نگهداری و پرورش گیاه نخل مرداب

شرایط نگه‌داری گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب

شرایط کاشت و پرورش گیاه نخل مرداب

نخل مرداب (نام لاتین: Umbrella Plant، نام علمی: Cyperus alternifolius) یک گیاه همیشه سبز گرمسیری است. این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب نیز به شمار می‌رود و کاشت و پرورش بسیار آسانی دارد. گیاه نخل مرداب سرما را تا دمای 1- درجه سانتی گراد تحمل می‌کند و در مناطق گرمسیر تا نیمه سردسیر در فضای باز قابل کاشت است. این گیاه در مناطق سردسیر که دمای هوا به زیر 1- درجه سانتی گراد می‌رسد، باید در خانه نگه داری شود. گیاه نخل مرداب زمانی که در گلدان کاشته می‌شود معمولا به ارتفاع 45 تا 90 سانتی متر و عرض 38 تا 46 سانتی متر بزرگ می‌شود. البته تا ارتفاع 2 تا 3 متر نیز می‌تواند رشد کند. گیاهی که در زمین کاشته می‌شود می‌تواند به اتفاع 8 تا 9 متر نیز بلند شود (گیاه معمولا در مناطق بومی به این ارتفاع رشد می‌کند). نخل مرداب یک گیاه سازگار است و به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

نور مورد نیاز گیاه نخل مرداب

نور مورد نیاز نخل مرداب

بهتر است گیاه در یک پنجره آفتابی قرار داده شود. در خانه‌هایی که نور مستقیم وجود ندارد نیز می‌توان این گیاه را پرورش داد. در چنین مکان‌هایی، گیاه نخل مرداب را در یک مکان روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. در صورتی که گیاه در زمین کاشته می‌شود، هم در آفتاب کامل و هم سایه-آفتاب قادر به رشد است و حتی در مکان‌های سایه روشن نیز رشد می‌کند.

آبیاری گیاه نخل مرداب

گیاهان تازه کاشته شده باید تا چند هفته هر روز آبیاری شوند. بعد از مشاهده رشد جدید در گیاه، هر دو سه روز یک بار به آن آب دهید. آبیاری با توجه به آب و هوا و نوع خاک متفاوت است. به عنوان مثال خاک‌های رسی آب را بیشتر از خاک‌های شنی در خود نگه می‌دارند. بنابراین گیاهی که در خاک شنی کاشته شده به آب بیشتری نیاز دارد. آبیاری نخل مرداب را از پایه گیاه انجام دهید و سعی کنید شاخ و برگ گیاه خیس نشود تا از بروز بیماری‌های قارچی جلوگیری شود. اگر گیاه را در زمین کاشته‌اید و وجود آبپاش در باغ یا باغچه ضروری است، بهتر است صبح زود آبیاری را انجام دهید تا شاخ و برگ گیاه در طول روز خشک شوند. برای گیاهانی که در زمین کاشته شده‌اند بهتر است هر چند روز یک بار به طور کامل به گیاه آب دهید به گونه‌ای که حداقل 20 سانتی متر از خاک خیس شود. آبیاری به این صورت بهتر از مرطوب کردن سطح خاک به صورت روزانه است. آبیاری عمیق ریشه‌ها را ترغیب می‌کند تا بیشتر در زمین رشد کنند و در نتیجه یک گیاه با مقاومت بیشتری به خشکی ایجاد می‌کند. برای بررسی رطوبت خاک، انگشت خود را در خاک قرار دهید اگر خاک 5 سانتی‌متر خشک بود زمان آبیاری است. (توجه: آبیاری به این صورت برای گیاهانی که در زمین کاشته شده‌اند توصیه می‌شود و گیاهان گلدانی باید به طور مرتب هر دو سه روز یک بار آبیاری شوند).

گیاه نخل مرداب

خاک و کود مورد نیاز گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب

زمانی که گیاه جدید را می‌کارید، کود را با بستر کاشت مخلوط کنید. برای گیاهان بالغ و گیاهانی که در خاک تثبیت شده‌اند، اوایل بهار و اوایل تابستان کود دهید. در اواخر فصل رشد از کود استفاده نکنید، این کار رشد جدید را تحریک می‌کند و در صورتی که گیاه در معرض سرما قرار بگیرد به راحتی آسیب می‌بیند.
کودها به اشکال مختلف وجود دارند. دانه ریز، مایع، آهسته رهش، ارگانیک یا شیمیایی. با توجه به شرایط پرورش نوع کود را تهیه کنید. کودی را انتخاب کنید که گیاه را به شکوفا شدن تشویق کند (مانند کود 5-10-5).
با استفاده از لایه‌ای از مالچ یا کمپوست به صورت سالانه 3 تا 5 سانتی متر، نیاز به کوددهی را به طور کلی کاهش دهید. با از بین رفتن مالچ، مواد مغذی مورد نیاز گیاهان تأمین می‌شود و همزمان شرایط کلی خاک را بهبود می‌بخشد.
گیاه نخل مرداب به خاک غنی دارای زهکشی خوب نیاز دارد. اگر گیاه را در گلدان نگه داری می‌کنید، بهتر است از خاک مخصوص گلدان حاوی کمپوست استفاده کنید. اگر قصد دارید نخل مرداب را در زمین بکارید، قبل از کاشت خاک را نرم کنید و با کمپوست یا کود حیوانی پوسیده مخلوط کنید تا خاک غنی شود و زهکشی آن نیز بهبود یابد. 
گلدان مناسب برای گیاه نخل مرداب باید قطر و عمق حداقل 20 تا 30 سانتی متر داشته باشد.

هرس گیاه نخل مرداب

بسته به عادت گلدهی، شکوفه‌های پژمرده را جدا کرده و یا صبر کنید تا دوره شکوفه دهی تمام شود و کل ساقه گل را از پایه گیاه خارج کنید. حذف ساقه‌های گل قدیمی باعث می‌شود انرژی گیاه به جای تولید بذر، روی رشد بهتر متمرکز شود. شاخ و برگ‌ها را می‌توان به راحتی و در طول فصل رشد هرس کرد. برگ‌های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده شده را هرس کنید.
اگر نخل مرداب را در زمین کاشته‌اید یا گلدان را در جایی نگه می‌دارید که پاییز و زمستان در معرض سرما قرار می‌گیرند، بعد از پاییز دیگر هرس را انجام ندهید. زیرا هرس رشد جدید را تحریک می‌کند و در صورتی که گیاه در معرض سرما قرار بگیرد دچار آسیب می‌شود. هرس را از اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید در گیاه، می‌توانید شروع کنید. 
گیاهان نخل مرداب بالغ و چند ساله، هر سه یا چهار سال یک بار باید از طریق ریشه تقسیم شوند. این کار رشد سالم را تحریک می‌کند و شکوفایی گیاه در سال آینده را تشویق می‌کند. با انجام این کار، گیاهان جدیدی برای کاشت در باغ یا گلدان خواهید داشت یا حتی می‌توانید آن‌ها را به دوستان خود هدیه بدهید.

گیاه نخل مرداب

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ