گرده افشانی دستی برای گیاه پشن فروت

گیاه پشن فروت (Passiflora edulis)  بنفش دارای برگ های براق و گل های معطر بسیار زیبایی می‌باشد. میوه های پشن فروت بنفش بیضی شکل هستند که می‌توانند به طول 7.5 سانتی متر بزرگ شوند. عطر و طعم میوه پشن فروت بنفش تقریبا شبیه پرتقال است. این گیاه بومی مناطق نیمه گرمسیری است ولی به خوبی در مناطقی که دمای هوا در زمستان 4- تا 10 درجه سانتی گراد است رشد می‌کند. گرده افشانی متقاطع برای انواع پشن فروت زرد نیاز است. اما باغبانان در زمان گرده افشانی ممکن است کمی با زنبورهای گرده افشان مشکل داشته باشند. در صورت عدم وجود زنبورهای گرده افشان، می‌توان گرده افشانی را با دست انجام داد.
چگونگی انجام گرده افشانی دستی در گیاه پشن فروت
1 – جمع کردن گرده ها از گل های گیاه پشن فروت 4 تا 6 ساعت بعد از باز شدن گل ها در صبح امکان پذیر است. گل ها حاوی هر دو بخش نر و ماده هستند ولی خود گرده افشان نمی‌باشند. به این معنی که گرده باید از یک گل جمع شود و به یک گل دیگر در بوته دیگر منتقل گردد.
2 – گرده ها را از پرچم گل پشن فروت باید جمع کرد. این کار را می‌توان با استفاده از یک سواپ پنبه ای، قلم مو یا برش پرچم گل از داخل گل انجام داد. گل ها دارای پنج پرچم هستند که توسط یک بساک های تولید کننده گرده کج شده اند.
3 – گرده را بر روی قسمت مادگی گل بمالید. گل ساعتی دارای سه مادگی است.
 

نکته
به خاطر داشته باشید گیاه پشن فروت زرد در صورتی که با یک گیاه دیگر گرده افشانی انجام ندهد قادر به تولید میوه نمی‌باشد. گرده افشانی به صورت دستی یا توسط حشرات گرده افشان قابل انجام است.

پشن فروت زرد

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ