کاشت باقلا در گلدان

کاشت باقلا در خانه

کاشت باقلا در گلدان

 

باقلا مانند لوبیا بوته‌ای رشد می‌کند ولی بیشتر به طبیعت نخود فرنگی شبیه است. شما می‌توانید باقلا را مانند لوبیا بوته‌ای پرورش دهید. باقلا هوای خنک را دوست دارد و در گرمای تابستان پژمرده می‌شود. در آب هوای گرمسیر و معتدل باقلا در پاییز کاشته می‌شود و در آب و هوای سردسیر در بهار کاشته می‌شود. این گیاه در گلدان به راحتی رشد می‌کند زیرا سیستم ریشه خیلی عمیقی ندارد. باقلا یکی از قدیمی ترین سبزیجات کشت شده است و احتمالا اولین لوبیا می‌باشد. قدمت باقلا به 8000 سال پیش، زمانی که در مدیترانه رشد کرده است، برمی‌گردد. زمانی که باقلا در گلدان کاشته می‌شود، می‌توانید گلدان را در حیاط، پاسیو و یا در خانه قرار دهید. هر مکانی برای نگه داری این گیاه انتخاب می‌کنید، باید نور کافی داشته باشد.

کاشت بذر باقلا در گلدان

کاشت باقلا در گلدان

قبل از کاشت بذرها را به مدت 12 تا 24 ساعت در آب بخیسانید. ابتدا بذرها را در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک بکارید سپس نهال را به گلدان بزرگتر انتقال دهید. همچنین می‌توانید بذرها را از ابتدا در گلدان اصلی بکارید. کاشت به صورت مستقیم در گلدان اصلی توصیه می‌شود. بذر باقلا را به عمق 2 تا 3 سانتی متر در خاک قرار دهید. از یک خاک غنی دارای زهکشی خوب برای کاشت بذر باقلا استفاده کنید. خاک‌های حاوی کمپوست و خاک برگ برای کاشت مناسب هستند. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر باقلا 10 تا 21 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر باقلا حدودا 10 روز طول می‌کشد. 

مراقبت از گیاه باقلا

گیاه باقلا باید در آفتاب کامل قرار بگیرد. این گیاه به حداقل روزی 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. 
گلدان مناسب برای کاشت باقلا باید حداقل قطر و عمق 30 سانتی متر داشته باشد. در چنین گلدانی یک تا دو نهال باقلا می‌توانید بکارید. فاصله بین نهال‌ها باید حداقل 15 سانتی متر باشد. 
باقلا نسبت به خشکی هوا خیلی حساس است مخصوصا در مرحله گل دهی. گرمای زیاد، خشکی هوا و تابش شدید خورشید اثرات نامطلوبی روی مقدار محصول باقلا خواهد داشت. حساس ترین مرحله برای باقلا 20 روز قبل از گل دادن آن می‌باشد که در مقابل هوای سرد و بارانی و نور کم، فوق العاده حساسیت نشان می‌دهد.
باقلا به علت داشتن دوره نمو طولانی و دارا بودن شاخ و برگ زیاد، احتیاج زیادی به آب دارد. زیرا در موقع خشک شدن خاک، رشد ریشه‌های فرعی کم شده و گیاه خیلی زود پژمرده می‌شود و بنابراین رطوبت کافی زمین از شرایط اولیه کشت موفقیت آمیز این گیاه است به همین دلیل کاشت این گیاه در خاک‌های مرطوب که رطوبت را در خود نگه می‌دارند نتیجه خوبی می‌دهد. باقلا به رطوبت و آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد. اجاه ندهید خاک خشک شود. خاک را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید بیش از حد خیس نشود.
زمانی که گیاهی در گلدان کاشته می‌شود، نسبت به زمانی که در زمین کاشته می‌شود به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. زیرا در یک مکان محدود رشد می‌کند. بعد از جوانه زنی بذر باقلا، هر هفته یک بار به آن کود مایع بدهید. از کودهای مایع متعادل استفاده کنید. مقدار کود باید مطابق با دستورالعمل شکت سازنده باشد.
باقلا نباید در معرض دمای زیر صفر درجه سانتی گراد قرار بگیرد. در واقع گیاه نباید یخ بزند. زمانی که هوا خیلی سرد است می‌توانید گلدان را به خانه انتقال دهید. گلدان را در مکانی قرار دهید که نور کافی به آن بتابد.
دانه‌های باقلا (با توجه به واریته) 3 تا 4 ماه بعد از کاشت قابل برداشت هستند.

برداشت باقلا

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ