کاشت گل جعفری

 

گل جعفری

نام علمی: Tagetes

گل جعفری دارای 56 گونه است، برخی از این گونه‌ها یک ساله هستند و برخی گونه‌ها چند ساله می‌باشند. این گل در رنگ‌ها و اشکال متفاوت وجود دارد. اکثر گونه‌های گل جعفری دارای گلبرگ‌های خوراکی هستند که از این گلبرگ‌ها به عنوان چاشنی غذا، دسر، نوشیدنی و .. استفاده می‌شود. گل جعفری بسیار زیبا بوده، گل‌دهی طولانی دارد و برای کاشت در باغ و باغچه، فضای سبز، پارک‌ها و ... بسیار مناسب می‌باشد. گل جعفری به ارتفاع 10 تا 100 سانتی‌متر رشد می‌کند، اندازه گیاه به نوع گونه بستگی دارد. اغلب گونه‌های گل جعفری به ارتفاع 30 تا 45 سانتی‌متر رشد می‌کنند. گل جعفری به آسانی در گلدان نیز قابل کاشت می‌باشد. این گل همچنین جذب کننده زنبورها و حشرات گرده افشان نیز است. این گل به عنوان شاخه گل بریده و درست کردن دسته گل، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Imagem


کاشت بذر گل جعفری


1 - ابتدا بذرهای گل جعفری را در گلدان یا سینی نشا بکارید. سپس نهال را در بهار بعد از اتمام سرما به زمین منتقل کنید.
2 - خاک‌های نیمه غنی با زهکشی خوب برای کاشت بذر گل جعفری مناسب هستند. بذر را با لایه نازکی خاک در حد 5 میلی‌متر بپوشانید.
3 - دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر گل جعفری 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. در این دما جوانه‌زنی 4 تا 7 روز طول می‌کشد.
4 - تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید. زمانی که سرما رفع شد، نهال‌ها را به زمین منتقل کنید.
5 - فاصله بین نهال‌های گل جعفری را 30 تا 45 سانتی‌متر در نظر بگیرید. همچنین می‌توان نهال‌ها را در گلدان‌های بزرگ نیز کاشت. در یک گلدان با قطر و عمق 30 سانتی‌متر دو نهال می‌توانید بکارید. در صورتی که در منزل پنجره آفتاب گیر داشته باشید، می‌توانید گل جعفری را در خانه نگه داری کنید.
6 - بذرها را می‌توان بعد از رفع سرما در بهار، به طور مستقیم در زمین کاشت.
7 - گل جعفری باید در آفتاب کامل کاشته شود. بعد از اینکه گل‌ها به طور کامل باز شدند آن‌ها را بچینید. برای تداوم گل‌دهی، به طور مرتب گل‌ها را بچینید. دمای بالا باعث کاهش رشد و گل دهی می‌شود.
8 – به طور مرتب به گیاه آب دهید و خاک را مرطوب کنید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. همچنین مواظب باشید خاک خیلی خشک نشود. آبیاری مرتب به خصوص در طول فصل رشد، موجب عملکرد بهتر گیاه می‌شود.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ