پرورش بادمجان گلخانه ای

پرورش بادمجان گلخانه ای:

بادمجان یک محصول گلخانه ای محبوب با پتانسیل عملکرد بالا، رشد سریع و کیفیت خوب است. بادمجان گیاه قدرتمندی است که با طیف وسیعی از شرایط سازگار است. در پرورش گلخانه ای بادمجان، حداکثر تولید با رشد سریع محصول در درجه حرارت بالا و تراکم کاشت بالا امکان پذیر است. آفات و بیماری ها توسط کنترل شرایط آب و هوا و انتشار حشرات مفید اداره می شود. بادمجان گلخانه ای در صورت به کار بردن شیوه های صحیح پرورش به بهترین نحو رشد می کند. گرما برای پرورش بادمجان توصیه می شود اما بادمجان در آب و هوای معتدل هم به خوبی رشد می کند. هرس بوته بین 2 تا 4 ساقه باید باشد و درست کردن داربست در حال رشد باعث رشد بهتر می شود.

پرورش بادمجان گلخانه ای

جوانه‌زنی بذر بادمجان و تکثیر:

دانه ها را به مدت 6 تا 8 هفته در سینی نشا بکارید و بعد آن ها را به گلدان منتقل کنید. تا زمان جوانه زنی بذرها، درجه حرارت 27 تا 32 درجه سانتی گراد را حفظ کنید. بعد از جوانه زنی درجه حرارت باید 21 درجه سانتی گراد باشد. بعد از این که اولین برگ حقیقی شکل گرفت آن را به گلدان منتقل کنید(زمانی که اندازه گیاه به 20 تا 24 سانتی متر رسید آن را به گلدان منتقل کنید). شما می توانید وقتی که گیاه کوچک‌تر است آن را به گلدان منتقل کنید ولی در این صورت باید گرمای بیشتری برای آن ها فراهم کنید. بعد از انتقال به گلدان بزرگتر، درجه حرارت در طول روز 19 تا 22 درجه سانتی گراد و در طول شب 18 تا 19 درجه سانتی گراد باید باشد. با دادن مواد مغذی به بوته ها، آن ها را بارور کنید تا سبز و سالم بمانند. PH مناسب برای این گیاه 5.5 است. بادمجان خود گرده افشان است، بنابراین گرده افشانی برای میوه نیاز نیست.

جوانه زنی بذر بادمجان

کوددهی و مواد مغذی مورد نیاز بادمجان:

انجام تست خاک برای کاشت بادمجان در گلخانه توصیه می شود. اگر رشد محصول شما در دراز مدت است یعنی به مدت 4 ماه یا بیشتر باشد شما نمی توانید همه مواد مغذی مورد نیاز گیاه را قبل از کاشت فراهم کنید، بنابراین اضافه کردن مواد مغذی در حین رشد ضروری است. از تست بافت گیاهی برای نظارت بر سلامت گیاهان و اضافه کردن مواد مغذی در صورت لزوم استفاده کنید. برای پرورش هیدروپونیک بادمجان، مواد مغذی را در یک برنامه مناسب به گیاهان بدهید.

کوددهی به بادمجان

انتقال نهال بادمجان از سینی نشا به گلدان:

هر بوته بادمجان 2 تا 4 ساقه دارد و  باید در هر متر مربع باید 5 تا 8 ساقه قرار بگیرد. هر بوته باید با فاصله 15 سانتی متر از بوته بعدی قرار بگیرد. فاصله بوته ها باید حفظ شود.

آب و هوای مناسب برای بادمجان:

در هفته اول بعد از انتقال گیاه به گلدان برای تشویق به رشد بیشتر و توسعه ریشه دما در طول روز و شب باید 24 درجه سانتی گراد باشد. زمانی که میوه ها شروع به رشد می کنند درجه حرارت را در طول روز 22 درجه سانتی گراد و در طول شب 19 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. زمانی که میوه کامل شد درجه حرارت در طول روز 20 تا 22 درجه سانتی گراد و در طول شب 17 تا 19 درجه سانتی گراد باید باشد.

بیماری ها و آفات بادمجان:

از انتشار حشرات مفید برای کنترل آفات استفاده کنید. به حداقل رساندن دمای زیر 18 درجه سانتی گراد باعث کاهش بیماری های قارچی می شود. بدین صورت همیشه به یاد داشته باشید، اختلاف دمای روز و شب گیاهان را دچار آسیب و استرس می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره بیماری و آفات بادمجان به مقاله آموزشی بیماری‌های بادمجان را مطالعه کنید.

بیماری‌های بادمجان


برداشت بادمجان:

زمانی که میوه به اندازه مورد نظر رسید آن را برداشت کنید. میوه را با قیچی یا چاقو از ساقه جدا کنید و مواظب باشید که بوته را خراش ندهید زیرا باعث ورود عوامل بیماری زا و پاتوژن ها می شود. اجازه ندهید بادمجان خیلی بزرگ شود زیرا باعث توسعه دانه ها و تلخ شدن بادمجان می شود. همچنین در این صورت تولید بادمجان به شدت کم خواهد شد.

نگهداری بادمجان:

بادمجان ها را بعد از برداشت در گلخانه رها نکنید زیرا باعث گرم شدن و کاهش کیفیت آن ها می شود. بادمجان را باید با رطوبت نسبی 80 درصد و دمای 12 تا 15 درجه سانتی گراد ذخیره کرد. بادمجان ها را با محصولاتی که اتیلن تولید می کنند(مثل گوجه فرنگی) ذخیره نکنید. بدن بادمجان به کم آبی حساس است بنابراین اگر می خواهید آن را به مدت طولانی ذخیره کنید برای جلوگیری از خشکی باید آن ها را با پوشش های مناسب بپیچید.

هرس بادمجان:

1 –اولین گل بوته را شناسایی کنید.

پرورش بادمجان گلخانه ای

 

2 - محل هرس درست بالای گل اول است.

پرورش بادمجان گلخانه ای

 

3 - ساقه ی بالای گل اول را قطع کنید. می توان به محض دیدن اولین گل، این ساقه را قطع کرد.

 

پرورش بادمجان گلخانه ای

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ