کاشت بذر درخت سورسوپ

درخت سورسوپ
نام لاتین: Soursop tree
درخت سورسوپ میوه‌های بزرگ با پوست سبز خاردار تولید می‌کند که دارای بافت گوشتی سفید نرم و آبدار می‌باشد. این میوه طعم بسیار خوبی دارد و به صورت خام مصرف می‌شوند، همچنین از آن در درست کردن نوشیدنی‌های گرمسیری، در سالاد، دسر و ... نیز استفاده می‌شود. طبق گفته بعضی از افراد طعم این میوه ترکیبی از طعم آناناس، موز و توت فرنگی می‌باشد. این درخت همیشه سبز است و می‌تواند به ارتفاع 9 متر رشد کند و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 0 تا 12 درجه سانتی گراد یا گرم تر است به خوبی رشد می‌کند. درخت سورسوپ همچنین در گلخانه‌ها نیز قابل کاشت است.

کاشت میوه سورسوپ

کاشت بذر درخت سورسوپ:

بر خلاف دیگر درختان، درخت سورسوپ معمولا از طریق بذر کاشته می‌شود. یک شب قبل از کاشت، بذر را در آب بخیسانید و بذر را به عمق 12 میلی متر در یک خاک استارتر مناسب بکارید. خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه زنی دو تا چهار هفته طول می‌کشد ولی ممکن است بیشتر شود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر سورسوپ 25 درجه سانتی گراد می‌باشد. در مناطقی که دمای هوا در زمستان 0 تا 12 درجه سانتی گراد و یا گرم تر است، قبل از انتقال نهال به زمین بهتر است شش ماه صبر کنید.
نهال سورسوپ را در یک مکان با آفتاب کامل و خاک دارای زهکشی خوب و کمی اسیدی بکارید. نهال سورسوپ را در مکانی بکارید که از بادهای قوی محافظت شود. فاصله بین نهال‌ها و فاصله بین نهال با ساختمان و دیگر گیاهان باید 6 متر باشد. برای حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز در اطراف نهال کمپوست و مالچ اضافه کنید. مالچ و کمپوست را در فاصله 10 سانتی‌متری از پایه گیاه روی خاک اضافه کنید. 
زمانی که قطر تنه نهال به 1.5 تا 2 سانتی متر رسید، آن را هرس کنید به گونه‎ای که اندازه نهال به 75 سانتی متر برسد. عمودی ترین شاخه را به عنوان شاخه اصلی در نظر بگیرید و سعی کنید شاخه ‌های جانبی را به صورت افقی حالت دهید.
هر سال در اوایل پاییز و اوایل بهار به گیاه کود دهید. در سال اول در هر بار کوددهی، 100 گرم کود ارگانیک به گیاه بدهید. در سال دوم در هر بار کوددهی 200 گرم کود و از سال سوم به بعد در هر بار کوددهی 600 گرم کود ارگانیک به گیاه بدهید. هر سال مالچ موجود در اطراف درخت را تجدید کنید تا از رشد علف های هرز جلوگیری شود.
در سال دوم، یک سوم از شاخه اصلی را قطع کنید و شاخه‌های جانبی را نیز هرس نمایید و دوباره سعی کنید شاخه‌های جانبی را به صورت افقی حالت دهید. برگ‌های درخت سورسوپ در صورت ایجاد تنش، خشکی و سرما می‌ریزند. بنابراین سعی کنید از این حالات جلوگیری شود.
شکوفه‌های زرد مایل به سبز از سال سوم تا پنجم بر روی تنه یا شاخه گیاه ایجاد می‌شود. برای تولید بهترین میوه، بهتر است گرده افشانی دستی انجام شود. 

 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ