کاشت میوه و سبزیجات در سبد




کاشت میوه و سبزی درسبدهای آویزان

اگرچه سبدهای آویزان بیشتر برای کاشت گل‌های ساقه بلند و آویزان استفاده می‌شود یا گل‌های اطلسی و شمعدانی نیز خودنمایی زیبایی در آن دارند، اما گاهی اوقات کاشت میوه و سبزی نیز می‌تواند ایده جالبی نیز باشد که علاوه بر ایجاد خلاقیت و زیبایی، دیگر شما به یک باغ بزرگ هم نیاز نخواهید داشت. 

سبدهای آویزان یا سبدهای حلق آویز انواع و اشکال مختلفی دارند. برخی فلزی و برخی پلاستیکی یا حتی چوبی هستند و بعضی هم دارای مخزن آب نیز می‌باشند. اما شایع ترین آن‌ها سبدهای پلاستیکی با بندهای فلزی روکش دار شده با پلاستیک فشرده هستند که در اکثر خانه‌ها استفاده می‌شوند. 

البته، شما همچنین می‌توانید از ابتکار عمل خود استفاده کنید و سبدهای حلق آویز خود را از اشیاء خانگی که دیگر استفاده نمی‌کنید بسازید: مثل صافی‌های قدیمی، سطل های نشت دار یا سوراخ و یا حتی قوطی‌های غذا!




چه سبزیجاتی و میوه‌هایی در سبدها بکاریم؟!

گوجه فرنگی‌ها به عنوان گیاهان رایج سبد آویزان بسیار شناخته شده هستند که حتی بعضی از گونه‌های آن به طور خاص برای این منظور بکار می‌روند. گوجه فرنگی گیاهی با مصرف آب بالاست که شما با کاشت آن در سبد می‌توانید در مصرف آب صرفه جویی کنید. همچنین به علت داشتن شاخ و برگ زیاد بوته این گیاه لازم است آن را در وسط سبد قرار داده تا شاخ و برگ آن به تدریج در کنار رشد کند و زیباتر جلوه کند. 

توت فرنگی (نوع کوچک آن) نیز از آن دسته میوه‌هایی است که کاشت آن در سبد بسیار زیبا و حتی مقرون به صرفه است. آویز شدن بوته‌ها و شاخ و برگ‌ها از سبد زیبایی خاصی به حیاط شما داده و حتی سایه کوچکی نیز درست می‌کنند. 

سبزیجات جمع و جور مثل نعناع، جعفری، آویشن و رزماری هم انتخاب خوبی برای کاشت در سبدهای آویزان است.

کاشت میوه‌ها یا سبزیجات بزرگتر منوط به تعداد کم آن‎ها در سبد است. یک بوته کوچک خیار، سه چهار عدد فلفل، لوبیا یا نخود انتخاب‌های خوبی هستند. به شرطی که از اطراف سبد آویزان نشده و پژمرده نشوند. سبزیجات ریشه دار مثل کاهو، چغندر، هویج یا تربچه هم عالی به نظر می‌رسد. به شرطی که هم کوچک و هم کم باشند. 


آماده سازی سبد برای کاشت سبزیجات

آماده سازی یک سبد آویزان برای گیاهان خوراکی با آماده سازی یک سبد برای گل کاملا متفاوت است. اول، یک سطل یا گلدان مناسب را پیدا کنید، گلدان به اندازه‌ای باشد که درون سبد جای بگیرد. در حالی که شما بر روی آن کار می‌کنید و آن را آماده می‌کنید، باید روی زمین کاملا ثابت بماند. در هنگام آماده سازی سبد زنجیرهایش را کنار بگذارید تا دست و پا گیر نباشند. برای ساخت زنجیرها می‌توانید از پلاستیک‌های فشرده، طناب، زنجیرهای کوچک فلزی یا هرچیز دیگری که در دسترس‌تان هست استفاده کنید.



برای ثابت ماندن و نچرخیدن سبد هنگام آویزان ماندن باید بدانید که چند سوراخ روی لبه سبد برای آویز کردن بزنید تا کاملا ثابت و محکم بایستد. هرگز زهکشی را فراموش نکنید. در انتهای گلدان چند سوراخ زده تا در هنگام آبیاری آب اضافی آن خارج شود. برای یک کشت مناسب و متوسط باید به نوع خاک درون سبد نیز توجه کنید. توجه کنید که از کمپوست‌های مخصوص باغبانی یا خاک‌های سبک گلدانی استفاده کنید. همچنین در هنگام استفاده از کوهای آلی زیاده روی نکنید. از خاک‌های سنگین مثل خاک رسی در سبد به شدت اجتناب کنید. این خاک‌ها سنگین بوده و ممکن است زنجیرهای سبد را تحت فشار قرار داده و سبد بیافتد. 

اگر نگران درهم رفتن ریشه‌های دو گیاه کاشته شده در سبد هستید، می‌توانید از برخی کیسه‌های مخروطی شکل کنفی یا پارچه‌های با تار و پود عریض استفاده کنید. به این صورت که گیاه یا میوه مرکزی را درون این کیسه‌ها کاشته و کمی از لبه کیسه را بیرون بگذارید تا هربار که خواستید آن را با ریشه کاملا از سبد بیرون بکشید. با این کار می‌توانید در کنار و اطراف سبد سبزیجات کوچک دیگری بکارید. 

سبدهای آویزان نیاز به مراقبت هر روزه دارند. هر روز آبیاری کنید و خاک و کود آن را چک کنید. و هنگامی که سبزیجات یا میوه‌ها  رسیدند، مرتبا آن‌ها را مصرف کنید و میوه‌های رسیده را باقی نگذارید. همواره خاک این سبدها را مرطوب نگه دارید. یک بطری آب را با سوراخی کوچک در روی درب آن از بالای سبد آویزان کنید تا سبد را مرطوب نگه دارد.

و در آخر بدانید که رشد گل و گیاه در سبد بسیار آسان است. فراموش نکنید که میوه را در مرکز سبد بکارید و همینطور می‌توانید اطراف آن را با گیاهان دیگر بپوشانید.




مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ