جوانه زنی بذر لیلیوم


چندین راه برای جوانه‎زنی بذر لیلیوم وجود دارد. مهم نیست از چه روشی برای جوانه‎زنی استفاده می‎شود، مساله مهم این است که بذر لیلیوم برای جوانه‎زنی به رطوبت، گرما و هوا نیاز ضروری دارد. با رعایت شرایط مناسب، بذرها بدون مشکل جوانه می‎زنند. یک گلدان یا سینی نشا را با خاک مرغوب دارای زهکشی خوب پر کنید و بذرهای لیلیوم را در سطح خاک قرار دهید، سپس بذر را با 6 میلی‎متر ورمیکولیت یا شن و ماسه بپوشانید. بین بذرها فضای کافی قرار دهید تا به آن‎ها هوای کافی برسد. خاک را مرطوب نگه دارید ولی از رطوبت بیش از حد خودداری کنید زیرا باعث ایجاد بیماری‎های قارچی می‎شود. روی خاک با اسپری آب بپاشید و گلدان را در یک مکان گرم قرار دهید. می‎توانید برای حفظ رطوبت یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید. رطوبت برای رشد بذر بسیار مهم است، اگر خاک خشک شود ممکن است خیلی سریع باعث از بین رفتن بذر شود.
یک روش برای جوانه‎زنی بذر لیلیوم این است که بذرها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ دار حاوی ورمیکولیت مرطوب قرار دهید، سپس در کیسه پلاستیکی را ببندید و آن را زیر چراغ رشد قرار دهید. گرمای چراغ رشد، دمای داخلی کیسه پلاستیکی را افزایش می‎دهد و ممکن است بذر لیلیوم در عرض یک هفته یا کمی بیشتر جوانه بزند. با این روش بیشتر بذرهای لیلیوم جوانه می‌زنند. زمانی که بذرها جوانه زدند، آن‎ها را در گلدان یا سینی نشا بکارید. 

 

گل لیلیوم

 

 


روش‌های جوانه‎زنی بذر لیلیوم


برخی از بذرهای لیلیوم به روش خاصی برای جوانه‎زنی نیاز دارند، برخی از آن‎ها نیز قبل از کاشت باید دوره سرما بگذرانند.
جوانه‎زنی بذر لیلیوم مارتاگون: بذرها را در سطح خاک قرار دهید و با لایه نازکی خاک بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید. از مخلوط کمپوست و شن و ماسه باغبانی برای کاشت بذر لیلیوم مارتاگون استفاده کنید. جوانه زنی ممکن است چند ماه طول بکشد. برای جوانه‎زنی سریع تر، می‎توان بذرها را در کیسه‎ای از ورمیکولیت مرطوب قرار داد و کیسه را در یک مکان گرم گذاشت. همچنین می‎توان گلدان را در طول زمستان در خارج از خانه قرار داد تا جوانه‌زنی در بهار انجام شود. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید.


جوانه‎زنی بذر لیلیوم سوپربوم: بذر را در مخلوط خاک و پیت ماس قرار دهید و با لایه بسیار نازک خاک (1 میلی‎متر) بپوشانید. بهتر است قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. گلدان را در یک پلاستیک قرار دهید و آن را در یک مکان با دمای 22 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. جوانه‎زنی معمولا سه ماه طول می‎کشد. اگر بعد از سه ماه جوانه‎زنی انجام نشد، گلدان را به مدت 90 روز در یخچال قرار دهید و بعد از 90 روز آن را به یک مکان گرم منتقل کنید. به محض دیدن جوانه، گلدان را از پلاستیک خارج کنید. در این مدت خاک را مرطوب نگه دارید.


جوانه‎زنی بذر لیلیوم Wallichianum: از مخلوط خاک مرغوب با زهکشی خوب و پیت ماس برای کاشت بذر استفاده کنید. بذرها را در سطح خاک قرار دهید و با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید. زمان کاشت اواخر زمستان است. از اواخر زمستان تا اوایل بهار، گلدان را در یک مکان سرد قرار دهید. جوانه زنی معمولا 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. خاک را مرطوب نگه دارید.


جوانه‎زنی بذر لیلیوم پامیلوم: از مخلوط خاک، شن و ماسه، پرلیت، ورمیکولیت و مواد ارگانیک برای کاشت بذرها استفاده کنید. بذرهای لیلیوم پامیلوم را به عمق 6 میلی‌متر در خاک بکارید. سپس گلدان را در یک پلاستیک قرار دهید و آن را در یک مکان با دمای 21 تا 24 درجه سانتی‎گراد به مدت 9 تا 12 هفته قرار دهید. بعد از گذشت این مدت، گلدان را به مدت سه ماه در دمای 4 تا 4- درجه سانتی‎گراد بگذارید. بعد از سه ماه، گلدان را به یک مکان گرم منتقل کنید. جوانه‎زنی یک تا دو هفته بعد انجام می‎شود. در طول این مدت خاک را مرطوب نگه دارید.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ