کاشت درخت لیمو در گلدان


نحوه ی پرورش درخت لیمو در گلدان : نگهداری و پرورش 

لیمو به هر غذایی طعم تند و ترش میدهد. نحوه ی پرورش درخت لیمو در گلدان را یاد بگیرید. پرورش درخت لیمو با رعایت نکات زیر آسان خواهد بود.

قصد پرورش درخت لیمو را دارید اما به دلیل کمبود فضا یا زندگی در محیط سرد از این کار منصرف می‌شوید؟ اگر این مشکل را دارید پرورش درخت لیمو در گلدان ایده ی جالبی است. شما می‌توانید آن را ( درخت لیمو ) در حیاط، ایوان یا در محیط خانه بکارید. گل‌های معطر و میوه‌های زرد رنگ آن شما را حیرت زده خواهد کرد. شما می‌توانید آن را در بالکن خانه خود نیز پرورش دهید، انواع مختلف لیموهای میر (Meyer) برای پرورش در محیط آشپزخانه یا بالکن مناسب است، به ویژه در مناطق سردسیر




انواع مختلف درخت لیمو 

پرورش درخت لیمو از دانه آن کار درستی نیست چرا که 4 سال زمان می‌برد تا میوه دهد. به جای این کار، به گلخانه‌های محل زندگی خود بروید و به سراغ گونه‌های پاکوتاه درخت لیمو که برای پرورش در گلدان مناسب هستند بروید. گونه‌هایی که برای پرورش در گلدان ها مناسب هستند عبارت اند از میر (Meyer) تقویت شده، لیموی لیسبون (Lisbon Lemon) و اورکای پا کوتاه (Dwarf Eureka). با این گونه‌ها خیلی بزرگ نمی‌شوند، در این صورت شما می‌توانید گونه دلخواه خود را در گلدان پرورش دهید.


نحوه ی پرورش درخت لیمو در گلدان

ظرفی را انتخاب کنید که 25 درصد بزرگتر از ریشه گیاه باشد. ظرف‌های سفالی برای این کار مناسب هستند چرا که برخلاف پلاستیک متخلخل (پر منفذ) می‌باشند و آب از طرفین ظرف تبخیر می‌شود، این موضوع به رشد درخت لیمو کمک شایانی می‌کند چرا که این درخت تمایلی به حفظ آب اضافی ندارد. نوع و کیفیت خاک نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید گیاهانی پر ثمر به بار آورید، از خاک‌های غنی با زهکشی خوب استفاده کنید.


الزامات پرورش درخت لیمو در گلدان 

گلدان درخت لیموی خود را هر چند سال یکبار یا در ابتدای فصل بهار ( در مناطق گرمسیری ابتدای زمستان ) عوض کنید. اندازه گلدان شما باید متناسب با اندازه درخت شما باشد. از ظرف‌های بسیار بزرگ یا کوچک استفاده نکنید، در نظر داشته باشید که ظرفی کمی بزرگتر از ظرف قبلی خود بردارید.


نور خورشید

همه ی گیاهان تیره مرکبات به نور خورشید نیاز دارند، حدودا 7 تا 8 ساعت در روز باید زیر نور خورشید باشند. اگر گیاهتان را در خانه نگه می‌دارید و به نور خورشید دسترسی ندارید، برای تامین نور کافی از چراغ‌های رشد استفاده کنید.


آبیاری 

درخت لیمو برای تولید میوه‌های سالم نیاز به آبیاری مداوم دارد. البته آبیاری بیش از حد یا خیلی کم می‌تواند منجر به افتادن گل‌ها و همچنین افتادن میوه‌ها و در بعضی موارد مرگ گیاه شود. زمانی که 5 سانتی‌متر از قسمت بالایی خاک خشک شد به آن آب دهید. در روزهای گرم و روزهایی که وزش باد شدید است، گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد.


رطوبت

اگر درخت لیمو را در خانه پرورش می‌دهید، نیاز به رطوبت مشخصی دارید، برای مثال رطوبت 50 درصد مناسب است. به منظور تامین رطوبت مورد نیاز، شما می‌توانید گلدان را روی سینی پر از ریگ حاوی آب قرار دهید، یا می‌توانید ازروش اسپری کردن آب در اطراف گلدان استفاده کنید، یا از دستگاه‌های مرطوب کننده محیط استفاده نمایید.


نگه‌داری از درخت لیمو در گلدان

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که دمای هوا در زمستان 0 تا 10 درجه است، نگران سرما نباشید، اما در مناطق سردتر، در زمستان‌ها باید به طور جدی مراقب وضعیت گیاه بود. دمای زیر 1- درجه سانتی‌گراد موجب آسیب دیدن درخت لیمو می‌شود، البته به غیر از گونه های لیموی میر (meyer) که تا دمای 5- درجه سانتی‌گراد را نیزمی‌توانند تحمل کنند.

دماهای بسیار پایین این گیاهان را تهدید به مرگ می‌کند. دمای بهینه حدود 10 تا 28 درجه سانتی‌گراد می‌باشد اگر دما در زمستان به زیر صفر درجه  سانتی‌گراد رسید، باید گلدان درخت لیمو را درخانه یا در گلخانه نگه‌داری کنید.


هرس کردن درخت لیمو

هرس کردن تقویت گیاه به رشد جدید می‌شود، اگر شاخه ای حدود 13 سانتی‌متر طول داشت نوک آن را هرس کنید. بهترین زمان برای هرس کردن درخت لیمو هنگام شروع دوره رشد جدید است ( اواسط زمستان تا اوایل بهار ). قبل از هرس کردن به این نکته توجه کنید که فقط شاخه‌های مرده یا بیمار را هرس کنید چرا که مواد غذایی اضافه در برگ‌های درخت لیمو ذخیره می‌شود و هرس بیش از حد مجاز موجب تولید میوه‌های بی کیفیت خواهد شد. همچنین، در صورت مشاهده حشرات روی درخت ، فورا آن‌ها را هرس کنید.


کود های مناسب برای پرورش درخت لیمو در گلدان

همه گیاهان تیره ی مرکبات نیازهای تغذیه‌ای سنگین دارند و به این منظور درخت لیمو به کودهایی نیاز خواهد داشت که بتواند موجب تولید میوه‌ها و همچنین شاخ و برگ انبوه شود. به این منظور از کودهای مخصوصی که برای گیاهان تیره مرکبات وجود دارد، استفاده کنید. در صورت عدم وجود، از کودهای NPK 12-6-6 استفاده کنید. به دنبال کودی باشید که محتوی عناصر ضروری، به خصوص آهن، منگنز و روی باشد. اگر می‌خواهید عناصرغذایی بیشتری به درخت لیمو برسد هر ماه از کودهای محلول در آب استفاده کنید.


آفت‌ها و بیماری‌های درخت لیمو 

آفت‌هایی همچون شپشک آرد آلو، کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها گاهی اوقات جذب درخت لیمو می‌شوند. در صورت مشاهده این آفات از آفت کش مناسب استفاده کنید.


برداشت محصول

زمان برداشت محصول به نوع گونه‌ای که پرورش می‌دهید و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد. گیاهان تیره مرکبات زمانی که از درخت افتادند دیگر رسیده هستند. برای این که بفهمید میوه ی شما رسیده است، ببینید میوه شما سنگین ، نرم و زرد است یا خیر. اگر این طور است ، میوه ی شما رسیده است.


نکاتی دیگر به منظور پرورش درخت لیمو در گلدان

  • درخت لیموی خود را درجایی قرار دهید که از وزش شدید باد به دور باشد چرا که موجب آسیب رسیدن به آن خواهد شد.
  • درخت لیموی خود را با شرایط محیطی موجود وفق دهید، مثلا در فصل تابستان در محیط بیرون و در زمستان در خانه نگه‌داری کنید.
  • همچنین شما می‌توانید به منظور به دست آوردن درخت‌های لیموی بیشتر، از گیاه اصلی قلمه بزنید.

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ