قلمه زدن کاکتوس اپونتیا

کاشت قلمه کاکتوس اپونتیا

کاکتوس گلابی خاردار

کاکتوس اپونتیا یا گلابی خاردار

کاکتوس اپونتیا یا گلابی خاردار به راحتی توسط برگ‌های گوشتی خود قابل شناسایی هستند. برگ‌های گوشتی و سبز-خاکستری این کاکتوس در بهار گل‌های بزرگ و بسیار زیبایی تولید می‌کنند که در اواخر فصل به میوه‌های قرمز و خاردار تبدیل می‌شوند. بیش از 150 نوع کاکتوس اپونتیا وجود دارد. این کاکتوس بسیار مقاوم است. خشکی را تحمل می‌کند و یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب نیز به شمار می‌رود. همچنین در مناطقی که زمستان‌های سردی ندارند در فضای باز نیز قابل کاشت است. کاکتوس گلابی خاردار به راحتی از طریق قلمه تکثیر می‌شود. قلمه همه ارقام کاکتوس اپونتیا را می‌توان با این روش تکثیر کرد.

تکثیر کاکتوس اپونتیا با قلمه

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا

برای محافظت از دستان خود در برابر آسیب خارها هنگام کار با کاکتوس، دستکش‌های ضخیم بپوشید. یک کاکتوس گلابی خاردار سالم و عاری از بیماری را برای گرفتن قلمه انتخاب کنید. قلمه‌ها را فقط وقتی از گیاه بگیرید که دمای شب به طور ثابت 18 درجه سانتی گراد یا گرمتر باشد. برگی از کاکتوس را انتخاب کنید که زدگی نداشته باشد و سن آن حداقل 6 ماه باشد. بالای برگ را به آرامی در یک دست بگیرید. با استفاده از چاقو، آن را از روی بندی که از گیاه رشد کرده، جدا کنید. 
قلمه را روی یک سطح صاف و در معرض نور فیلترشده خورشید قرار دهید. یک اتاق خشک را انتخاب کنید که دمای ثابت آن 18 درجه یا بالاتر باشد. برش را به مدت هفت تا 10 روز بگذارید تا در قسمت بریده شده پینه ایجاد شود.
یک گلدان حاضر کنید و آن را با قسمت‌های مساوی پرلیت و کمپوست پر کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین از خاک‌های مخصوص کاکتوس نیز می‌توانید استفاده کنید. 2 تا 3 سانتی متر از لبه گلدان را خالی بگذارید. گلدانی که استفاده می‌کنید باید سوراخ زهکشی داشته باشد.
قلمه را در مرکز گلدان قرار دهید به گونه‌ای که یک سوم از آن درون خاک باشد تا به راحتی بتواند در خاک بایستد. خاک اطراف قلمه اپونتیا را با دست فشار دهید.
بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. گلدان را در مکانی قرار دهید که دمای آن بالای 18 درجه سانتی گراد باشد و در معرض نور فیلتر شده خورشید قرار بگیرد. وقتی یک تا دو سانتی متر از سطح خاک خشک شد به آن آب دهید.
بعد از اینکه کاکتوس اپونتیا ریشه زد و رشد جدید داشت، هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن کافی است. در طول زمستان که هوا سردتر است، دو هفته یک بار آبیاری برای کاکتوس اپونتیا کافی است. زمانی که رشد جدید در گیاه مشاهده کردید، کاکتوس را به یک مکان با نور کامل خورشید انتقال دهید. کاکتوس اپونتیا به حداقل روزی شش ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. 

کاشت کاکتوس اپونتیا در زمین

اگر می‌خواهید کاکتوس اپونتیا را در زمین بکارید، ابتدا گلدان را دو هفته خارج از خانه قرار دهید، سپس آن را در زمین بکارید. گیاه حداقل باید یک سال در گلدان باشد سپس آن را به زمین انتقال دهید. کاکتوس را در بهار بعد از اتمام سرما در زمین بکارید. مکان کاشت باید دارای خاک سبک با زهکشی خوب و آفتاب کامل باشد. یک سوراخ به اندازه دو برابر توپ ریشه در زمین ایجاد کنید، سپس کاکتوس را در آن قرار دهید. سوراخ را با خاک پر کنید و بعد خاک را مرطوب نمایید.
زمانی که دمای هوا بالای 18 درجه سانتی گراد است هفته‌ای یک بار به آن آب دهید و زمانی که دما زیر 18 درجه سانتی گراد است، دو هفته یک بار به آن آب دهید.

کاشت کاکتوس اپونتیا در زمین

نکات

مراقبت از کاکتوس اپونتیا

کاکتوس اپونتیا به کود نیاز ندارد.
کاکتوس اپونتیا را در مکانی که تردد زیادی دارد نکارید. همچنین کاکتوس باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی کاشته شود.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ