خواص سبزیجات برای سلامتی

 

سبزیجات به دلیل داشتن خواص زیاد شناخته شده‌اند. بیشتر سبزیجات کالری کمی دارند ولی سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر هستند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، مزایای زیادی برای سبزیجات ثبت شده است. بسیاری از سبزیجات می‌توانند بیماری‌هایی را درمان کنند و یا آن‌ها را کنترل نمایند.
در این متن 8 مورد از سالم ترین سبزیجات و خواص درمانی آن‌ها ذکر شده است.

 

Imagem


خواص نعنا
نعنا از سبزیجاتی است که دارای رایحه خنکی می‌باشد و طعم بسیار خوبی دارد. از جمله خواص نعنا:
- بهبود هضم غذا
- رفع سردرد
- رفع حالت تهوع

خواص رزماری
از رزماری برای خوش طعم کردن غذا و سالاد به عنوان چاشنی استفاده می شود و عطر و طعم خوبی دارد. غلاوه بر این دارای خواص دارویی نیز می‌باشد. از جمله خواص رزماری:
- تقویت رشد مو
- بر طرف کننده استرس
- تقویت حافظه

خواص تره
این گیاه سال های بسیار زیادی است که پرورش داده می‌شود و به علت داشتن املاح و مواد معدنی بسیار از گیاهان مقوی می‌باشد. تره به علت داشتن مقادیر بالای ویتامین C برای درمان اسکربوت بسیار مفید است و مانع از رقیق شدن خون می‌شود. از جمله خواص دیگر تره:
- مدر ملایم
- آنتی باکتریال
- دفع کننده حشرات

خواص جعفری
این گیاه در غذاها مصارف بالایی دارد، سرشار از آهن و ویتامین های A و C می‌باشد و برای سلامتی بسیار مفید است. هم برگ‌ها و هم ریشه جعفری قابل استفاده می‌باشد. از جمله خواص جعفری:
- خوشبو کردن دهان
- سرشار از آنتی اکسیدان
- سرشار از ویتامین‌های K, C, A
- بهبود هضم غذا

خواص برگ بو
برگ بو از سبزیجات بسیار خوشبو می‌باشد و برای خوش عطر کردن غذا نیز استفاده می‌شود. اما استفاده اصلی از برگ بو در آشپزی به دلیل خواص آن می‌باشد. از جمله خواص برگ بو:
- بهبود عملکرد انسولین
- به حداقل رساندن بیماری‌های قارچی پوستی
- درمان شوره سر

خواص ریحان
ریحان گیاهی علفی از تیره نعناع است و یکی از سبزی‌های محبوب می‌باشد که به عنوان گیاهی دارویی، ادویه ای و همچنین به عنوان سبزی تازه استفاده می شود. اسانس گیاه ریحان خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و از این اسانس در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. از جمله خواص ریحان:
- رفع سر درد
- تقویت سیستم ایمنی
- سلامت رگ‌های خون

خواص آویشن
آویشن سال‌های زیادی است که به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌ها و گل‌ها خاصیت دارویی دارند. این گیاه در طب سنتی به عنوان ضد نفخ، هضم کننده غذا، ضد اسپاسم، ضد سرفه و خلط آور استفاده می‌شود. همچنین مانند سایر گونه‌های آویشن دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد انگل و آنتی اکسیدان می‌باشد. علاوه بر استفاده‌های دارویی، از آویشن به عنوان چاشنی در غذاها نیز می‌توان استفاده نمود. از دیگر خواص آویشن:
- بهبود خلق و خوی
- رفع گلو درد
- سرشار از ویتامین A و C

خواص رازیانه
رازیانه از گیاهانی است که طعم بسیار خوبی دارد و در غذاها و سالادها استفاده می‌شود. همچنین دارای خواص دارویی نیز می‌باشد. رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. از جمله خواص رازیانه:
- درمان نفخ
- رفع سوزش معده
- تقویت بینایی

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ