کاشت سبزیجات در نزدیکی کلم بروکلی

کاشت سبزیجات در کنار کلم بروکلی

مشکلاتی که باعث آسیب به گیاهان کلم بروکلی می‌شوند برای کشاورزان به اندازه کافی شناخته شده هستند. کرم کلم و پروانه کلم از مهمترین آفات آسیب رسان به گیاهان کلم بروکلی هستند. همچنین آفاتی مانند شته ها و طوقه ها نیز باعث ایجاد آسیب در کلم بروکلی می‌شوند. به جای استفاده از آفت کش های شیمیایی، از ابتدا از گیاهان مقاوم در برابر آفات و بیماری ها برای کاشت استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاهانی در نزدیکی کلم بروکلی بکارید که آفات را دفع کرده و حشرات مفید را جذب می‌کنند و عطر و طعم بسیار خوبی دارند. در آب و هوای گرم و معتدل، نهال کلم بروکلی را در اوایل بهار یا اواخر تابستان باید کاشت.

سبزیجات مناسب برای کاشت در نزدیکی کلم بروکلی

1 – نهال های کلم بروکلی را با فاصله 60 سانتی متری از هم بکارید و فاصله بین ردیف های کاشت را 90 تا 120 سانتی متر در نظر بگیرید. با رعایت این فاصله شما می‌توانید در بین ردیف های کلم بروکلی و بین کلم های بروکلی سبزیجات دیگر نیز بکارید. 

2 – بذرهای گل لادن را در هر ردیف بین کلم های بروکلی بکارید. گیاهانی که رشد آهسته دارند و به صورت بالارونده رشد می‌کنند را نیز می‌توان در نزدیکی کلم بروکلی کاشت. این گیاهان به عنوان یک همدم فوق العاده برای کلم بروکلی در نظر گرفته می‌شوند زیرا عطر و طعم بسیار خوبی منتشر می‌کنند و باعث دفع حشرات آسیب رسان نیز می‌شوند. همچنین به عنوان یک تله برای شته ها عمل می‌کنند تا به کلم های بروکلی آسیبی وارد نشود. برگ ها و گل های لادن را برداشت کنید و به سالاد اضافه نمایید.

3 – گیاه پیاز را بین کلم های بروکلی بکارید. پیاز شاخ و برگ باریکی دارد و برای کاشت بین گیاهانی مانند کلم بروکلی بسیار مناسب هستند. عطر و بوی پیاز باعث جلوگیری از جذب آفات می‌شوند.

4 – می‌توانید بین ردیف های کاشت گیاهان و سبزیجات بکارید. سبزیجاتی مثل چغندر، لوبیا، کرفس، سیب زمینی و کاهو برای کاشت در میان ردیف های کلم بروکلی مناسب هستند. گیاهانی مانند آویشن، شوید، ریحان، مریم گلی و رزماری نیز نه تنها برای  آشپزی استفاده می‌شوند بلکه دفع کننده آفات مانند کرم کلم و پروانه کلم می‌شوند. زعفران نیز حشرات مفید را جذب می‌کند.

5 – در صورتی که گیاهانی مانند نعناع، علف گربه و گیاه زوفا را در گلدان دارید آن ها را در نزدیکی مکان کاشت کلم بروکلی قرار دهید. نعناع رشد تهاجمی دارد و نمی‌توان آن را نزدیک کلم بروکلی کاشت ولی در صورتی که این گیاه را به صورت گلدانی دارید، آن را در نزدیکی کلم بروکلی قرار دهید تا آفات را دفع کند و حشرات مفید را نیز جذب کند.

6 – در فضای بین گیاهان گل همیشه بهار مکزیکی بکارید. این گیاه باعث جلوگیری از چند مشکل می‌شود، از جمله از رشد علف های هرز جلوگیری می‌کند، آفات را دفع می‌کند و حتی باعث می‌شود خرگوش ها نیز به مزرعه کلم بروکلی نزدیک نشوند.

نکته

در صورتی که می‌خواهید بین کلم های بروکلی محصولات بزرگتری مثل سیب زمینی بکارید، فضای بیشتری بین کلم ها قرار دهید. اگر سبزیجات کوچک استفاده می‌کنید، دو ردیف از این سبزیجات بکارید.

هشدار

اگر همراه با کلم بروکلی بیش از یک گیاه می‌کارید مواظب باشید که آن گیاهان اثرات منفی روی هم نداشته باشند. به عنوان مثال پیاز همراه با مریم گلی یا لوبیا نباید کاشته شود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ