کاشت گل ختمی غول پیکر

 

گل ختمی غول پیکر
نام لاتین: Giant Hibiscus, Rose of Sharon, Shoeblackplant
نام علمی: Hibiscus rosa-sinensis

گل ختمی غول پیکر، یک گیاه چند ساله از خانواده ختمی است ولی برگ‌های متفاوت دارد و گل‌های بسیار بزرگتری تولید می‌کند. قطر گل‌ها 3 تا 5 برابر گل ختمی معمولی است. این گل مخصوص مناطق نیمه سردسیر تا گرمسیر است و در زمستان سرما را تا دمای 7- درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند. در مناطق سردتر می‌توان آن را در گلدان پرورش داد و در زمستان به محیط داخلی منتقل کرد. اگر در فصل بهار کاشته شود می‌تواند سال اول به گل بنشیند اما انتظار درشت بودن گل‌ها را در سال اول نداشته باشید. معمولا در سال اول گل‌ها کمی کوچکتر هستند.

 

Imagem


کاشت بذر گل ختمی غول پیکر


1 – قبل از کاشت بذرها را به مدت یک شب در آب بخیسانید. سپس بذرها را روی یک سطح صاف قرار دهید، به گونه‌ای که قسمت مقعر آن رو به پایین و قسمت محدب رو به بالا باشد. با استفاده از تیغ یک خراش بسیار کوچک پشت بذر ایجاد کنید به گونه ای که قسمت داخلی آسیب نبیند. خراش دادن بذرسبب تسریع فرایندجوانه زنی می‌شود ولی ضروری نیست.
2 – یک گلدان 10 سانتی متری را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. اجازه دهید 2 سانتی متر از بالای گلدان خالی باشد.
3 – بذر ختمی غول پیکر را به عمق نیم تا یک سانت در خاک بکارید. بین بذرها 3 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. در هر گلدان 10 سانتی‌متری پنج بذر می‌توانید بکارید.
4 – بعد از کاشت بذر، خاک را مرطوب کنید. روی گلدان پلاستیک بکشید تا رطوبت حفظ شود. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی از خیس شدن خاک اجتناب کنید، زیرا باعث فاسد شدن بذرها می‌شود.
5 – گلدان‌ها را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر گل ختمی غول پیکر 26 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. در شرایط مناسب بذرها 7 تا 30 روزه جوانه می‌زنند.
6 – بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را بردارید و نهال‌ها را به نور مستقیم منتقل کنید. زمانی که نهال‌ها 5 تا 6 برگ تشکیل دادند، آن‌ها را به زمین یا به گلدان بزرگ منتقل کنید. در صورتی که قصد دارید گل ختمی غول پیکر را در گلدان بکارید، از یک گلدان با قطر و عمق حداقل 20 سانتی‌متر استفاده کنید.
7 – بعد از انتقال نهال‌ها به زمین یا به گلدان بزرگتر، از یک کود 20-20-20 طبق دستور العمل شرکت سازنده برای نهال‌ها استفاده کنید. هر سال بهار به گیاه کود دهید. در طول فصل رشد به طور مرتب به گیاه آب دهید (به خصوص در روزهای گرم تابستان) و خاک را مرطوب نگه دارید ولی از خیس شدن خاک اجتناب نمایید.
8 – گل ختمی غول پیکر در آفتاب کامل و یا سایه-آفتاب قادر به رشد است. فاصله بین نهال‌ها را 30 سانتی‌متر در نظر بگیرید. گل ختمی غول پیکر شش ماه بعد از جوانه زنی، گل می‌دهد ولی گل‌هایی که سال اول تولید می‌شوند خیلی بزرگ نیستند.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ