کاشت کدو سبز در گلدان

کاشت کدو سبز در خانه

کاشت کدو در گلدان

 

بوته کدو سبز (Cucurbita pepo) به طور معمول اندازه بزرگی دارد و به صورت پراکنده رشد می‌کند، به همین دلیل به فضای قابل توجهی برای رشد نیاز دارد. با این وجود، با داشتن یک ظرف بزرگ و بذرهای کدو سبز که برای کاشت در گلدان مناسب هستند، حتی افرادی که فضای کمی دارند و تنها یک پاسیوی یا بالکن دارند می‌توانند محصول سالم کدو سبز را پرورش دهند. برخی از ارقام کدو سبز مانندJackpot Hybrid ،Geode ، Eight Ball و Raven برای کاشت در گلدان مناسب هستند. بذر کدو سبز را زمانی که دمای هوا به طور مداوم بالاتر از 18  دجه سانتی گراد است، بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کدو سبز 18 تا 35 درجه سانتی گراد است.

کاشت بذر کدو سبز در گلدان

کاشت کدو سبز در گلدان

یک ظرف یا گلدان با اندازه حداقل 20 لیتر را با مخلوطی از خاک سبک، پرلیت و کمپوست پر کنید. 2 تا 3 سانتی متر از لبه ظرف خالی باشد. گلدان یا ظرفی که استفاده می‌کنید، حتما باید سوراخ زهکشی داشته باشد در غیر این صورت موجب پوسیده شدن بوته کدو می‌شود. سپس به خاک آب دهید تا خاک به طور کامل در ظرف جا بگیرد. در صورت لزوم دوباره به گلدان خاک اضافه کنید.
برخی از کدوها برای رشد به داربست نیاز دارند. اگر بذری که شما برای کاشت استفاده می‌کنید از این نوع است، برای گیاه یک داربست یا فنس نصب کنید.
گلدان را در یک مکانی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند.
قبل از کاشت بذرهای کدو سبز را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. پنج یا شش دانه بذر کدو سبز را در مرکز گلدان بکارید، بذرها را به عمق 1 تا 1.5 سانتی متر در خاک قرار دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید ولی خاک خیلی خیس نشود. به صورت روزانه گلدان را بررسی کنید (به خصوص در آب و هوای گرم) و اجازه ندهید خاک خشک شود. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود (خصوصا در طی سه تا چهار هفته اول). جوانه زنی بذر کدو سبز یک تا سه هفته طول می‌کشد. 
در طول تابستان، هر هفته به گیاه کدو سبز کود دهید. کودهای محلول در آب متعادل مانند کود 20-20-20 برای کدو سبز مناسب هستند. همیشه قبل از کوددهی، به گیاه آب دهید.
زمانی که بذرهای کدو سبز جوانه زدند، دو تا از قوی ترین نهال‌ها را در گلدان باقی بگذارید و بقیه را با قیچی برش دهید. وقتی اندازه نهال‌ها به 10 تا 15 سانتی متر رسید، ضعیف ترین گیاه را قطع کنید و تنها یک نهال سالم در گلدان قرار دهید. مواظب باشید نهال‌ها را از خاک بیرون نکشید. آن‌ها را با قیچی ببرید. زیرا با کشیدن نهال‌ها ممکن است به ریشه نهال اصلی آسیب وارد شود. 
زمانی که اندازه کدوها به 8 سانتی متر رسید، می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. برداشت کدو سبز با توجه به رقم آن، 45 تا 60 روز بعد از جوانه زنی انجام می‌گیرد.

وسایل مورد نیاز برای کاشت کدو سبز در گلدان

•    گلدان با اندازه حداقل 20 لیتر
•    خاک مخصوص گلدان
•    داربست
•    کود متعادل
•    قیچی

کاشت کدو سبز در گلدان

نکات کاشت کدو سبز

کدو سبز

-    به جای کاشت بذر، می‌توانید از نشا کدو سبز استفاده کنید. نشا در مراکز باغبانی موجود است.
-    هنگام برداشت کدو از دستکش استفاده کنید، بوته کدو سبز دارای خارهای ریزی است.
-    قبل از بریدن نهال‌ها یا میوه‌ها با قیچی، آن را ضدعفونی کنید تا از بروز بیماری در گیاه جلوگیری شود.
-    در هنگام آبیاری بوته کدو سبز، مواظب باشید برگ‌ها خیس نشوند. آبیاری را از زیر برگ‌ها انجام دهید تا از بروز بیماری‌های قارچی جلوگیری شود.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ