بیماری های کاهو

بیماری های کاهو:
سوختگی حاشیه برگ کاهو
یکی از رایج ترین و مهمترین عوارض کاهو، سوختگی حاشیه برگ کاهو است. به این صورت که بافت بعضی از برگ های کاهو قهوه ای رنگ شده و بعدا می میرند. این بیماری غیر پارازیتی بوده و معمولا در هوای گرم و گاهی در اثر شوری زمین کشت، ایجاد می شود. کاهوهای با رشد بسیار سریع بیشترین حساسیت را نسبت به این عارضه دارند. 
پوسیدگی طوقه کاهو
قارچ های sclerotinia libertia و  sclerotinia minor عامل این بیماری بوده و باعث پژمردگی و ریزش ناگهانی برگ های خارجی کاهو می شوند. ضدعفونی کردن خاک با محلول فرمالدئید یک کنترل رضایت بخش در نواحی کوچک است. برای این منظور حدود 40 لیتر از محلول فرمالدئید(یک قسمت فرمالدئید در صد قسمت آب) برای هر متر مربع کافی است و استرلیزه کردن خاک با بخار آب هم موثر است.
پوسیدگی پایه کاهو
یک بیماری قارچی است که در هوای مرطوب شیوع پیدا می کند، این بیماری توسط Rhizoctonia solani ایجاد می شود که معمولا سبب مرگ گیاهچه کاهو می شود. گونه هایی که روی سطح زمین رشد می کنند معمولا بیشتر توسط این قارچ آلوده می شوند. آغشته کردنن خاک با PCNB نیز موثر است، زیرا سمی اختصاصی برای مبارزه با Rhizoctonia می باشد.
موزائیک 
یک بیماری ویروسی است که با ایجاد لکه های موزائیکی روی برگ های کاهو و توقف در رشد گیاه نمایان می شود. این بیماری توسط شته انتقال پیدا می کند، بنابراین برای مبارزه با این بیماری باید با این حشرات مبارزه کرد. آلودگی اولیه در مزرعه معمولا توسط بذر آلوده صورت می گیرد و همچنین کنترل آن تا حدودی با از بین بردن گیاهان آلوده انجام می شود.
زردی میکوپلاسمایی
در این بیماری برگ های وسطی سفید، کوتاه ، خمیده و یا پیچیده می شوند. هد کاهو تشکیل نمی شود . گیاهان جوان بیشتر مورد حمله قرار می گیرند.
واریس کاهو
برگ های کاهو دارای رگبرگ های سبز روشن و بزرگ هستند که بعدا تبدیل به برگ های زرد و چروکیده می شوند. کوتولگی کاهو و تاخیر در رسیدگی از علائم دیگر این بیماری هستند. برای جلوگیری از این بیماری از کاشت کاهو در خاک های سرد و مرطوب باید پرهیز کرد.
آفات کاهو:
شته
انواع شته ها از شیره گیاهی کاهو استفاده می کنند و آن را پلاسیده می کنند. برای مبارزه با شته ها از روش های مکانیکی و شیمیایی استفاده می شود.
علت تلخی در کاهو
گرم شدن تدریجی هوا و خشکی مزرعه باعث می شود که گیاه زودتر وارد مرحله گل دهی شود و در نتیجه باعث تلخی کاهو می شود. همچنین اگر کاهو بیش از حد در مزرعه بماند و دیر برداشت شود ممکن است مزه آن تلخ شود.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ