افزایش باردهی خیار

 

چگونه می‌توان خیار را مجبور به گل دادن کرد؟


خیار یکی از گیاهانی است که در اکثر باغ‌ها و باغچه‌های خانگی کشت می‌شود. برای اینکه بتوان میوه‌های زیادی برداشت کرد، باید گیاه گل‌های زیادی بدهد. در صورتی که گیاه خیار شرایط مناسبی داشته باشد، گلدهی زیادی خواهد داشت. با این حال اگر گرده افشانی در گیاه صورت نگیرد، تعداد گل‌هایی که در گیاه رشد می‌کند بی اهمیت است. گرده افشانی برای توسعه میوه‌ها ضروری است. اگر شما شرایط مناسبی برای گیاه فراهم کنید و اگر از زنبورها برای گرده افشانی استفاده نمایید، گیاه شما تعداد بسیار زیادی خیار خواهد داد.

 

Imagem


شرایط مناسب برای پرورش خیار


برای اینکه گیاه خیار بتواند به خوبی رشد کند و میوه تولید کند باید چند نکته را رعایت کرد:
خیار در آفتاب کامل رشد می‌کند و باید در خاکی کاشته شود که یک لایه 5 تا 8 سانتی متری مواد آلی مثل خاک برگ، کود حیوانی پوسیده و ... با خاک مخلوط شود. خیار به حداقل روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیار دارد. در هر 5 متر مربع، 600 گرم کود NPK 5-1-0-10 به خاک اضافه کنید و آن را با 10 تا 15 سانتی متر قسمت سطحی خاک مخلوط نمایید. برای بهبود زهکشی خاک، خیار را به صورت جوی و پشته‌ای بکارید. زهکشی مناسب خاک برای رشد خیار ضروری است.
خیار به هفته‌ای یک تا سه بار آبیاری نیاز دارد. خاک باید مرطوب نگه داشته شود. خیار ریشه عمیق ندارد و برای تامین نیازهای آبی خود، باید به صورت منظم آبیاری شود. برای بهبود رطوبت، یک لایه 5 تا 7 سانتی‌متری مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید. استفاده از مالچ باعث جلوگیری از رشد علف‌های هرز نیز می‌شود. در صورتی که رطوبت کافی نباشد، باعث ایجاد تلخی در میوه‌ها می‌شود.
دمای خاک برای کاشت بذر خیار باید حداقل 15 درجه سانتی‌گراد باشد. صبر کنید تا دمای هوا به 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد برسد و سپس به کاشت خیار اقدام کنید.
از زمان کاشت بذر تا زمان برداشت خیار، 55 تا 65 روز طول می‌کشد. یک ماه بعد از کاشت بذر خیار، دوباره به خاک مواد آلی اضافه کتید. با اضافه کردن مواد مغذی، گیاه سالم می‌ماند و به خوبی رشد می‌کند. در صورتی که می‌خواهید خیار را برای درست کردن ترشی برداشت کنید، زمانی که اندازه آن‌ها به 5 سانتی‌متر رسید برداشت را انجام دهید. خیار را معمولا بر اساس اندازه آن برداشت می کنند و به سن آن توجهی نمی شود. به محض این که خیار به اندازه مطلوب رسید باید برداشت شود. در صورتی که خیار در گلخانه کاشته شود و شرایط گلخانه عادی باشد میوه ها خیلی زود رشد می کنند و به همین جهت حداقل 2 تا 3 بار برداشت در هفته ضروری است و هرچه فاصله برداشت طولانی تر باشد تعداد خیارهای درشت که خارج از اندازه مطلوب بازار است بیشتر می شود.
بین پشته‌ها 120 تا 180 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. فاصله بین گیاهان را 30 سانتی‌متر در نظر بگیرید.
خیارها را به طور مرتب برداشت کنید. این کار باعث می‌شود گیاه بتواند گل‌های بیشتری تولید کند و میوه‌های بیشتری دهد.
پس از گلدهی، میوه دهی را در گیاه تقویت کنید. در صورتی که گرده افشانی به صورت طبیعی انجام نمی‌شود، می‌توانید با استفاده از یک قلم مو گرده‌ها را از گل‌های نر به گل‌های ماده انتقال دهید. این کار را برای همه گل‌های ماده انجام دهید.


نکات:


- گل‌های ماده، دارای میوه‌های کوچک بیضی شکل در پشت گل هستند ولی گل‌های نر این میوه‌ها را ندارند.
- تا حد امکان از حشره کش ها برای کنترل آفات استفاده نکنید. با استفاده از حشره کش‌ها، حشرات گرده افشان مثل زنبورها نیز از بین می‌روند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ