کاشت آویشن در گلدان

 

Imagem

 

آویشن (Thymus vulgaris) یک گیاه همیشه سبز و چند ساله است که از برگ‌های معطر آن برای پخت و پز استفاده می‌شود. این گیاه رشد آسانی در گلدان دارد. بذرهای آویشن به سادگی جوانه می‌زنند، به خصوص اگر آن‌ها را در خانه بکارید. زیرا کنترل بیشتری بر دما و کیفیت خاک و رطوبت می‌توانید داشته باشید. در صورتی که قصد دارید آویشن را در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت کنید.


کاشت بذر آویشن در خانه


1 – یک سینی نشا را با خاک گلدان پر کنید. روی خاک آب بریزید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه مرطوب بماند.
2 – بذرهای آویشن را روی سطح خاک قرار دهید و روی آن‌ها لایه نازکی خاک بریزید، عمق کاشت بذر آویشن نباید بیشتر از نیم سانتی‌متر شود. هر بذر را در یک حفره از سینی نشا بکارید یا بین بذرها 5 سانتی‌متر فاصله قرار دهید.
3 – روی سینی یک پلاستیک بکشید. کشیدن پلاستیک روی سینی، باعث می‌شود گرما و رطوبت حفظ شود و جوانه زنی سریع تر انجام می‌شود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر آویشن 21 درجه سانتی گراد است. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی بیش از حد خاک را خیس نکنید.
4 – جوانه زنی بذر آویشن یک تا دو هفته طول می‌کشد. بعد از جوانه زنی پلاستیک را بردارید. سینی را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید.
5 – زمانی که اندازه نهال‌های آویشن به 8 سانتی‌متر رسید، هر کدام از آن‌ها را به یک گلدان‌های جداگانه انتقال دهید. برای کاشت هر نهال آویشن از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 15 سانتی‌متر استفاده کنید.


وسایلی که نیاز دارید:


سینی نشا
خاک گلدان
کیسه پلاستیکی
بذر آویشن
گلدان


ذخیره و خشک کردن آویشن


برگ های کوچک آویشن به سرعت خشک می شوند. برای خشک کردن برگ های آویشن، باید آن ها را در یک مکان تاریک، گرم و با تهویه خوب قرار دهید. همچنین می توانید با قرار دادن برگ های آویشن روی یک سینی، آن ها را خشک کنید. زمانی که برگ های آویشن خشک شدند آن ها را به یک ظرف در بسته و محفوظ از هوا منتقل کنید. یکی دیگر از راه های ذخیره کردن آویشن، انجماد برگ های تازه می باشد. همچنین می توان برگ ها را در روغن یا سرکه قرار داد.
با اضافه کردن آویشن به کره یا سس مایونز طعم فوق العاده ای ایجاد می شود. آویشن در انواع غذا ها به صورت خشک شده و یا تازه استفاده می شود و باعث خوش طعم و خوش عطر شدن غذا می شود. از آویشن لیمویی به عنوان طعم دهنده در چایی و در غذاهای دریایی استفاده می شود.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ