کاشت نخود فرنگی در گلدان

کاشت نخود فرنگی در خانه

کاشت نخود فرنگی در گلدان

 

کاشت و برداشت سبزیجات باغی احساس رضایت بسیار خوبی به افراد می‌بخشد. اگر باغ و باغچه مناسب و یا فضای کافی در حیاط خانه خود ندارید، بیشتر سبزیجات را می‌توان در گلدان پرورش داد. این سبزیجات شامل نخود فرنگی نیز می‌باشد. نخود فرنگی را می‌توان در گلدان کاشت و آن را در خانه و یا خارج از خانه در حیاط، پاسیو و یا حتی روی پشت بام قرار داد. نخود فرنگی رشد راحت و سریعی دارد. زمانی که نخود فرنگی را در گلدان پرورش می‌دهید، هر زمان از سال می‌توانید آن را بکارید (البته با رعایت شرایط مناسب به خصوص وجود نور کافی).

چگونگی کاشت نخود فرنگی در گلدان

کاشت نخود فرنگی در گلدان

قبل از کاشت بذر نخود فرنگی، به مدت 10 ساعت بذر را در آب بخیسانید. گلدان را با خاک سبک دارای زهکشی خوب پر کنید. از خاک‌های حاوی کمپوست استفاده کنید. گلدانی که برای کاشت نخود فرنگی استفاده می‌شود، باید حداقل 30 سانتی متر قطر و عمق داشته باشد. بذر نخود فرنگی را به عمق 1 تا 1.5 سانتی متر در خاک بکارید. بین بذرها 10 سانتی متر فاصله قرار دهید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر نخود فرنگی 24 تا 29 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر نخود فرنگی 9 تا 13 روز طول می‌کشد. بذرها را می‌توانید ابتدا در گلدان کوچک یا سینی نشا بکارید، سپس نهال‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید. گلدان را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی 5 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد. 
کاشت نخود فرنگی بهترین نتیجه را در آب و هوای خنک دارد و در نواحی گرم نخود فرنگی را در پاییز و زمستان و یا اوایل بهار می‌کارند. اپتیمم درجه حرارت برای سبز شدن موقعی است که با یخبندان بهاری همزمان نباشد و برداشت محصول قبل از گرم شدن هوا صورت بگیرد. همچنین در قسمت‌هایی از گیاه مثل ساقه و برگ‌ها می‌توانند درجه حرارت 5 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند ولی در مرحله گل دادن حداقل دما باید 15 درجه سانتی گراد باشد. اگر نخودفرنگی در بهار دیر کاشته شود، رشد نخود فرنگی با گرمای تابستانی همزمان شده و عملکرد آن پایین می‌آید. هرچند نخود فرنگی گیاهی است که نسبت به گرما مقاوم است ولی در هوای گرم، به خصوص در موقع گل دادن ممکن است افت کیفیت داشته باشد. 
زمانی که سبزیجات در گلدان کاشته می‌شوند، ممکن است باردهی کمتری نسبت به زمانی که در زمین کاشته می‌شوند، داشته باشند. با این حال کاشت سبزیجات در گلدان یک کار سرگرم کننده و جذاب است. نخود فرنگی وقتی در گلدان کاشته می‌شود به آب بیشتری نیاز دارد. ممکن است سه بار در روز به آبیاری نیاز داشته باشد (به خشک شدن خاک بستگی دارد). به دلیل آبیاری مکرر، کود از خاک خارج می‌شود، بنابراین باید به طور مرتب به گیاه کود نیز داده شود. 
زمان برداشت نخود فرنگی، به شکل ظاهری غلاف بستگی دارد. به این صورت که غلاف‌های نخودفرنگی باید با دانه‌های نخودفرنگی پر شده باشند و رنگ آن‌ها از سبز تیره به سبز روشن تبدیل شده باشد. بعد از این که نخود فرنگی به حد مشخصی از رشد رسید، چنانچه برداشت صورت نگیرد کیفیت محصول کاهش پیدا می کند. 

مراقبت از گیاه نخود فرنگی

  • اجازه ندهید خاک خیلی خشک شود. خاک را مرطوب کنید ولی بیش از حد خیس نشود زیرا باعث پوسیده شدن ریشه‌ها می‌شود. 
  • زمانی که گیاه نخود فرنگی در مرحله گلدهی است، از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا باعث ایجاد تداخل در گرده افشانی می‌شود.
  • زمانی که بذرها جوانه زدند، دو بار در طول فصل رشد به گیاه کود دهید. از کودهای حاوی نیتروژن کم استفاده کنید. 
  • مواظب باشید گیاه نخود فرنگی را از سرما و یخ زدگی محافظت کنید. در صورتی که هوا سرد شد، گلدان را به خانه انتقال دهید.

کاشت نخود فرنگی در گلدان

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ