کاشت سیب زمینی در گلدان

 

اگر فضای کافی برای کاشت سیب زمینی ندارید، می‌توانید آن را در گلدان‌ها یا ظروف بزرگ بکارید. سیب زمینی را می‌توان در سطل‌ها، کیسه‌های مخصوص کاشت و گلدان کاشت.
سیب زمینی تازه طعم بسیار خوبی دارد. یک سیب زمینی متوسط 110 کالری دارد و منبع خوبی از پتاسیم، آهن، ویتامین C و ویتامین B6 می‌باشد.
سیب زمینی رشد آسانی دارد و برای کاشت آن حتما به باغ و باغچه نیاز نیست. سیب زمینی را می‌توان در گلدان نیز کاشت و در مکانی که روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند قرار داد.
بهتر است از سیب زمینی‌های زودرس برای کاشت در گلدان استفاده کنید. سیب زمینی‌های زودرس 65 تا 80 روز بعد از کاشت قابل برداشت هستند.

 

Imagem


نکات مهم برای کاشت سیب زمینی در گلدان


1 – از گلدان‌ها یا ظروف بزرگ برای کاشت سیب زمینی استفاده کنید. گلدانی که برای کاشت سیب زمینی انتخاب می‌شود باید حداقل 40 سانتی متر عمق و 40 سانتی‌متر قطر داشته باشد. در چنین گلدانی شما می‌توانید 4 تا 6 سیب زمینی بکارید. به جای گلدان می‌توانید از انواع ظروف بزرگ مانند سطل، بشکه و ... برای کاشت سیب زمینی استفاده نمایید.

 

Imagem


از کیسه‌های مخصوص رشد هم می‌توانید برای کاشت سیب زمینی استفاده کنید. این کیسه‌ها از جنس پارچه هستند، آب را از خود عبور می‌دهند و اجازه می‌دهد هوای کافی به ریشه گیاه برسد. کیسه‌های رشد نسبت به گلدان‌ها، سریع تر آب را از دست می‌دهند. بنابراین در صورت استفاده از این کیسه‌ها به نیازهای آبی گیاه خود توجه بیشتری داشته باشید. در کیسه‌های رشد با قطر و عمق 30 سانتی‌متر، 2 تا 3 سیب زمینی می‌توانید بکارید و در کیسه‌های رشد با قطر وعمق 46 سانتی‌متر، 4 تا 6 سیب زمینی می‌توانید بکارید.

 

Imagem


گلدان‌هایی وجود دارند که مخصوص کاشت سیب زمینی هستند. این گلدان‌ها یک قسمت داخلی و یک قسمت خارجی دارند. قسمت داخلی را می‌توان بیرون کشید و سیب زمینی‌ها را برداشت کرد. چنین گلدان‌هایی برای برداشت سیب زمینی، مناسب تر هستند.

 

Imagem


2 – از خاک سبک برای کاشت سیب زمینی استفاده نمایید. سیب زمینی در خاک‌های سبک رشد خوبی دارد. برای پر کردن گلدان به نسبت‌های مساوی کمپوست، ورمیکولیت یا پرلیت (به جای ورمیکولیت یا پرلیت از ماسه هم می‌توان استفاده کرد) و پیت ماس استفاده کنید.
3 – زمانی که گیاه از خاک بیرون می‌آید، هر دو هفته یک بار به آن کود دهید. بهتر است از کودهای ارگانیک استفاده کنید. از کودهای حیوانی پوسیده و یا امولسیون ماهی می‌توانید استفاده نمایید. در اوایل صبح به گیاهان خود کود دهید تا قبل از تابش شدید خورشید در ظهر، مواد مغذی را جذب کنند.
4 – زمانی که سیب زمینی در گلدان کاشته می‌شود به آب بیشتری احتیاج دارد. خاک باید مرطوب باشد. در صورتی که خاک خیلی خشک شود یا بیش از اندازه خیس شود، رشد سیب زمینی متوقف می‌شود. خاک را برای میزان رطوبت چک کنید. انگشت خود را در خاک وارد نمایید، در صورتی که 4 سانتی متر از سطح خاک خشک بود به آن آب دهید. تا زمانی که آب اضافی از انتهای گلدان خارج می‌شود، به گیاه آب دهید.
5 – زمانی که سیب زمینی‌ها رشد می‌کنند، آن‌ها را با خاک پوشش دهید. در صورتی که غده سیب زمینی در معرض نور باشد، پوست آن سبز رنگ می‌شود. سیب زمینی‌هایی که پوست سبز دارند، سمی هستند و قسمت سبز رنگ نباید استفاده شود.
6 – سیب زمینی باید در آفتاب کامل رشد کند. گیاه باید حداقل روزی 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. سیب زمینی یک محصول فصل خنک است و در دمای بالای 27 درجه سانتی‌گراد رشد آن متوقف می‌شود. بنابراین اگر آب و هوای منطقه شما گرم است، سعی کنید گلدان خود را در مکانی که صبح‌ها نور مستقیم دریافت می‌کند قرار دهید و در ظهر که آفتاب شدید است آن را در مکان سایه دار قرار دهید. یا بهتر است سیب زمینی را زمانی از سال که دما بالاتر از 27 درجه نمی‌رود، کاشت.


کاشت سیب زمینی در گلدان


1 – ابتدا 15 سانتی متر از انتهای ظرف یا گلدان را با خاک پر کنید. سیب زمینی‌ها را در خاک بگذارید و بین آن‌ها 15 سانتی متر فاصله قرار دهید.

 

Imagem


2 – روی سیب زمینی‌ها 15 سانتی متر خاک بریزید و سپس به آن‌ها آب دهید.
3 – زمانی که اندازه نهال‌ها به 15 سانتی‌متر رسید، دور آن‌ها خاک اضافه کنید. هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید، تا زمانی که گلدان از خاک پر شود.

 

Imagem


بعد از گلدهی می‌توانید برای برداشت سیب زمینی‌ها اقدام کنید. زمانی که شاخ و برگ گیاه زرد می‌شود، رشد گیاه به اتمام می‌رسد. در این زمان آبیاری را قطع کنید و اجازه دهید شاخ و برگ گیاه سیب زمینی از بین برود.

محصولات مرتبط

سیب زمینی بنفش

12,000تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ