علت پژمرده شدن سانسوریا

علت شل شدن برگ گیاه سانسوریا

سانسوریا

دلیل پژمرده شدن و افتادن برگ سانسوریا

گیاه سانسوریا (Sansevieria) که همچنین با نام برگ شمشیری نیز شناخته می‌شود، یک گیاه چندساله و همیشه سبز است که بیشتر به عنوان گیاه آپارتمانی نگه داری می‌شود. این گیاه به کم نوری مقاوم است ولی بهتر است در یک مکان روشن نگه داری شود. گیاه سانسوریا در تصفیه هوای خانه بسیار موثر می‌باشد و می‌تواند آلودگی‌های هوا را از بین ببرد. این گیاه دارای برگ‌های بلند و باریک است که به صورت قائم قرار می‌گیرند. اگر برگ‌های سانسوریا افتاده و پژمرده باشند به این معناست که این گیاه دچار مشکلی شده است. در چنین حالتی چند احتمال وجود دارد. در ادامه مطلب این موارد را بررسی می‌کنیم:

آبیاری نامناسب

آبیاری سانسوریا

گیاه سانسوریا یک گیاه با برگ‌های ضخیم و نگهدارنده رطوبت است. این سیستم آبیاری داخلی باعث می‌شود گیاه در محیط بومی خود - مناطق خشک و سنگلاخی مناطق استوایی غرب آفریقا - زنده بماند. مانند همه ساکولنت‌ها، گیاه سانسوریا در شرایط خیلی مرطوب نسبت به پوسیدگی ریشه حساس است و برگ‌های افتاده گیاه سانسوریا اغلب هنگام آبیاری نامناسب ایجاد می‌شوند. زمانی که 5 تا 8 سانتی متر از سطح خاک خشک شد به گیاه سانسوریا آب دهید و سپس آن را به صورت عمیق آبیاری کنید تا آب از سوراخ کف گلدان خارج شود. سرعت خشک شدن خاک به شرایط نگه داری بستگی دارد. مثلا در طول تابستان که هوا گرم و خشک است، خاک زودتر خشک می‌شود ولی در طول زمستان خاک دیرتر خشک شده و در نتیجه نیاز به آبیاری کمتر می‌شود. ولی به طور کلی هر دو تا سه هفته یک بار آبیاری برای گیاه سانسوریا کافی است. در طول زمستان معمولا ماهی یک بار آب برای گیاه کافی است.
آبیاری را از کنار لبه گلدان انجام دهید و سعی کنید برگ‌ها در حین آبیاری خیس نشوند. زمانی که خاک خشک شد دوباره به آن آب دهید. 
خاکی که برای کاشت سانسوریا استفاده می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد و متخلخل باشد. از خاک‌های سنگین که آب را خیلی در خود نگه می‌دارند استفاده نکنید. از خاک‌های مخصوص کاکتوس یا ساکولنت استفاده نمایید. خاک‌های حاوی شن و ماسه یا پرلیت نیز مناسب هستند. همچنین اطمینان حاصل کنید که گلدان نیز سوراخ زهکشی داشته باشد. 

نور ناکافی

سانسوریا به کم نوری مقاوم است ولی نباید در مکان تاریک و بدون نور قرار بگیرد. اگر گیاه به مدت طولانی در معرض نور ناکافی باشد، ممکن است برگ‌های آن پژمرده و افتاده شوند. زمانی که گیاه در معرض نور کافی باشد برگ‌های آن سرحال تر و خوش رنگ تر هستند. نور شدید هم برای این گیاه مضر است و زمانی که گیاه در یک پنجره جنوبی با نور شدید قرار بگیرد نیز ممکن است پژمرده شود. پنجره جنوبی در طول زمستان برای گیاه مناسب است. بهترین مکان برای نگه داری سانسوریا پنجره آفتابی رو به غرب یا شرق است که در هر زمان از سال نور خوبی برای گیاه سانسوریا دارد. پنجره رو به شمال هم قابل قبول است ولی اگر به مدت طولانی در پنجره شمالی باشد نیز ممکن است برگ‌های سانسوریا پژمرده شوند. 

شرایط نوری سانسوریا

تعویض گلدان

تعویض گلدان سانسوریا

اگر نور و آبیاری گیاه مناسب است ولی برگ‌های آن پژمرده شده‌اند باید ریشه را بررسی کنید. گلدان گیاه سانسوریا هر سه تا پنج سال یک بار باید عوض شود. زمانی که می‌خواهید گلدان را عوض کنید، گیاه را به یک گلدان که یک سایز از گلدان قبلی بزرگتر است انتقال دهید. زیرا یک گلدان خیلی بزرگ مقدار زیادی خاک در خود جای می‌دهد و می‌تواند باعث پوسیدگی گیاه سانسوریا شود.

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ