کاشت شلغم در گلدان

کاشت شلغم

کاشت شلغم در گلدان

 

شلغم یک گیاه سازگار با محیط، مقوی و مناسب کاشت در فصل خنک است که برای ریشه‌های ترد یا برگ‌های آن کاشته می‌شود. کاشت شلغم در گلدان مزایای زیادی به ویژه برای افرادی که فضای کافی مثل باغچه و باغچه ندارند ولی علاقه مند به کاشت سبزیجات هستند، دارد. شلغم از سبزیجاتی است که به راحتی در ظروف یا گلدان‌ها رشد می‌کند و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. در کل زمانی که سبزیجات در گلدان کاشته می‌شوند، انرژی و زحمت کمتری برای پرورش آن‌ها صرف می‌شود. بذر شلغم را در اوایل بهار بکارید تا در اوایل تابستان آن را برداشت کنید یا اواخر تابستان یا پاییز بکارید تا در زمستان بتوانید این سبزی خوشمزه را برداشت نمایید.

کاشت بذر شلغم در گلدان

کاشت بذر شلغم در گلدان

یک ظرف یا گلدان را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. خاک باید سبک بوده و حاوی موادی مانند کمپوست، ورمیکولت و پیت ماس باشد. از یک گلدان 8 لیتری با عمق حداقل 30 سانتی متر برای کاشت شلغم استفاده کنید. مطمئن شوید که گلدان سوراخ زهکشی دارد.
یک کود متعادل و آهسته رهش در زمان کاشت با خاک گلدان مخلوط کنید. برای هر گلدان 8 لیتری، از کود خشک مانند 10-10-10 یا 14-14-14 به میزان 1 قاشق غذاخوری استفاده نمایید.
اگر قصد استفاده از ریشه شلغم را دارید بذر شلغم را با فاصله 10 تا 15 سانتی متر از هم بکارید. اگر قصد استفاده از برگ شلغم را دارید، در ظرفی با قطر 30 سانتی متر می‌توانید 15 تا 20 بذر بکارید. بذر شلغم را به عمق نیم تا 1 سانتی‌متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. بذر شلغم در دمای 7 تا 30 درجه سانتی گراد جوانه می‌زند. جوانه زنی بذر شلغم 3 تا 10 روز طول می‌کشد. گلدان را در یک مکان آفتابی قرار دهید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی از خیس شدن خاک اجتناب کنید.

مراقبت از گیاه شلغم

بعد از جوانه زنی روزانه خاک را بررسی کنید. گیاهانی که در گلدان کاشته می‌شوند ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند. انگشت خود را در خاک قرار دهید، در صورتی که به اندازه یک سانتی متر، خاک خشک شده است به گیاه خود آب دهید. به اندازه‌ای آب دهید که اضافی آن از گلدان خارج شود.
زمانی که اندازه برگ شلغم به 10 سانتی متر رسید، آن‌ها را تنک کنید و بین گیاهان 5 تا 10 سانتی متر فاصله قرار دهید. از برگ‌های تازه شلغم می‌توانید در سالاد یا در مخلوط سبزیجات استفاده کنید.
با استفاده از یک کود گیاهی متعادل و محلول در آب با نسبتی مانند 20-20-20 به گیاهان برای بار دوم کود دهید.
در صورت لزوم، برگ‌های شلغم را برداشت کنید. از زمانی که اندازه برگ‌ها  10 تا 15 سانتی متر می‌شود، می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. برگ‌ها را بریده و ریشه را دست نخورده بگذارید تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد.
هنگامی که قطر ریشه‌ها 5 تا 7 سانتی متر است شلغم را برداشت کنید. در این زمان شلغم‌ها ترد تر هستند. شلغم‌های بزرگ‌تر، سخت و چوبی می‌شوند.

کاشت شلغم در گلدان

نکته

کاشت شلغم در گلدان

هرگز اجازه ندهید خاک در بین هر بار آبیاری کاملا خشک شود، زیرا خاک خشک باعث ایجاد شلغم خشک و چوبی می‌شود. همچنین بیش از حد آب ندهید، زیرا خاک مرطوب ریشه‌ها را خفه می‌کند که ممکن است منجر به مرگ گیاه شود.

وسایل مورد نیاز برای کاشت شلغم در گلدان

  • گلدان با اندازه حداقل 30 سانتی متر
  • خاک مخصوص گلدان
  • کود متعادل و آهسته رهش
  • کود گیاهی متعادل و محلول در آب

وسایل مورد نیاز برای کاشت شلغم

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر شلغم

12,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ