کاشت ریحان

گیاه ریحان
ریحان گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که به عنوان گیاهی دارویی، ادویه ای و همچنین به عنوان سبزی تازه استفاده می شود. اسانس گیاه ریحان خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و از این اسانس در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. رشد ریحان آسان است و از گیاهانی است که در خانه هم به سادگی رشد می کند تا به صورت تازه مصرف شود.
کاشت دانه ریحان
1 - نوع ریحانی که می خواهید بکارید را انتخاب کنید. هر گونه از ریحان، عطر و طعم و بوی خاصی دارد. در زیر چند گونه ریحان نام برده شده است:
ریحان سبز-زرد یا دارچینی که بوی شبیه ادویه شیرین دارد و دارای گل های زیبا و معطر می باشد.
ریحان لیمویی که بویی شبیه مرکبات دارد.
ریحان بنفش که عطر و طعم بسیار خوبی دارد و گاهی اوقات برای دکوراسیون در خانه ، از این نوع ریحان استفاده می شود.
ریحان چندساله که هر سال بدون کاشت مجدد، رشد می کند. در حالی که گونه های دیگر یک ساله هستند. 
ریحان یونانی که رشد مشکل تری دارد ولی بوته آن قوی تر هستند و ماندگاری خوبی دارد.
2 – اگر در یک جای سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید، زیرا ریحان برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد، البته این کار برای کاشت ریحان در سطوح کوچک انجام می شود. اگر در یک جای گرم زندگی می کنید می توانید دانه ها را مستقیما در زمین بکارید، به این صورت که بعد از آخرین سرمای منطقه دانه ها را در زمین بکارید.
3 – خاکی که ریحان در آن کاشته می شود باید حاصلخیز باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. بذر ریحان را باید در عمق 0/5  سانتی متری کاشت و فاصله بوته ها باید 15 سانتی متر باشد. زمانی که ریحان جوانه زد، اجازه ندهید خاک خشک شود و هر روز آبیاری انجام دهید. اگر ریحان را در گلدان می کارید بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. 
خاک را مرطوب نگه دارید ولی به گونه ای که خیس نشود. هر روز صبح به ریحان ها آب بدهید. 
 
آبیاری گیاه ریحان
 
4 – گلی که در نوک ریحان رشد می کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم ریحان تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.
 
کاشت ریحان
 
5 – مواظب آفات و بیماری ها باشید.در ریحان آفت خاصی مشاهده نشده، تنها یک نوع سوسک است که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد. مواظب باشید زمین کشت عاری از علف های هرز باشد. اگر گیاهان کپک داشتند، نشانه ی این است که نور کافی به آن ها نرسیده.
برداشت ریحان
ریحان را معمولا در اوایل تابستان برداشت می کنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان ریحان را برداشت کرد. ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان می شود.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

18 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ