کاشت گل میخک

 

گل میخک
نام لاتین: Pinks, Dianthus flowers, Cheddar Pink, Sweet William, Clove Pinks, Gillyflower
نام علمی: Dianthus spp

میخک یک گیاه گلدار است که حدود 300 گونه دارد. این گونه‌ها عمدتا چند ساله هستند ولی بعضی گونه‌ها یک ساله یا دو ساله می‌باشند. گل‌ها در رنگ‌های متفاوتی وجود دارند. از جمله رنگ گل‌های میخک شامل زرد، سفید، صورتی، قرمز و نارنجی می‌باشد، برخی گونه‌ها نیز دو رنگ هستند. گل‌ها عطر و رایحه خوبی دارند و بسیار خوشبو می‌باشند. گل دهی از اواسط بهار تا اوایل پاییز طول می‌کشد. گل میخک بسیار زیبا بوده و یکی از بهترین گل‌ها به عنوان شاخه گل بریده و استفاده در دسته گل می‌باشد. این گل‌ها جذب کننده زنبورها و حشرات گرده افشان هستند. لبه گلبرگ‌ها چین دار یا دندانه دار است، برگ‌ها نیز به رنگ سبز مایل به خاکستری هستند. گیاه میخک معمولا به ارتفاع 15 تا 45 سانتی‌متر رشد می‌کند، البته برخی گونه‌ها تا ارتفاع 90 سانتی‌متر هم بزرگ می‌شوند. گل میخک در گلدان‌های بزرگ هم قابل کاشت است. گل میخک تحمل بالایی در برابر سرما دارد و همچنین در تابستان هم می‌تواند گرمای شدید بالای دمای 30 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. گل میخک برای کاشت در باغ و باغچه، فضای سبز، پارک‌ها و ... مناسب می‌باشد.

 

Imagem


کاشت بذر گل میخک


1 - 10 تا 12 هفته قبل از پایان سرما بذرها را نشا کنید. از یک خاک شنی غنی با زهکشی خوب (کمی قلیایی) برای کاشت بذر گل میخک استفاده نمایید.
2 – بذرهای گل میخک را روی سطح خاک قرار دهید و با لایه نازکی خاک در حد 2 میلی‌متر بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید.
3 - دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر گل میخک 18 تا 22 درجه سانتی‌گراد است. در این دما بذرها 7 تا 14 روزه جوانه می‌زنند.
4 - 20 تا 25 روز بعد از جوانه‌زنی، هر نهال را به گلدان‌های با قطر و عمق 10 سانتی‌متر منتقل کنید. برای توسعه ریشه و شاخه‌ها، نهال‌ها را به مدت 1 تا 2 هفته در دمای 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. در این مدت از دمای بالاتر از 18 درجه سانتی‌گراد به خصوص در طول شب اجتناب کنید.
5 - بعد از رفع سرما در بهار، نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. نهال‌ها را ابتدا به مدت یک هفته در یک مکان سایه-آفتاب قرار دهید و سپس آن‌ها را در آفتاب کامل بگذارید. گل میخک حداقل به روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم نیاز دارد.
6 - گل میخک را می‌توان در گلدان نیز پرورش داد، به این منظور از گلدان‌های بزرگ می‌توان استفاده نمود.
7 - فاصله بین نهال‌ها را 15 سانتی‌متر در نظر بگیرید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید. بذر گل میخک را می‌توان اوایل بهار زمانی که هوا هنوز کمی سرد است به طور مستقیم در زمین بکارید.
8 – سه تا چهار ماه بعد از کاشت، گلدهی شروع می‌شود. هر سال یک بار به گیاه کود بدهید. از کمپوست برای تغذیه گل میخک استفاده کنید. گل‌هایی که به اندازه مورد نظر رسیده‌اند را بچینید تا گلدهی ترویج پیدا کند.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ