پرورش بونسای سکویا

 

رشد و کاشت درخت سکویا به شکل بونسای

بونسای هنرِ پرورشِ درختان و گیاهانی است که در اندازه کوچک ایجاد می‌شوند. بونسای، درخت یا گیاهی است در گلدان و به‌صورتی پیرایش می‌شود که پاکوتاه شده و در سنینِ ۱۰۰ تا ۲۰۰ سالگی در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر بلندی داشته باشد.

از بین درختان سکویا، سکویا چوب قرمز کالیفرنیایی یکی از بهترین و ساده ترین نوع درخت سکویا برای درست کردن بونسای است. این درختان به سرعت رشد کرده و برای زمان طولانی می‌توانند با شرایط رشد نامناسب کنار بیایند. سکویای چوب قرمز دارای برگ‌های سوزنی شکل کرک دار اما با سطح صاف است و در سال پنجم رشد خود برگ‌ها دانه داده و با جمع آوری آن‌ها می‌توان تا چندین سال رشد درخت سکویا را ادامه داد و تکثیر کرد.

 

Imagem

 

شرایط نگهداری و رشد بذرها برای پرورش بونسای سکویا و لیست اقلام مورد نیاز


لوازم و مواد
• آب تصفیه شده
• پلاستیک زیپ پک
• یخچال
• گلدان کوچک
• خاک مخصوص باغبانی
• اسپری آب
• دماسنج خاک
• چراغ رشد
• گلدان بزرگ
• آبپاش


شرایط


1. بذرهای سکویا را در آب تصفیه شده در ظرف کوچک 24 ساعت خیس کنید. بذرها باید کاملا با آب پوشیده شوند. ظرف آب را در جایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
2. بذرها را از آب خارج کنید و آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ پک قرار دهید. کیسه را ببندید و آن را در یخچال قرار دهید تا حدود سه هفته یا تا زمانی که جوانه‌ها از درون دانه‌ها ظاهر شوند. به این فرایند اصطلاحا پرچلینگ عریان گفته می‌شود.
3. بسته بندی ها را از یخچال خارج کرده و آماده کاشت در گلدان کنید. در گلدان‌ها از خاک مرغوب مخصوص کشت گلدانی استفاده کنید. گلدان را از خاک پر کرده و دانه را در مرکز آن قرار دهید. سپس در کنار آن خاک بریزید و فقط کمی از سر جوانه بیرون بماند.
4. دانه‌ها را به آرامی با یک بطری آب، آبیاری کنید تا خاک هر گلدان خیس شود. قبل از اینکه مجددا آبیاری کنید مطمئن شوید که خاک کاملا خشک است سپس آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که دانه‌ها جوانه زده و گیاهان رشد می‎‌کنند، انجام دهید تا خاک را مرطوب نگه دارید.
5. دمای خاک را با دماسنج خاک کنترل کنید. برای رشد سکویا درجه حرارت خاک باید حداقل 10 درجه سانتی‌گراد باشد. دمای هوا در روز باید حداقل 35 درجه سانتی‌گراد باشد. برای تنظیم دمای خاک گلدان نیز می‎توانید از برخی تشک‌های تنظیم کننده دمای خاک مخصوص گلدان استفاده کنید.
6. نصب یک چراغ رشد در یک متر بالاتر از گلدان‌ها نیز ضروری است. منبع نور چراغ رشد در شش ماه اول رشد گیاهان، هر روز دوازده ساعت نیاز است. نور فلوئورسنت خنک‌تر از سایر گزینه‌های نور مصنوعی است و اجازه می‌دهد خاک و هوا برای حفظ درجه حرارت حتی در اطراف گیاهان باشد. نور فلوئورسنت همچنین دارای خواص رنگ دهی بهتر است و باعث می‌شود که گیاهان با استفاده از نور بیشتر، بیشتر و بهتر رشد کنند.
7. زمانی که هر سکویا به اندازه 15 سانتی‌متر رشد کرد توجه داشته باشید که ممکن است ریشه‌اش خیلی بزرگ شود. به همین خاطر بهتر است از گلدان بزرگتری استفاده شود. گیاه را با ریشه از گلدان کوچکتری بیرون آورده و به آرامی با خاک مخصوص گلدان که حاوی کود و مواد مغذی است به درون گلدان بزرگتر مخصوص بونسای منتقل کرده و یک روز زیر نور فلوئورسنت قرار دهید و خوب آبیاری کنید تا گیاه به رشد خود ادامه دهد.
8. هر شاخه مرده و آسیب دیده را که با درخت رشد می‌کند. با استفاده از قیچی هرس کنید. برش شاخه‌های گیاهان رو به رشد برای شکل دادن به شکل دلخواه، بونسای شما را آماده می‌کند. همچنین برای شکلدهی شاخه‌ها از سیم کشی نیز می‌توان استفاده کرد.
9. بعد از شش ماه قرار گرفتن در زیر نور فلوئورسنت آن‌ها را برداشته و در مکانی که در طی روز شش ساعت آفتاب گیر است قرار دهید و آبیاری آن‌ها را منظم انجام دهید.
دو نکته مهم
• استفاده از خاک‌های مخصوص گلدان‌ها که درصد خاک‌شان کم است، بسیار حساس بوده و در مقابل بیماری‌های گیاهی مقاومت نسبتا کمی دارند. پس در استفاده آن‌ها مراقب باشید.
• برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها بین هربار آبیاری مطمئن شوید که سطح خاک گلدان کاملا خشک باشد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ