تکثیر گیاه پتوس

قلمه زدن گیاه پتوس

تکثیر گیاه پتوس

تکثیر پتوس با برگ

گیاه پوتوس (به انگلیسی devil's ivy) یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که رشد آسانی دارد و به رسیدگی زیادی هم نیاز ندارد. این گیاه در نور کم به راحتی رشد می‌کند و به همین دلیل در اکثر خانه‌ها قابل نگه داری است. گیاه پوتوس به ویژه برای افرادی که در خانه خود نور کافی ندارند بسیار مناسب است. این گیاه زمانی که در یک سبد آویز کاشته می‌شود و ساقه‌ها از سبد آویزان می‌شوند، بهترین رشد را دارد و نمای زیبایی هم ایجاد می‌کند. گیاه پوتوس نسبت به سرما حساس است و نباید در معرض سرما قرار بگیرد.

نحوه تکثیر پتوس

قلمه زدن پتوس

یک ظرف یا گلدان 8 سانتی متری را با خاک گلدان، پیت ماس و پرلیت یا ماسه تمیز پر کنید و آن‌ها را باهم مخلوط نمایید. روی خاک آب بریزید تا زمانی که مخلوط به طور مساوی مرطوب شود. مطمئن شوید که در ظرف کاشت یا گلدان، یک سوراخ زهکشی در پایین ظرف وجود داشته باشد.
ساقه های 8 تا 12 سانتی متری را با حداقل سه یا چهار برگ سالم از گیاه پوتوس ببرید. با استفاده از یک چاقوی تیز، برش را دقیقاً در زیر گره ایجاد کنید، که یک برجستگی کوچک روی ساقه است. برگ‌های نیمه پایینی قلمه‌ها را جدا کنید.
با استفاده از یک مداد یا میله در خاک یک سوراخ ایجاد کنید. انتهای ساقه را به هورمون ریشه زا آغشته کرده و ساقه را در سوراخ بکارید. حداکثر سه ساقه در یک گلدان 8 سانتی متری می‌توانید بکارید، اما مطمئن شوید که برگ‌ها روی هم قرار نمی‌گیرند.
خاک را کمی صاف کنید تا قلمه‌ها به حالت ایستاده قرار بگیرند. گلدان را در یک مکان روشن اما دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. در صورت نیاز آبیاری کنید تا مخلوط گلدان کمی مرطوب شود. بیش از حد آب ندهید، زیرا شرایط خیلی مرطوب باعث پوسیده شدن ساقه‌ها می‌شود.
رشد جدید در گیاه حدودا یک ماه بعد مشاهده می‌شود، این نشان می‌دهد که گیاه پوتوس ریشه دارد. بعد از ریشه زایی، گیاه پوتوس را به یک گلدان بزرگ تر انتقال دهید. گلدان جدید را با خاک مخصوص گلدان حاوی کمپوست پر کنید. خاک باید سبک بوده و زهکشی خوبی داشته باشد.

نکات

گیاه پوتوس با کمترین کمک و به راحتی ریشه می‌زند. با این حال، اگر می خواهید یک محیط گرم و مرطوب ایجاد کنید که بستر کاشت را برای چندین هفته مرطوب نگه دارد، می‌توانید گیاه را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. از نی‌های پلاستیکی یا میله‌های جوبی استفاده کنید تا پلاستیک روی برگ‌ها قرار نگیرد. پلاستیک را به محض اینکه گیاه رشد جدیدی از خود نشان داد بردارید.
روش دیگر برای ریشه دار کردن قلمه پوتوس، قرار دادن آن در آب است. یک ساقه 5 تا 8 سانتی متری را در آب قرار دهید تا ریشه بزند. آب را مرتب عوض کنید. بعد از مشاهده ریشه، قلمه را در گلدان بکارید.
گیاه پوتوس در یک مکان روشن با نور غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند. هفته‌ای یک بار آبیاری برای این گیاه کافی است. در طول زمستان دو هفته یک بار به گیاه آب دهید. هر زمان که خاک خشک شد به آن آب بدهید.
هشدار
گیاه پوتوس را در یک سبد آویز دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهید، زیرا گیاه سمی است و باعث درد شدید در دهان می‌شود. این گیاه همچنین می‌تواند باعث تحریک جزئی پوست شود.

قلمه زدن پتوس

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ