آفات گیاه میوه اژدها

درخت میوه اژدها یا پیتایا با ساقه های بلند و مواج خود و میوه های قرمز آتشینی که دارد یکی از گیاهان منحصر به فرد می‌باشد. این گیاه نام خود را به دلیل توانایی بالقوه ای که برای حفاظت از خود در برابر شکارچیان دارد گرفته است. گیاه میوه اژدها در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است رشد می‌کند. چند آفت وجود دارد که می‌توانند گیاهان جوان میوه اژدها را مورد تهدید قرار دهند.
حشره پولک دار، شپشک ها و شته ها
حشراتی که مکنده شیره گیاه هستند می‌توانند به گیاه میوه اژدها آسیب برسانند. حشره پولک دار و شپشک کوچک، گرد و تخت هستند و حشرات ماده بال و پا ندارند. این حشرات قسمت های گوشتی گیاه را سوراخ می‌کنند و شیره گیاه را می‌مکند. شته ها گلابی شکل هستند و اندازه آن ها معمولا 3 میلی متر است و بال ندارند. این حشرات مایع شیرینی از خود دفع می‌کنند که باعث جذب مورچه ها می‌شود.
مورچه ها و سوسک ها
اگر گیاه میوه اژدها شته داشته باشد باعث جذب مورچه ها نیز می‌شود. شته ها مایع شیرینی تولید می‌کنند که بسیار مورد علاقه مورچه ها می‌باشد. مورچه ها به طور مستقیم به گیاه آسیب نمی‌رسانند ولی از شته ها در برابر شکارچیان محافظت می‌کنند. بیشتر شته ها با کمک مورچه ها زنده می‌مانند و به گیاه آسیب می‌رسانند. برخی از مورچه ها نیز به طرف میوه های شیرین جذب می‌شوند و به آن ها آسیب می‌رسانند. لارو سوسک نیز ممکن است از گیاه یا میوه های آن تغذیه کند.
کنه های عنکبوتی
کنه های عنکبوتی نیز ممکن است به گیاه میوه اژدها آسیب برسانند. این کنه ها از خانواده عنکبوت ها هستند و از گیاه میوه اژدها تغذیه می‌کنند. شما ممکن است برای شناسایی این کنه ها بر روی گیاه میوه اژدها به ذره بین نیاز داشته باشید. یافتن تارهای تنیده شده روی گیاه و وجود لکه روی ساقه گیاه میوه اژدها نشانه هایی برای وجود کنه ها می‌باشد.
تریپس
این حشره دارای چهار بال حاشیه ای و شاخک های کوتاه می‌باشد و اندازه آن 3 سانتی متر است. تشخیص این حشره از سایر حشرات کمی دشوار است. این آفت در برگ ها مشکل ایجاد می‌کند و به ندرت می‌تواند باعث مرگ گیاه میوه اژدها شود.
مدیریت آفات
درخت میوه اژدها بومی جنوب و مرکز آمریکا می‌باشد و استراتژی هایی که برای مدیریت آفات گیاه میوه اژدها در نظر گرفته شده است به طور کامل توسعه نیافته. بر گیاه خود باید نظارت داشته باشید تا از آسیب حشرات جلوگیری کنید. شته ها، کنه ها و مورچه ها را می‌توان با فشار قوی آب از گیاه جدا کرد. در صورت مشاهده سوسک در گیاه، آن را با دست جدا کنید. ساقه هایی که توسط حشرات بیمار و آلوده شده اند را حذف کنید تا از گسترش بیشتر این آفات جلوگیری شود. ابزار هرس را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا از ایجاد بیماری در گیاه جلوگیری شود.

گیاه میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ