کاشت کلم بروکلی چینی

کلم بروکلی چینی (Gai lan)

نام انگلیسی : Chinese Broccoli

نام علمی: Brassica oleracea

کلم بروکلی چینی

کلم بروکلی چینی معمولا به صورت یک محصول پاییزی، زمستانی یا اوایل بهار کاشته می‌شود. نیازهای کلم بروکلی چینی مشابه کلم بروکلی معمولی است و شرایط رشد آن ها نیز یکسان می‌باشد. کلم بروکلی چینی به دلیل برگ های پهنی که دارد با ارزش است، که می‌توان آن ها را به صورت سبزی پخته شده استفاده کرد یا آن ها را به صورت سرخ کرده استفاده نمود. بذر کلم بروکلی چینی، پاییز یا اواخر زمستان معمولا به صورت مستقیم در باغ کاشته می‌شود. 

چگونگی کاشت کلم بروکلی چینی

1 – یک لایه پنج سانتی متری کمپوست به خاک اضافه کنید و برای هر 4.5 متر مربع، 2 فنجان کود NPK 10-10-10 به خاک بستر کشت اضافه کنید و آن ها را با 15 سانتی متر از سطح خاک مخلوط نمایید. 

2 – بذرهای کلم بروکلی چینی را در عمق 6 میلی متری از خاک قرار دهید و آن ها را با فاصله 10 سانتی متری از هم بکارید. فاصله بین ردیف ها را نیز 60 سانتی متر در نظر بگیرید. 

3 – تا زمانی که بذرها جوانه می‌زنند، روزانه به آن ها آب دهید و خاک را مرطوب نگه دارید به طوری که 7 تا 10 سانتی متر از سطح خاک مرطوب شود، توجه داشته باشید آبیاری به صورت آرام انجام شود تا جای بذرها در خاک تغییر نکند. بعد از این که بذرها جوانه زدند آبیاری را کاهش دهید، به میزانی که هفته ای یک بار به مقدار 1 اینچ آب به کلم ها بدهید، آبیاری باید به اندازه ای باشد که 15 سانتی متر از سطح خاک مرطوب شود.

4 – نهال های کلم بروکلی چینی را زمانی که دو مجموعه برگ تشکیل دادند یا چهار هفته بعد از جوانه زنی تنک کنید، گیاهان ضعیف را حذف کرده و فاصله بین نهال ها را به 15 سانتی متر برسانید.

 5 – برای هر سه متر نصف فنجان کود نیتروژنی 0-0-21 استفاده کنید. کود را با فاصله 15 سانتی متری از پایه گیاهان اضافه نمایید. بعد از دادن کود، بلافاصله آبیاری انجام دهید تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند.

6 – کلم بروکلی چینی را قبل از باز شدن گل ها برداشت کنید، اگر فقط چند گل باز شود کیفیت کلم بروکلی چینی کاهش پیدا نمی‌کند. ساقه اصلی را از نزدیکی پایه قطع کنید ولی ساقه های جانبی را رها کنید تا رشد آن ها بر روی گیاه ادامه پیدا کند. ساقه های جانبی را هم قبل باز شدن گل ها برداشت کنید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کود NPK 0-0-21 

کود NPK 10-10-10

کمپوست

بیل

چاقو برای بریدن کلم ها

نکته

مواظب علف های هرز باشید، علف های هرز با گیاه اصلی برای به دست آوردن مواد غذایی رقابت می‌کنند. از بین بردن علف های هرز همچنین گسترش بیماری ها و آفات را به حداقل می‌رساند. بیشتر حشرات مانند شته ها را می‌توان با آبپاش هایی که آب را با فشار بالا خارج می‌کنند، به راحتی از روی گیاه شستشو داد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ