آب به درون بذرها نفوذ نکند ممکن است بذرها جوانه نزنند. روش‎هایی برای نفوذ آب به درون بذر و افزایش سرعت جوانه زنی وجود دارد:
اولین روش (و ساده ترین روش) این است که بذرها را در یک ظرف مقاوم در برابر حرارت قرار دهید و آب گرم (جوش نباشد) با دمای 70 تا 80 درجه سانتی‎گراد روی آن‌ها بریزید و اجازه دهید بذرها به مدت 12 تا 24 ساعت در آب بخیسند. بذرهای متورم را به سرعت از آب خارج کنید و بکارید. این کار را می‎توان تا سه بار تکرار کرد و هر بار آب را کمی گرم تر نمود. 
همه بذرها را بکارید، حتی آن‌هایی که متورم نشده‌اند. بذرهای درخت گل طاووسی را در گلدان یا سینی نشا حاوی کمپوست با کیفیت به عمق نیم سانتی‌متر بکارید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر درخت گل طاووسی  20 درجه سانتی‌گراد است. در این شرایط بذر کمتر از 4 هفته جوانه می‌زند. در دمای بالاتر یا پایین‌تر سرعت جوانه‌زنی کاهش می‌یابد.
ریشه‎ها حساس هستند و بنابراین نهال‎ها باید هرچه سریع تر به صورت جداگانه کاشته شوند، زیرا در صورتی که ریشه‎ها به هم برخورد کنند باعث ایجاد اختلال در گیاه می‌شود. در صورتی که گیاه رشد کافی داشته است می‎توان در اواخر تابستان آن را به موقعیت دائمی خود در زمین منتقل کنید در غیر این صورت گیاه را در بهار سال بعد به زمین منتقل کنید.
درخت گل طاووسی در طیف وسیعی از شرایط و حتی در خاک‎های فقیر نیز رشد می‎کند و به مراقبت کمی نیاز دارد. این گیاه به خاک‎های با زهکشی خوب نیاز دارد و در خاک‎های خیس ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشد. هر زمان که 5 تا 10 سانتی‎متر از سطح خاک خشک شد به گیاه آب دهید. درخت گل طاووسی در مناطق گرم ممکن است هر روز به آبیاری نیاز داشته باشد. 
فاصله کاشت بین نهال‌های گل طاووسی باید یک تا دو متر در نظر گرفته شود. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ