استفاده از کود گوسفندی برای بوته بلوبری

 

آیا کود گوسفندی یک کود مناسب برای بلوبری است؟

بلوبری (گونه‌ی واکسینیوم)  در حال رشد در باغ خانگی، یک درختچه‌ی همیشه سبز یا نیمه سبز و جذاب برای منظره هستند که حتی میوه‌های مغذی و سالم برای شما فراهم می‌‌کند. بلوبری مواد مغذی کمی نیاز دارد اما شرایط خاک برای رشد موفقیت آمیز بوته‌های بلوبری به شدت مهم است. کودهای گوسفندی مواد آلی را به خاک اضافه می‌کنند و دیگر مزایای خاک مطبوع را فراهم می‌کند. 

 

ارزش غذایی کود حیوانی بستگی به غذایی که گوسفند می‌خورد دارد.


کشت بلوبری


خاک ایده‌آل برای بوته‌های بلوبری خاک اسیدی است که به خوبی زهکشی شده باشد و دارای محتویات آلی بالایی باشد. پیت ماس، کود سبز و کودهای حیوانی کمپوست شده اصلاحات خاک را به منظور بهبود وضعیت خاک، به خوبی انجام می‌دهند. اسید سولفوریک با توجه به دستور العمل کارخانه استفاده می‌شود و PH خاک خنثی و قلیایی را پایین می‌آورد. برای تعیین سطح PH خاک باید تست خاک را قبل از کاشت بوته‌های بلوبری انجام دهید. کیت‌های تست خاک در فروشگاه‌های باغ و تامین خانه در دسترس هستند. دستورالعمل کیت را برای مشخص کردن PH خاک که باید بین 4 تا 2/5 باشد، انجام دهید. با کمک نتایج و توصیه‌ها PH را تنظیم کنید. کود گوسفند کمپوست شده را در گودالی که قرار است کاشت در آن انجام شود بریزید تا مواد مغذی مثل سولفور آهسته آزاد شوند. 


کود گوسفندی


کود گوسفندی با اضافه کردن مواد آلی به خاک شرایط خوبی را برای خاک ایجاد می‌کند. ارزش مواد مغذی کود بستگی به رژیم غذایی گوسفند دارد. کود گوسفندی پتاسیم بیشتری نسبت به سطح پتاسیم اضافی کودهای مرغ و بوقلمون دارد در مقایسه با دیگر کودهای حیوانی که سایر مواد مغذی مهم را بیشتر دارند. کود گوسفندی در نیتروژن، پتاسیم و سولفور نسبت به کود ماکیان در مقام دوم است و باعث می‌شود نسبت به کودهای لبنی، گوشت گاو، خوک و اسب به عنوان یک منبع نیتروژن که آهسته آن را آزاد می‌کند، بهتر باشد. مقدار سولفور بالا برای نگهداری اسیدیته‌ی خاک مفید است.


نیازهای غذایی گیاه بلوبری


استفاده‌ی منظم از نیتروژن برای بازده‌ی بالای بلوبری مهم است. کود متعادل دارای 20 درصد نیتروژن است که با عدد 20 به عنوان اولین عدد در تجزیه نشان داده می‌شود و توسط سرویس گسترش تعاونی دانشگاه پوردو توصیه می‌شود. سانتا کلارا استاد باغبانی توصیه می‌کند که هر ساله کود را به دو منظور برای گیاهان موجود، با استفاده از کود NPK 10-20-10 یا ترکیبی مشابه با 10 درصد نیتروژن تقسیم کنید. یکی از استفاده‌ها دو قاشق غذاخوری از کود مخلوط شده در اواخر بهار بر بوته‌های تازه کشت شده‌ی بلوبری بریزید. در سال بعد 3 قاشق غذاخوری کود را قبل از شروع رشد و یک بار دیگر در اواخر بهار بریزید. مقدار کود را هر ساله یک قاشق غذخوری افزایش دهید تا به 5 قاشق غذاخوری برای هر مرتبه برسد. کود گوسفندی کمپوست شده در اواخر پاییز استفاده کنید تا مواد غذایی آن آهسته آزاد شوند.


هشدار 


اگرچه کود گوسفندی مثل کود ماکیان یک کود گرم محسوب نمی شود، قبل از اینکه به عنوان کود آلی یا مالچ اطراف بوته‌های بلوبری استفاده شود هنوز هم نیاز به زمان دارد. کمپوست کردن کود گوسفند قبل از استفاده به شدت توصیه می‌شود چون بذر علف‌های هرز از سیستم هضم گوسفندان، بدون آسیب دیدن عبور می‌‌کند و می‌تواند در منطقه‌ی کاشت بلوبری علف هرز تولید کند مگر اینکه بذرها طی فرآیند کمپوست شدن از بین بروند. زمانی که کود گوسفندی را اطراف بوته‌های بلوبری استفاده می‌کنید کود را 8 سانتی‌متر دورتر از ساقه‌ی گیاه بریزید تا به ساقه آسیب نرسد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ