کاشت کلم بروکلی در سایه

کاشت کلم بروکلی

کلم بروکلی از سبزیجاتی است که گرما را دوست ندارد و آب و هوای سرد را ترجیح می دهد و می‌تواند دماهای خیلی پایین را تحمل کند. کشاورزان کلم بروکلی را به گونه ای می‌کارند که قبل یا بعد از گرمای تابستان بالغ شود. کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که در سایه جزیی هم می‌تواند رشد کند.

چگونگی کاشت کلم بروکلی در سایه

1 – یک مکان که خاک حاصلخیز با زهکشی خوبی دارد و غنی از مواد ارگانیک است را برای کاشت کلم بروکلی انتخاب کنید. چند هفته قبل از کاشت کلم بروکلی، یک لایه 7 سانتی متری کمپوست ارگانیک چند ساله روی زمین بریزید و آن را با 10 تا 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید.

2 – از کاشت کلم بروکلی در مکان هایی که سایه کامل دارد اجتناب کنید، هیچ یک از سبزیجات بدون نور خورشید رشد موفقی نخواهند داشت. مکانی را برای کاشت کلم بروکلی انتخاب کنید که حداقل یک یا دو ساعت نور خورشید در روز دریافت کند. یک مکان دیگر هم می‌توانید انتخاب کنید که توسط نور خورشید روشن می‌شود ولی نور خورشید مستقیما به آنجا نمی رسد، مثلا سایه یک ساختمان یا یک درخت بلند.

3 – دیوارها، نرده ها و ساختارهایی که نزدیک کلم بروکلی هستند را با رنگ سفید رنگ کنید تا نور خورشید بیشتری را به گیاهان منعکس کند. سنگ فرش های سفید یا کم رنگ نزدیک گیاه نیز در انعکاس نور به گیاهان موثر هستند.

4 – در صورتی که کلم بروکلی را در نزدیکی یک درخت کاشته اید، بهتر است شاخه های پایینی درخت را قطع کنید تا نور بیشتری به گیاهان کلم بروکلی برسد. هرچه مکانی که کلم بروکلی در آن کاشته می شود سایه کمتری داشته باشد، گیاهان سریع تر به بلوغ می رسند.

5 – زمان برداشت کلم بروکلی به نوع آن بستگی دارد. برخی از گونه های کلم بروکلی 40 روز بعد از کاشت قابل برداشت هستند و برخی از گونه ها 120 روز و یا حتی بیشتر طول می کشد تا به بلوغ برسند.

6 – بذرهای کلم بروکلی را در خانه در سینی نشا بکارید و آن ها را در زیر چراغ رشد یا در یک پنجره آفتابی قرار دهید. گیاهان باید حداقل سه یا چهار هفته در خانه باشند و بعد آن ها را به محل کاشت خود در سایه جزیی منتقل کنید. نهال ها را با فاصله 60 سانتی متری از هم بکارید، فاصله بین ردیف ها را نیز 60 تا 90 سانتی متر در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید نهال ها را در گلدان های 20 سانتی متری نیز بکارید. خاک محل کاشت و یا خاک گلدان را مرطوب نگه دارید ولی از خیس کردن خاک اجتناب کنید.

7 – بعد از این که سر اصلی کلم بروکلی شروع به شکل گرفتن کرد، یک کمپوست ارگانیک چند ساله به خاک اضافه کنید. زمانی که اندازه سر کلم بروکلی به 3 سانتی متر رسید، می توان آن را برداشت کرد. معمولا سر کلم بروکلی را زمانی که به اندازه 10 تا 20 سانتی متر می رسد برداشت می کنند، به طور کلی سر کلم بروکلی باید قبل از باز شدن جوانه گل ها و زمانی که هنوز سفت است برداشت شود.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کمپوست

ابزار هرس

سینی نشا

چراغ رشد

گلدان

نکته

در زمان آبیاری کلم بروکلی مواظب باشید گیاه خیس نشود، زیرا باعث ایجاد بیماری در کلم بروکلی می شود. همچنین از آبیاری زیاد نیز پرهیز کنید و خاک را خیس نکنید.

هشدار

کلم بروکلی یک محصول فصل سرد است و یک مکان با آفتاب کامل برای رشد را دوست دارد، بنابراین کلم بروکلی که در آفتاب کامل رشد می کند مسلماً کیفیت بهتری نسبت به کلم بروکلی که در سایه رشد می کند دارد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ