کاشت تره در گلدان

کاشت تره در خانه

کاشت تره در گلدان

 

سبزیجات تازه در گلدان طعم بسیار خوبی دارند و همچنین یک گیاه زینتی مفید نیز محسوب می‌شوند. تره از جمله سبزیجاتی است که نه تنها در باغ و باغچه، بلکه در گلدان هم قابل کاشت است و می‌توان آن را در بالکن، ایوان یا پنجره آشپزخانه قرار داد تا به راحتی در دسترس باشد. تره در یک مکان آفتابی یا سایه-آفتاب به راحتی رشد می‌کند. تره عضوی از خانواده پیاز است و یک گیاه چند ساله می‌باشد. این گیاه برگ‌های ظریف و تردی دارد که هم به صورت تازه و هم خشک شده یا فریز شده قابل استفاده است. زمان کاشت بذر تره بهار و پاییز است ولی زمانی که تره را در گلدان می‌کارید و در خانه نگه داری می‌کنید، هر زمان از سال می‌توانید اقدام به کاشت این سبزی خوشمزه کنید.

کاشت بذر تره در گلدان

کاشت بذر تره

ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید، سپس نهال‌ها را به گلدان بزرگ انتقال دهید. از یک خاک سبک دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر تره استفاده کنید. بذرها را به عمق نیم سانتی‌متر در خاک بکارید. سپس خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید (مواظب باشید خاک خیلی خیس نشود). جوانه زنی بذر تره معمولا یک هفته طول می‌کشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر تره 15 تا 22 درجه سانتی گراد است. 
زمانی که نهال کمی بزرگتر شد، هر نهال را در یک گلدان با قطر و عمق 15 سانتی متر بکارید، یا اگر از گلدان‌های بزرگ استفاده می‌کنید بین نهال‌ها 15 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. گلدان را با خاک سبک حاوی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده پر کنید. 1.5 سانتی متر از لبه گلدان را خالی بگذارید تا فضای کافی برای آبیاری و کوددهی وجود داشته باشد. گلدانی که استفاده می‌کنید حتما باید سوراخ زهکشی داشته باشد.

نکات

گلدان تره را در جایی قرار دهید که حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اگر گلدان‌ها را در خانه نگه می‌دارید، حتما آن‌ها را جایی قرار دهید که تهویه هوای خوبی داشته باشد. 
بین هر بار آبیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود. 
هر دو هفته یک بار به گیاه کود متعادل مانند کود NPK 3-3-3 دهید. برای یک گلدان 15 سانتی متری، یک قاشق غذا خوری کود کافی است. برای گلدان‌های 25 تا 30 سانتی متری دو قاشق غذا خوری کود استفاده کنید. کود را روی خاک بپاشید، سپس به گیاه آب دهید. اگر کودی که استفاده می‌کنید دستورالعمل خاصی دارد، مطابق با دستورالعمل از آن استفاده نمایید.
زمانی که اندازه تره به 15 سانتی متر رسید می‌توانید آن را برداشت کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز آن را قطع کنید. برگ‌ها را 3 تا 5 سانتی متر بالاتر از سطح خاک قطع کنید. معمولا هر دو هفته یک بار می‌توان از گیاه برداشت کرد.
برای تشویق گیاه به تولید برگ‌های بیشتر، در صورتی که گیاه گل داد آن را قطع کنید. البته گل تره خوراکی است و عطر و طعم تازه و ملایمی دارد.
اگر می‌خواهید گیاه تره را به صورت ارگانیک پرورش دهید، ار خاک و کود ارگانیک برای کاشت استفاده نمایید.

کاشت تره در گلدان

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ