کاشت برگ چغندر در گلدان

پرورش برگ چغندر در گلدان

کاشت برگ چغندر در گلدان

 

برگ چغندر یکی از سبزیجات جذاب و دوست داشتنی است. برگ‌های براق و ساقه‌های خوش رنگ خیره کننده آن باعث می‌شود که خیلی جذاب باشد، علاوه بر این ارزش غذایی بالایی هم دارد.
برگ‌های کوچک برگ چغندر را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، به عنوان مثال از این برگ‌ها می‌توان در سالاد استفاده نمود و سالادها را خوش رنگ کرد. در حالی که برگ‌های بزرگتر را می‌توان مانند اسفناج طبخ کرد. برگ چغندر در بهار و پاییز کاشته می‌شود.
ارقام چند رنگ برگ چغندر مانند برگ چغندر چراغ روشن (Bright Lights ) از چشم گیرترین انواع برگ چغندر هستند. ساقه‌های آن‌ها از قرمز درخشان تا نارنجی و زرد تا سفید متغیر است. متناوباً به سراغ تک رنگ‌ها بروید: برگ چغندر یاقوت سرخ دارای ساقه‌های قرمز است و ارقام ساده گیاه برگ چغندر مانندFordhook Giant" " دارای ساقه‌های سفید هستند.

کاشت بذر برگ چغندر در گلدان

کاشت برگ چغندر در گلدان

گلدان را در مکانی آفتابی و امن قرار دهید و آن را با خاک گلدان حاوی كمپوست پر كنید. گیاه برگ چغندر به حداقل روزی 4 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. 2.5 سانتی متر از لبه گلدان را خالی بگذارید. برای کاشت برگ چغندر در گلدان، از یک گلدان با عمق حداقل 25 سانتی متر استفاده کنید.
بذرهای برگ چغندر را به عمق نیم تا 1 سانتی متر و با فاصله 2.5 سانتی متر از هم در گلدان بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. بذر برگ چغندر در دمای 4 تا 30 درجه سانتی گراد جوانه می‌زند. جوانه زنی بذر برگ چغندر 7 تا 14 روز طول می‌کشد.
بعد از جوانه زنی، نهال‌ها را تنک کنید تا در نهایت فاصله گیاهان حداقل 8 سانتی متر شود. زمانی که ساقه نهال‌ها رنگی شد، آن‌ها را تنک کنید. گیاهان جوان را می‌توانید مصرف کنید تا فاصله بین سایر نهال‌ها مناسب باشد. اگر نهال‌ها خیلی نزدیک به هم کاشته شوند، گردش هوا بین گیاهان به خوبی صورت نمی‌گیرد و احتمال ایجاد بیماری بالا می‌رود.
خاک را همیشه مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود. برگ چغندر معمولاً دچار آفات یا بیماری‌های دردسرساز نمی‌شود، اگرچه باید مواظب حلزون‌ها باشید.

کوددهی

برای تولید گیاه سالم باید نیتروژن کافی در اختیار آن قرار بگیرد. در زمان کاشت، می‌توانید یک کود متعادل با خاک مخلوط کنید یا می‌توانید مقداری کمپوست یا کود حیوانی پوسیده به خاک اضافه کنید، این کار در حین رشد برگ چغندر، مواد مغذی را به آرامی به گیاه می‌دهد. تغذیه گیاه با امولسیون ماهی، کمپوست یا کمپوست چای در اواسط رشد یک روش ارگانیک خوب برای ترویج گیاهان است. اگر در زمان کاشت به خاک کود اضافه نکرده‌اید، می‌توانید در حین رشد برگ چغندر، در فواصل منظم به آن کود متعادل مایع بدهید. کود را مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده مصرف کنید.

کوددهی به برگ چغندر

برداشت برگ چغندر

برداشت برگ چغندر

بعد از 8 تا 10 هفته، برگ‌ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند برای سالاد (برگ‌های کوچک) برداشت شوند، یا صبر کنید تا برای پخت بزرگتر شوند. از هر گیاه برگ‌ها را به اندازه مورد نیاز انتخاب کنید و آن‌ها را درست در پایه ساقه ببرید. رشد گیاه برگ چغندر در زمستان متوقف می‌شود، اما اگر گلدان در مکانی قرار بگیرد که در معرض سرما نباشد، در طول زمستان هم زنده می‌ماند و به رشد ادامه می‌دهد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ