کاشت بادام زمینی در گلدان

آموزش کاشت بادام زمینی در خانه

کاشت بادام زمینی در گلدان

کاشت و پرورش بادام زمینی در گلدان

بادام زمینی گیاهی یک ساله و علفی از خانواده حبوبات است. منبع غنی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. بادام زمینی بسیار مغذی می‌باشد، دارای مقادیر زیادی پروتئین و همچنین ویتامین B ، مس ، روی و منگنز است. این گیاه به مراقبت زیادی نیاز ندارد و به راحتی در گلدان هم قابل کاشت می‌باشد. بادام زمینی در مناطق گرمسیر و سردسیر قابل کاشت است ولی در مناطق سردسیر باید حداقل یک ماه قبل از پایان سرمای بهاری در خانه یا گلخانه کاشته شود تا بعد از رفع سرمای بهاری بتوان گلدان را در فضای آزاد قرار داد. در صورتی که قصد دارید گلدان بادام زمینی را در گلخانه یا در خانه نگه دارید، هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. 

نحوه کاشت بادام زمینی در گلدان

کاشت بادام زمینی در گلدان

بادام زمینی برای رشد به گرما، رطوبت، آفتاب کامل (روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید) و خاک غنی نیاز دارد. این موارد را باید قبل از کاشت بادام زمینی در نظر داشته باشید. زمانی که بذر بادام زمینی کاشته می‌شود، حداقل به 100 روز گرما نیاز دارد تا بتواند بالغ شود. دوره رشد و باردهی بادام زمینی، با توجه به شرایط کاشت، 90 تا 150 روز می‌باشد. به همین دلیل در مناطق سردسیر، باید حداقل یک ماه قبل از پایان سرما، بذر بادام زمینی در خانه یا گلخانه کاشته شود. 
بذر بادام زمینی را می‌توانید ابتدا در گلدان‌های کوچک یا سینی نشا بکارید و سپس نهال را به گلدان بزرگ انتقال دهید. بذرها را به عمق 2 تا 3 سانتی متر در خاک مخصوص گلدان بکارید. بعد از کاشت خاک را مرطوب کنید و تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. مواظب باشید خاک بیش از حد خیس نشود. زمانی که اندازه نهال به 3 تا 5 سانتی متر رسید، آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. نهال‌ها را به دقت جا به جا کنید تا ریشه آن‌ها آسیب نبیند. بذرها را می‌توانید از ابتدا در گلدان اصلی بکارید. در این صورت فاصله بین بذرهای بادام زمینی را 15 سانتی متر در نظر بگیرید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر بادام زمینی 21 تا 27 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی بذر بادام زمینی 5 تا 10 روز طول می‌کشد. گلدانی که برای کاشت بادام زمینی استفاده می‌شود، باید حداقل به عمق 30 سانتی متر و قطر 40 تا 50 سانتی متر باشد.

مراقبت از گیاه بادام زمینی

مراقبت از گیاه بادام زمینی شبیه به روند پرورش سیب زمینی است. در هر دو گیاه، هنگامی که نهال رشد می‌کند، باید دور آن خاک یا مواد ارگانیک ریخته شود تا بتواند میوه‌های بهتر و با کیفیت تری تولید کند. به همین دلیل بهتر است بادام زمینی در گلدان‌هایی با عمق بیش از 30 سانتی متر کاشته شود. 
5 تا 7 هفته بعد از جوانه زنی، گیاه گل‌های زردی تولید می‌کند. گل‌ها کم کم پژمرده می‌شوند و گیاه ساقه‌هایی به نام گیره تولید می‌کند که به سمت پایین خم می‌شوند و به سمت خاک رشد می‌کنند. اجازه دهید این کار انجام شود سپس مواد ارگانیک مانند کمپوست یا کود حیوانی پوسیده در اطراف گیاه جمع کنید. زمانی که اندازه گیاه به 18 تا 25 سانتی متر رسید دوباره این کار را انجام دهید. 
هر گیاه می‌تواند نیم تا یک و نیم کیلو بادام زمینی تولید کند، میزان تولید به میزان بلندی گیاه بستگی دارد. مواد ارگانیک مواد مغذی زیادی در اختیار گیاه قرار می‌دهند ولی بعد از گلدهی می‌توانید به گیاه کودهای حاوی پتاسیم و فسفر بدهید. نیتروژن برای حبوبات لازم نیست. 
گیاهان بادام زمینی 90 تا 150 روز بعد از جوانه زنی، زمانی که شاخ و برگ گیاه زرد و پژمرده می‌شود، آماده برداشت هستند. 

کاشت بادام زمینی در گلدان

 

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ