بیماری‌ها و آفات مرکبات


بیماری‌ها و آفات درختان مرکبات

درختان مرکبات رشد نسبتا آسانی دارند و با مراقبت کافی شما می‌توانید درختانی با شکوفه‌های زیبا و میوه‌های خوش طعم داشته باشید که بتوانند تا چندین دهه به تولید میوه ادامه بدهند. مراقبت از درخت مرکبات به محض اینکه آن‌ها را از گلدان به زمین منتقل می‌کنید، شروع می شود. زمانی که یک نهال مرکبات گلدانی تهیه می‌کنید، قبل از انتقال به زمین، باید اجازه دهید به مدت یک هفته در گلدان بماند تا وارد شدن شوک به درخت به حداقل برسد و بعد از گذشت یک هفته آن را به زمین منتقل نمایید. کیسه پلاستیکی اطراف گلدان را بردارید، به درخت آب بدهید و قبل از این که آن را در یک مکان با آفتاب کامل قرار دهید، درخت را حداقل به مدت یک هفته در یک مکان سایه-آفتاب بگذارید. پس از یک هفته شما می‌توانید درخت را در آفتاب کامل قرار دهید (اگر درخت در شوک نباشد).


مراقبت از درخت مرکبات بر اساس چهار اصل است:

1 – نور آفتاب

این خیلی مهم است که درختان شما روزانه 6-8 ساعت نور آفتاب دریافت کنند. در مناطق شمالی ایالات متحده این موضوع می‌تواند کمی مشکل ساز باشد (در ماه های زمستان)، در این مورد می توانید از یک چراغ رشد به عنوان مکمل نور آفتاب استفاده کنید. بسیار مهم است که درخت شما روزانه 6-8 ساعت در معرض نور آفتاب باشد، این یک نیاز برای یک درخت پر بار و سالم است.

2 – آبیاری

برای درخت مرکبات باید از یک روش آبیاری مناسب استفاده شود. در اکثر مواقع دلیل از بین رفتن گیاه آبیاری بیش از حد است، این کار زیان آور است و باید از این کار اجتناب شود. یک رطوبت سنج ارزان قیمت می‌تواند از آبیاری بیش از حد توسط باغبانان جلوگیری کند. 

زمانی که به درخت آب می‌دهید، تا زمانی به آب دادن ادامه دهید که آب از پایین گلدان خارج شود.

آبیاری درختان به مدت چند دقیقه هر چند روز یک بار، قابل قبول نیست.

3 – کود

کود دادن به درختان مرکبات یک موضوع مهم و ضروری است و نباید فراموش شود. کمبود نیتروژن یکی از علل اصلی زرد شدن برگ است. درختان مرکبات به نیتروژن زیادی نیاز دارند. بدون نیتروژن درخت شما نمی‌تواند میوه تولید کند. درختان ، نیتروژن را از خاک دریافت و آن را به میوه تبدیل می‌کنند.

کود NPK 2-1-1 توصیه می‌شود. عدد 2 مربوط به نیتروژن است و باید دو برابر دو عدد دیگر باشد. به درختان مرکبات باید در اواسط زمستان، اواسط بهار و اوایل پاییز کود داده شود. اگر شما در جنوب زندگی می‌کنید و درختان شما در زمین کاشته شده‌اند، بعد از پاییز به درختان خود کود ندهید زیرا این کار باعث می‌شود درخت در طول زمستان، زمانی که خطر سرما وجود دارد، شروع به رشد جدید کند.

4 – پیشگیری

پیشگیری بهتر از درمان است! از آلوده شدن درخت به حشرات جلوگیری کنید. ضروری است که از درخت خود محافظت نمایید. پیشگیری کمی طول می‌کشد. خودتان را در معرض خطراتی که می‌تواند باعث ایجاد تنش و یا خطر شدیدی در درخت مرکبات شما شود، قرار ندهید. 


مراقبت زمستانی و افتادن برگ‌ها در زمستان

بعد از این که درخت خود را در پاییز (قبل از زمستان) به خانه آوردید، فقط از آب گرم برای آبیاری استفاده کنید. در زمستان آب شیر می‌تواند بسیار سرد باشد، بنابراین قبل از آبیاری باید به دمای آب توجه داشته باشید.

محدوده ریشه درخت در گلدان به اندازه شاخ و برگ درخت مهم است و اگر قسمت ریشه خیلی سرد شود، برگ‌های درخت شروع به افتادن می‌کنند. برای متوقف کردن این حالت، باید در اطراف گلدان یک حوله قرار دهید و از آب گرم برای آبیاری استفاده کنید. حوله کمک می‌کند تا گرما حفظ شود. در طول روز گلدان را در پنجره قرار دهید تا گلدان از نور آفتاب گرما دریافت کند.

همچنین در تابستان اگر از شلنگ باغبانی برای آبیاری درخت خود استفاده می‌کنید، از آب موجود در شلنگ استفاده نکنید. شلنگ باغبانی در گرمای تابستان خیلی گرم می‌شود و با گرمای خورشید ممکن است پخته شود. اطمینان حاصل کنید که آب گرم موجود در شلنگ به طور کامل تخلیه شود و آب تازه به درختان خود بدهید.


نکاتی برای مراقبت از درختان

در مراقبت از درختان چندین مرحله پیشگیرانه را انجام دهید تا مطمئن شوید که درختان شما سالم هستند. 

شما باید نقطه پیوند در در خت خود را بشناسید و اجازه ندهید که رشد در زیر سطح پیوند انجام شود، به این دلیل که در نهایت شما را درگیر می‌کند و درخت را از بین می‌برد.

 

در عکس بالا، کروشه نشان دهنده نقطه پیوند است و باید قسمتی که با فلش قرمز علامت زده شده قطع شود. بخش سبک تر شاخه که V شکل است، منطقه پیوند شده می‌باشد. شاخه سفید رنگ در نزدیکی نقطه پیوند خوب است و نباید قطع شود، فقط شاخه‌ای که زیر پیوند قرار دارد باید قطع شود.


تاج ریشه

در هنگام انتقال نهال به زمین، تاج ریشه نباید زیر خاک باشد. زیرا این کار می‌تواند باعث فاسد شدن تنه شود.

 


ایجاد یک مانع

 ایجاد یک مانع بین گلدان و شاخ و برگ درخت ضروری است. با استفاده از نوار چسب، یک میله را به تنه درخت متصل کنید. میله باید به اندازه کافی بلند و قوی باشد که تا مدت‌ها بتواند درخت را نگه دارد.

 


مورچه‌ها

مورچه‌ها روابط همزیستی با انواع مختلف حشرات از جمله شته‌ها، حشرات پولک‌دار و شپشک آردی دارند. مورچه‌ها بسیار شبیه انسان‌ها هستند، آن‌ها حشرات دیگر را رام می‌کنند. مانند انسان‌ها که حیوانات را رام می‌کنند. مورچه‌ها این حشرات را بر روی درخت حمل می‌کنند و آن‌ها را بر روی شاخ و برگ درخت قرار می‌دهند. این حشرات از قسمت‌های  تیز در دهان خود استفاده می‌کنند تا گیاهانی که میوه‌های شیرین تولید می‌کنند را سوراخ کنند. سپس مورچه‌ها بالا و پایین می‌روند و با شاخک‌ها به شته‌ها یا حشره پولک‌دار ضربه می‌زنند و باعث می‌شوند شته‌ها از مصرف شهد گیاه منصرف شوند. مورچه‌ها از شته‌ها و حشره پولک‌دار در برابر حشرات شکارچی محافظت می‌کنند و باعث دور شدن حشرات شکارچی می‌شوند و در عوض برای این حفاظت، از شهد گیاه که توسط شته‌ها خارج شده استفاده می‌کنند. گروه مورچه‌ها از هرجایی بالا می‌روند زیرا از هر منبع غذایی می‌توانند استفاده کنند. باید از درخت خود در برابر مورچه‌ها محافظت کنید.

اگر در هر نقطه‌ای از گیاه متوجه شدید که به مورچه آلوده شده است باید خیلی فوری آن‌ها را از بین ببرید. 

 

مورچه‌ها شهد گیاه که توسط حشره پولک‌دار خارج می‌شود را دریافت می‌کنند

 

حشره پولک‌دار مانند تاول در سراسر شاخه قرار می‌گیرد. زمانی که حشره پولک‌دار روی گیاه است شبیه برامدگی‌های موم مانند روی درخت به نظر می‌رسد و در رشد گیاه اختلال ایجاد می‌کنند. این حشرات شیره گیاه را می‌مکند و یک ماده چسبناک به نام عسلک تولید می‌کنند. اگر عسلک بر روی درخت بماند بعدا به کپک سیاه رنگی تبدیل می‌شود.





این تصویر شاخه‌ای که دارای حشره پولک‌دار است را نشان می‌دهد، عسلک که از شاخه‌ و برگ در حال افتادن است.



 

شپشک آردی از خانواده حشره پولک‌دار می‌باشد.



حشره پولک‌دار پنبه‌ای


حشرات برگ خور

اگر چه وجود این حشرات ناخوشایند است، ولی به طور معمول بیش از حد به درختان مرکبات آسیب نمی‌رسانند. حشرات برگ خور توسط خطوط مارپیچی در برگ شناسایی می‌شوند. 

درمان: اسپینوزاد برای درمان حشرات بالغ


 

برگ‌های اشباع شده با عسلک توسط کنه‌های عنکبوتی. عسلک که از یک برگ می‌افتاد، باعث جذب مگس میوه به درخت شما می‌شود و می‌تواند یک هشدار باشد که درخت در حال آشفتگی است.


کپک دوده‌ای



زمانی که حشره پولک‌دار شیره گیاه را می‌مکد باعث ایجاد یک محیط مناسب برای بیماری‌های قارچی به نام کپک دوده‌ای سیاه می‌شود. اگر عسلک از روی درخت برداشته نشود به کپک سیاه تبدیل خواهد شد و از رشد شاخه و برگ جلوگیری می‌کند.

زمانی که شاخه ها و برگ‌ها سیاه می‌شوند، کپک باعث کاهش توانایی درختان برای انجام فتوسنتز می‌شود.

همه مواردی که به حشره پولک دار در مورد نحوه تاثیر گذاری این حشرات بر درخت مرکبات مربوط است، به حشرات دیگر نیز مربوط می‌باشد.


شته

وجود شته‌ها بر روی شاخه



شته‌ها در قسمت زیرین برگ، همراه با لاروها و تخم

 

کنه عنکبوتی

هجوم کنه‌های عنکبوتی معمولا به تعداد زیادی از شاخه‌ها و برگ‌ها آسیب می‌رسانند. آن‌ها مواد مغذی گیاهان را می‌خوردند و گیاه را از بین می‌برند. وجود تار بر روی درخت مرکبات، هجوم کنه عنکبوتی را نشان می‌دهد.






مگس قارچ

یکی از دلایل اصلی که در اکثر موارد باعث مرگ درخت مرکبات می‌شود، آبیاری بیش از حد می‌باشد. شما نباید به درخت خود بیش از حد آب دهید. آبیاری بیش از حد می‌تواند یک محیط مناسب برای مگس قارچ ایجاد کند که ریشه را می‌خورد  و در نهایت درخت مرکبات را از بین می‌برد. استفاده از یک رطوبت سنج باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود.



 

حشره تریپس مرکبات

 



آسیب ناشی از تریپس مرکبات


حشرات کوچک زرد-نارنجی که فعالیت تغذیه‌ای آن‌ها باعث آسیب رساندن در سطح میوه می‌شود. حشرات از میوه تغذیه می‌کنند و سلول‌های اپیدرم را سوراخ کرده و زخم‌های پوستی، به رنگ خاکستری یا نقره‌ای روی پوست به وجود می‌آورند.


حلزون‌ها

رعایت بهداشت در اطراف درخت مرکبات بسیار مهم است. اجازه ندهید شاخ و برگ‌های مرده در گلدان بریزند زیرا به سرعت باعث جذب حلزون‌ها می‌شود. وجود یک مانع بین خاک و شاخ و برگ درخت مرکبات، از بالا رفتن حلزون‌ها از درخت و خوردن شاخ و برگ‌ها جلوگیری می‌کند.




مگس سفید

شما باید حداقل ماهی یک بار درخت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ گونه آلودگی در درخت وجود ندارد. لارو یا تخم‌های مگس سفید در زیر برگ‌های آلوده حضور دارند. برگ‌های آلوده را با دست جدا کنید و درخت را با استفاده از روغن چریش درمان نمایید.



 

پروانه فروزان

 

لارو پروانه فروزان


این پروانه تخم‌های خود را بر روی برگ مرکبات قرار می‌دهد و لاروها برگ‌های مرکبات را می‌خورند. به طور معمول آن‌ها برای درخت مضر نیستند، مگر اینکه درخت جوان باشد.



کپک‌ها و قارچ‌ها






میوه‌های کپک زده

قارچ‌کش می‌تواند از بسیاری بیماری‌های قارچی جلوگیری کند.

 

برگ‌های روغنی


زخم مرکبات

درخت خود را به طور مرتب چک کنید تا از آلودگی قارچی جلوگیری شود و درخت خود را با قارچ کش درمان نمایید.

یکی از اولین نشانه‌های پوسیدگی ریشه در درخت مرکبات این است که: لکه‌هایی در میوه ایجاد می‌شوند، یا میوه‌ها فاسد شده و نقاط زرد-قهوه‌ای در میوه دیده می‌شود.

قارچ یا پوسیدگی ریشه باعث کپک بر روی برگ‌های مرکبات می‌شوند و یا رگه‌های سیاه و ضایعات سیاه ایجاد می‌کنند. پوسیدگی ریشه باعث زوال شدید درخت می‌شود، بنابراین ضروری است که از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید و از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. با پیشرفت پوسیدگی ریشه، پوست درخت ترک می‌خورد و می‌میرد و تنه درخت تیره و فاسد می‌شود. از هر مشکلی قبل از اینکه شروع شود، جلوگیری کنید. از قارچ کش‌های مسی که برای جلوگیری از مشکلات قارچی بسیاری از مرکبات موثر هستند، استفاده کنید.



فاسد شدن مرکبات

فاسد شدن مرکبات یک مشکل جدی است و یک باکتری بسیار مسری می‌باشد. علائم اصلی شامل ضایعات بر روی برگ، ساقه و میوه درختان مرکبات است. قارچ کش‌های مسی یا ضد باکتری‌ها می‌توانند مانع از عفونت شوند، اما عفونت موجود را درمان نمی‌کنند. با پیشگیری، از ایجاد این بیماری جلوگیری کنید. اگر ضایعه را در درخت مرکبات خود مشاهده کنید، این ضایعه نمی‌تواند درمان شود. با این حال، شما می‌توانید از گسترش باکتری‌ها جلوگیری کنید، زیرا باکتری‌ها به ضایعات محدود می‌شوند. مناطق آلوده را به دقت هرس کنید و آن‌ها را در کیسه زباله قرار دهید. ابزارهای باغبانی مورد استفاده، برای جلوگیری از گسترش بیماری به سایر درختان باید استریل شوند.



 

لکه سبز مرکبات (Citrus Greening)

لکه سبز مرکبات یک بیماری باکتریایی است که توسط حشره پسیل آسیایی مرکبات گسترش می‌یابد. این حشره بسیار کوچک است و بیماری را گسترش می‌دهد زیرا از ساقه و برگ درختان مرکبات استفاده می‌کند. محققان کشف کرده‌اند قبل از اینکه نشانه‌های آسیب در برگ مشخص شود، بیماری به ریشه می‌رسد. باکتری‌ها به سرعت به ریشه می‌روند و در آنجا تکثیر می‌شوند، به سیستم ریشه آسیب می‌رسانند، درخت دچار کمبود مواد مغذی می‌شود و در نهایت بیماری به سایبان درخت گسترش می‌یابد.

قرار دادن درخت به مدت 48 ساعت در دمای 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد عفونت را کاهش می‌دهد و اغلب عفونت را از بین می‌برد. این کار با ساخت چادر پلاستیکی در آب و هوای بسیار گرم و یا استفاده از لامپ‌های گرمایشی انجام می‌شود. گرم کردن درخت در چادر، تنها درمان شناخته شده برای کشتن پاتوژن است. همچنین کمبود فسفر با لکه سبز مرکبات در ارتباط است. برنامه‌های کاربردی فسفر درخت را درمان نمی‌کند، اما علائم و عملکرد میوه را بهبود می‌بخشد.

 

کمبود نیتروژن

کمبود نیتروژن باعث کاهش رشد درختان و کاهش تولید میوه خواهد شد و رنگ برگ‌ها سبز کم رنگ یا زرد می‌شوند. 

آبیاری بیش از حد نیز باعث ایجاد برگ‌های زرد می‌شود. اگر درخت مرکبات شما دارای برگ‌های زرد است اما شما می‌دانید که آبیاری زیاد نبوده است، درخت شما دارای کمبود نیتروژن است.



کمبود فسفر

فسفر برای سلامتی درختان مرکبات مهم است. اما صرف نظر از نوع درخت، آن‌ها فقط مقدار کمی فسفر نیاز دارند. زمانی که فسفر بسیار پایین است رشد کاهش می‌یابد و علائم ابتدا در برگ‌های قدیمی ظاهر می‌شود. 

علائم: برگ‌های کوچک ممکن است سایه‌ای از رنگ قرمز مایل به بنفش داشته باشند. نوک برگ‌ها به نظر سوخته می‌رسد و برگ‌های قدیمی سیاه می‌شوند. در یک پروژه تحقیقاتی، کمبود فسفر به عنوان یکی از عوامل موثر در بیماری لکه سبز مرکبات شناخته شده است. با استفاده از فسفر، تولیدکنندگان به طور بالقوه علائم بیماری لکه سبز مرکبات را از بین می‌برند و عملکرد درخت برای تولید میوه را بهبود می‌بخشند.




کمبود منگنز

علائم کمبود منگنز به دلیل کاهش مقدار کلروفیل، شامل زرد یا سفید شدن بافت طبیعی سبز گیاه است. با افزایش این حالت، در برگ‌ها نقاط خاکستری براق ایجاد می‌شود.



کمبود گوگرد

رگ برگ‌ها و دمبرگ‌ها یک رنگ قرمز بسیار متمایز را نشان می‌دهند. با کمبود نیتروژن نیز برگ‌ها زرد می‌شوند اما کمبود گوگرد در کل گیاه بسیار یکنواخت است. ضایعات قهوه‌ای اغلب در امتداد لبه برگ‌ها ایجاد می‌شود و برگ‌ها اغلب پیچیده و شکننده می‌شوند. 



کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم باعث ایجاد میوه‌های نرم‌تر با پوست نازک تر می‌شود و باعث کوچک شدن میوه نیز می‌شود. رنگ برگ‌ها مایل به زرد شده و لبه آن‌ها به سمت پایین خم می‌شود.



 کمبود آهن

رگ برگ‌ها سبز تیره می‌شوند و بین آن‌ها زرد می‌شود.



کمبود روی

در کمبود روی، زردی گسترده‌ای بین رگ برگ‌ها مشاهده می‌شود.



 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ