کاشت شنبلیله

کاشت شنبلیله در زمین و گلدان

شنبلیله

گیاه شنبلیله

شنبلیله (fenugreek) گیاهی علفی و یکساله است که می‌تواند به ارتفاع 10 تا 50 سانتی‌متر رشد کند. این گیاه در گذشته کاربرد دارویی داشته و سال‌های زیادی است که به عنوان سبزی خوراکی در غذاها و یا به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبزی شنبلیله رشد آسانی دارد و به راحتی در زمین و یا حتی گلدان نیز قابل کاشت است. شنبلیله در مناطق سردسیر تا گرمسیر رشد می‌کند. در مناطق گرمسیر می‌تواند به راحتی در تمام طول سال به رشد خود ادامه دهد. 
شنبلیله سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد. دانه‌های شنبلیله دارای خواص دارویی زیادی هستند. از جمله این خواص شامل: کاهش قند خون، کاهش کلسترول، درمان التهاب روده و معده، درمان آسم، آرتروز، برونشیت، بهبود گوارش، درمان مشکلات پوستی، درمان اختلالات هورمونی، درمان گلو درد، درمان سوزش معده، تقویت مو، افزایش شیر مادر، درمان اختلالات رشدی و ... می‌باشد. 

کاشت شنبلیله در مزرعه

کاشت شنبلیله در مزرعه

زمان کاشت شنبلیله در بهار بعد از اتمام سرما می‌باشد. در مناطق گرم که زمستان‌های سردی ندارند، می‌تون آن را در پاییز نیز کاشت. در صورتی که قصد دارید شنبلیله را در گلدان بکارید و در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت کنید. 
شنبلیله بهتر است از ابتدا در مکان اصلی (گلدان یا زمین) کاشته شود. این گیاه با انتقال نشا ممکن است از بین برود بنابراین بهتر است از ابتدا در مکان اصلی کاشته شود. قبل از کاشت خاک را شخم بزنید و آن را با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید. بذرها را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. فاصله کاشت بین بذرها را 3 تا 5 سانتی متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را 25 سانتی متر در نظر بگیرید. 
دما برای کاشت شنبلیله باید حداقل 15 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر شنبلیله 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد است. جوانه زنی بذر شنبلیله 7 تا 10 روز طول می‌کشد. شنبلیله باید در مکانی کاشته شود که حداقل روزی 4 تا 5 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. در آب و هوای گرم باید در مکانی کاشته شود که در طول روز سایه هم داشته باشد ولی در مناطق سردسیر می‌توان شنبلیله را در آفتاب کامل کاشت. 
شنبلیله به کود نیاز ندارد ولی برای تقویت رشد می‌توان هر ماه یک بار به آن کمپوست دهید. 

کاشت شنبلیله در گلدان

شنبلیله به راحتی در گلدان رشد می‌کند. گلدان را می‌توانید در خانه در یک پنجره آفتابی قرار دهید و یا آن را در بالکن بگذارید (جایی که حداقل روزی 4 ساعت نور مستقیم داشته باشد). این گیاه ریشه‌های کم عمقی دارد و به همین دلیل به گلدان‌های خیلی عمیق نیاز ندارد. یک گلدان 15 تا 20 سانتی متری برای کاشت شنبلیله مناسب است. از یک خاک مناسب دارای زهکشی خوب برای پر کردن گلدان استفاده کنید. خاک گلدان حاوی کمپوست برای کاشت مناسب است. بذر شنبلیله را به عمق نیم سانتی متر در خاک بکارید. بین بذرها 3 تا 5 سانتی متر فاصله قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی 21 تا 26 درجه سانتی گراد است. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را بیش از حد خیس نکنید.

کاشت شنبلیله در گلدان

برداشت شنبلیله

برداشت شنبلیله

شنبلیله رشد سریعی دارد و 20 تا 30 روز بعد از جوانه زنی می‌توانید آن را برداشت کنید. برگ‌ها را با دقت بررسی کنید و یک سوم از قسمت بالایی ساقه را ببرید و به بقیه گیاه اجازه دهید به رشد خود ادامه دهد. این کار همچنین باعث تشویق گیاه به رشد بیشتر می‌شود که بعدا باعث افزایش گلدهی و تولید دانه می‌گردد. بعد از برش، برگ‌ها حدودا 15 روز بعد رشد می‌کنند. می‌توانید چندین بار به برداشت ادامه دهید تا گیاه شروع به گلدهی کند. زمانی که گیاه شنبلیله گل بدهد، برگ‌ها سفت و تلخ می‌شوند. برای برداشت دانه‌های شنبلیله باید بیشتر صبر کنید. برداشت دانه‌ها، 3 تا 5 ماه بعد از کاشت صورت می‌گیرد. بعد از پایان گلدهی، گیاه زرد می‌شود و از بین می‌رود. دانه‌ها در غلاف‌های کوچک رشد می‌کنند و در هر غلاف حدودا 10 تا 20 دانه وجود دارد. 
برگ‌های شنبلیله را می‌توان به مدت یک هفته در یخچال نگه داری کرد. برای نگه داری بیشتر، می‌توان برگ‌ها را خشک یا فریز کنید. از برگ‌های شنبلیله در پخت و پز و یا به عنوان دمنوش استفاده می‌شود. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

بذر شنبلیله

12,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ