آیا گیاه بلوبری نر و ماده هم وجود دارد؟


درختچه بلوبری علاوه بر تولید میوه های خوشمزه، نمای زیبایی هم ایجاد می‌کند. درختچه بلوبری در پاییز دارای شاخ و برگ قرمز می‌شود که صحنه بسیار زیبا و جذابی را به وجود می‌آورد. با توجه به گونه بلوبری، این گیاه در مناطق گرم یا سرد کاشته می‌شود. در هر بوته بلوبری هم گل نر و هم گل ماده وجود دارد. برخی از انواع بلوبری نسبتا خود گرده افشان هستند و برخی گونه های دیگر کاملا خود گرده افشان می‌باشند. با این حال، در صورتی که بوته های بلوبری با یکدیگر گرده افشانی انجام دهند میوه های بزرگ تر و خوشمزه تری تولید می‌کنند. همچنین در صورتی که دو بوته بلوبری در کنار هم کاشته شوند و با یکدیگر گرده افشانی انجام دهند میوه های بیشتری تولید می‌کنند.

آناتومی بوته بلوبری

به دلیل این که گیاه بلوبری هر دو گل نر و ماده را تولید می‌کند، خود گرده افشان است. با این حال، آناتومی این گل ها و ساختارهای زایشی برای گرده افشانی حشرات ساخته شده اند. گل های معکوس از ساختارهای زایشی در برابر باد و باران که از خود گرده افشانی ممانعت می‌کنند، محافظت می‌کند زیرا گرده معمولا توسط باد گسترش می‌یابد. گل ها شهد معطری تولید می‌کنند که باعث جذب حشرات می‌شود. گل ها فقط به مدت چند روز پذیرای گرده افشانی هستند و باید در طول این زمان گرده افشانی انجام دهند تا میوه تشکیل شود.

تشویق گرده افشانی

زنبور عسل در بهره وری بلوبری نقش بسیار مهمی دارد. برای تولید بهینه میوه های بلوبری، شما می‌توانید با چند روش ساده زنبورهای گرده افشان را جذب کنید. پرورش زنبور عسل در حیاط خلوت یک روش کم هزینه است که به مراقبت زیادی نیاز ندارد و یک راه برای افزایش محصولات است. بالا بردن جمعیت زنبور عسل یک برنامه بسیار خوب برای افزایش گرده افشانی می‌باشد. برای فعال نگه داشتن زنبورهای عسل، در زمان گرده افشانی نباید از آفت کش هایی که به زنبورهای عسل آسیب می‌رسانند استفاده کرد. همچنین علف های هرز نزدیک گیاهان بلوبری را باید از بین برد، زیرا ممکن است این گیاهان زنبورهای عسل را به خود جذب کنند در نتیجه زنبور عسل به درختچه بلوبری جذب نمی‌شود. 

کاشت چند گونه بلوبری

در هنگام کاشت بلوبری جدید، می‌توان دو یا چند رقم را در نزدیکی یکدیگر کاشت. با کاشت چند رقم در نزدیکی هم، بوته های بلوبری با یکدیگر گرده افشانی متقاطع انجام می‌دهند در نتیجه میوه هایی که تولید می‌کنند بزرگتر، بیشتر و با کیفیت تر خواهند بود. ارقامی که در نزدیکی یکدیگر کاشته می‌شوند باید زمان گل دهی یکسانی داشته باشند تا بتوانند با یکدیگر گرده افشانی انجام دهند. بوته های بلوبری با توجه به نوع گونه زمان شکوفه دهی و میوه دهی متفاوتی دارند. برخی در اوایل فصل، برخی در اواسط فصل و دیگر گونه ها در اواخر فصل میوه می‌دهند. 

گونه های توصیه شده

بلوبری Gulf Coast و Misty در یک زمان شکوفه می‌دهند و در نتیجه برای گرده افشانی متقاطع با یکدیگر مناسب هستند. بلوبری Gulf Coast میوه های با طعم بسیار خوبی تولید می‌کند و بلوبری Misty میوه های فراوان و با کیفیتی تولید می‌نماید. از دیگر گونه هایی که برای کاشت با یکدیگر مناسب هستند Jubilee و Revielle است که در اوایل فصل میوه تولید می‌کنند و زمانی که با یکدیگر گرده افشانی متقاطع انجام می‌دهند میوه های با کیفیتی تولید می‌نمایند.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ