پشن فروت می پاپ

پشن فروت می پاپ (Passiflora incarnata) همچنین با نام پشن فروت مقاوم نیز شناخته می‌شود و بومی شمال آمریکا می‌باشد. این گیاه گرمسیری در مناطقی که دمای هوا در زمستان 17- تا 1- درجه سانتی گراد است به خوبی رشد می‌کند. در مناطق معتدل این گیاه به صورت همیشه سبز زندگی می‌کند ولی زمانی که دمای هوا به زیر نقطه انجماد می‌رسد، پشن فروت می پاپ می‌میرد و دوباره رشد جدید آن در بهار آغاز می‌شود. برای کنترل اندازه گیاه، باید هر سال در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید در گیاه آن را هرس نمود.
توصیف گیاه پشن فروت می پاپ
گیاه پشن فروت می پاپ به صورت بالارونده رشد می‌کند و در تابستان به ارتفاع 2 متر بلند می‌شود. در تابستان گل های بسیار زیبایی گیاه را می‌پوشاند. گلبرگ های بیرونی به رنگ سفید هستند و مرکز گل به رنگ زرد می‌باشد که توسط گلبرگ های آبی و بنفش باریک احاطه شده، مرکز گل با رنگ های سفید و بنفش محصور شده است. گل ها بسیار خوشبو و معطر می‌باشند و جذب کننده پروانه ها می‌باشند.
میوه پشن فروت می پاپ
زمانی که گل ها پژمرده می‌شوند، گیاه در اواخر تابستان میوه های بیضی شکل به رنگ زرد-نارنجی تولید می‌کند. میوه ها زمانی که می‌رسند تمایل دارند از گیاه روی زمین سقوط کنند. میوه های پشن فروت می پاپ را می‌توان به صورت مستقیم خورد، میوه را از وسط باز نموده و خمیر داخل آن را خارج می‌کنند و به همراه دانه های تردی که دارد آن را مصرف می‌کنند. میوه پشن فروت برای درست کردن مربا، ژله، آب میوه و ... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زیستگاه طبیعی پشن فروت می پاپ
گیاهان پشن فروت می پاپ در قسمت جنوب شرقی شمال آمریکا رشد می‌کند. زیستگاه طبیعی شامل مناطق بین ویرجینیا (Virginia) و کنتاکی (Kentucky)، از جنوب فلوریدا (Florida) و تگزاس (Texas) می‌باشد. این گیاه در کنار جاده ها و کنار دیوارها و نرده ها رشد می‌کند. گیاه در آفتاب کامل و خاک های شنی رشد خوبی دارد.
گیاه میزبان
گیاه پشن فروت می پاپ میزبان پروانه gulf fritillary می‌باشد که بر روی برگ ها تخم گذاری می‌کند. لارو یا کرم ها، برگ ها را می‌خورند و اگر گیاه ضعیف و رشد آهسته ای داشته باشد ممکن است آسیب جدی ببیند. گیاه سالم و قوی می‌تواند آسیب های ایجاد شده در گیاه را با تولید برگ های جدید جبران کند.
مراقبت از پشن فروت می پاپ
گیاه پشن فروت می پاپ در آفتاب کامل بهترین رشد را دارد. این گیاه نمی‌تواند سایه را تحمل کند. خاک باید مرطوب نگه داشته شود ولی نباید آن را خیس کرد، بنابراین گیاه باید در خاک های دارای زهکشی خوب کاشته شود. رشد ریشه باید محدود شود تا گیاه به تولید گل و میوه تشویق شود. برای گیاه پشن فروت می پاپ باید داربست تهیه شود، رشد عمودی گیاه برداشت میوه ها را آسان تر می‌کند.
کاشت بذر پشن فروت می پاپ
بذر پشن فروت می پاپ را به مدت 12 ساعت در آب گرم بخیسانید، این کار به شکستن خواب بذر کمک می‌کند. زمانی که بذر در گلخانه کاشته می‌شود یک تا دوازده ماه طول می‌کشد تا جوانه بزند. زمانی که نهال های پشن فروت به اندازه کافی بزرگ شدند می‌توان هر یک از آن ها را به گلدان های جداگانه منتقل کرد. بهتر است گیاه در اولین زمستان در گلخانه نگه داشته شود و در تابستان آن را در زمین کاشت.

پشن فروت می پاپ

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ