کاشت درخت سماق

پرورش و کشت درخت سماق

گیاه سماق

معرفی سماق و روش کاشت و پرورش آن

گیاه سماق (Rhus spp ) رشد سریعی دارد، معمولا دچار آفت و بیماری نمی‌شود و تحمل آن در برابر خشکی بسیار بالاست. این درختچه تقریبا در سراسر دنیا کاشته می‌شود. سماق بومی آمریکای شمالی است و در مناطق سردسیر تا نیمه سردسیر قابل کاشت می‌باشد. برگ‌های سماق در پاییز قرمز می‌شوند و میوه‌های آن به صورت خوشه‌های قرمز نمایان می‌گردند. ارتفاع برخی از انواع مانند سماق ساده (Rhus glabra ) به 6 متر می‌رسد، در حالی که برخی دیگر مانند سماق معطر (Rhus aromatica ) کوتاه تر هستند. همه گونه‌های سماق سخت و مقاوم هستند.

کاشت بذر سماق

درخت سماق

1-    ابتدا بذرها را در یک ظرف قرار دهید و روی آن‌ها آب جوش بریزید، تا زمانی که آب کاملا خنک شود اجازه دهید بذرها در آب بمانند. 
2-    بذرها را در یک دستمال قرار دهید تا خشک شوند. سپس بذرها را در یک ظرف بدون سوراخ یا پلاستیک حاوی مخلوط پیت ماس و پرلیت قرار دهید و آن را به مدت سه تا چهار ماه در یخچال قرار دهید. در طول این مدت مخلوط پیت ماس و پرلیت را مرطوب نگه دارید. 
توجه: بذر سماق برای جوانه زنی باید سرمادهی شود. با قرار دادن بذر در یخچال سرمادهی به صورت مصنوعی انجام می‌شود. شما می‌توانید بذرها را در پاییز در زمین بکارید تا در طول پاییز و زمستان به طور طبیعی سرمادهی شوند یا بذرها را در گلدان بکارید و گلدان را در فضای باز قرار دهید. در طول این مدت خاک باید مرطوب نگه داشته شود. اگر بذر را در پاییز به صورت مستقیم در زمین کاشتید، قبل از کاشت خاک را نرم کنید و با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید تا زهکشی خوبی داشته باشد.
م-    بعد از این مدت بذرها را از یخچال خارج کنید و آن‌ها را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته بذر نازک شود. سپس بذرهای سماق را به عمق 1.5 سانتی‌متر در خاک مخصوص گلدان پرلیت بکارید. برای کاشت بذرها، از گلدان‌های 8 تا 10 سانتی‌متری دارای سوراخ استفاده کنید. 
4-    بین بذرها 3 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. روی گلدان پلاستیک بکشید تا رطوبت حفظ شود. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر سماق 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است. 
5-    گلدان‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید ولی خیس نشود. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را بردارید. 
6-    جوانه‌زنی بذر سماق معمولا دو تا چهار هفته طول می‌کشد. بعد از جوانه زنی، هر زمان که خاک در حال خشک شدن بود به آن آب دهید. 
7-    زمانی که اندازه نهال ها به 8 تا 10 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های جداگانه حاوی خاک گلدان دارای زهکشی خوب منتقل کنید. 
8-    نهال‌ها را در اواسط پاییز یا در بهار بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. گیاه سماق به کود نیاز ندارد. یک مکان با آفتاب کامل یا سایه جزیی برای کاشت گیاه سماق در نظر بگیرید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. هر زمان خاک در حال خشک شدن بود به آن آب دهید. فاصله بین درختان سماق را 25 تا 30 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

نکته

گل سماق جذب کننده زنبور عسل است. گل‌های کوچک مقدار زیادی شهد و گرده تولید می‌کنند. به همین دلیل یک گیاه مناسب برای زنبور داران نیز می‌باشد.

گل سماق

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر گیاه سماق

4,200تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ