کود مورد نیاز برای کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی را در هر منطقه ای که درجه حرارت ماهانه به طور متوسط بین 4 تا 35 درجه سانتی گراد است می‌توان کاشت. کلم بروکلی یکی از گیاهان بسیار مفید و مغذی می‌باشد و برای رشد مناسب باید در خاک های حاصلخیز که مواد مغذی زیادی دارند کاشته شود. همچنین بعد از کاشت نیز باید به میزان کافی مواد مغذی در اختیار گیاه قرار بگیرید.

چگونگی دادن کود به کلم بروکلی

1 – برای هر 4.5 متر مربع از زمین خود، به میزان 1.25 کیلوگرم کود NPK 10-10-5 استفاده نمایید. کود را 7 روز قبل از کاشت کلم بروکلی به زمین اضافه کنید.

2 – کود را با 15 سانتی متر از سطح خاک به خوبی مخلوط کنید.

3 – یک لایه 5 تا 10 سانتی متری کمپوست روی خاک بریزید و همراه با کود، آن را با خاک مخلوط نمایید. این کار به ساختمان خاک بهبود می بخشد و باعث بهبود زهکشی خاک می‌شود. کلم بروکلی برای رشد به یک خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.

4 – 28 روز بعد از کاشت کلم بروکلی، دوباره به خاک کود اضافه کنید. برای هر 1.5 متر از ردیف کاشت، یک چهارم فنجان کود NPK 0-0-21 استفاده کنید، به سادگی کود را بر روی سطح خاک پخش نمایید. کود را با خاک مخلوط نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد اختلال در سیستم ریشه شود.

5 – بعد از اضافه کردن کود، به خوبی آبیاری انجام دهید. آبیاری باید به گونه ای باشد که 15 سانتی متر از قسمت بالای خاک مرطوب شود. از یک پیچ گوشتی، چوب و موارد مشابه استفاده نمایید و آن را در خاک فرو کنید تا متوجه شوید خاک تا چه قسمت دارای رطوبت است. انجام آبیاری بعد از کوددهی باعث می‌شود تا کود به خوبی به ریشه های گیاه برسد و پایه کلم بروکلی نیز در برابر سوختگی نیتروژن محافظت می‌شود.

6 – آخرین کودی که به خاک اضافه می‌شود قبل از برداشت کلم بروکلی می‌باشد. زمانی که قطر سر کلم بروکلی حدودا یک چهارم اندازه بالغ آن شد، آخرین کوددهی را نیز انجام دهید. نصف میزان کودی که برای بار دوم استفاده نمودید را برای این مرحله استفاده نمایید. به همان طریق کود را بر روی خاک پخش کنید و سپس بلافاصله بعد از کوددهی آبیاری انجام دهید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کود NPK 10-10-5

بیل

کود NPK 0-0-21

مالچ

کمپوست

نکته

زمانی که اندازه کلم بروکلی 10 تا 12 سانتی متر شد، یک لایه 3 تا 5 سانتی متری مالچ در اطراف آن ها اضافه کنید. بهترین مالچ برای کلم بروکلی کاه و علف بریده می‌باشد. زمانی که مالچ تجزیه می‌شود به عنوان مواد مغذی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد، همچنین اضافه کردن مالچ از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند. در صورتی که علف های هرز در خاک رشد کنند با کلم بروکلی در به دست آوردن مواد مغذی موجود در خاک رقابت می‌کنند. مالچ را در فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه روی خاک بریزید.

هشدار

زمانی که می‌خواهید به گیاهان کلم بروکلی کود بدهید، کود را خیلی نزدیک به گیاه روی خاک پخش نکنید. این کار می‌تواند باعث ایجاد سوختگی نیتروژنی شود. کود را 15 سانتی متر دورتر از پایه کلم بروکلی روی خاک اضافه نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ