زمان مناسب برای برداشت و چیدن گل ها

عده ای از باغبانان معتقدند که عصر برای چیدن گل زمان مناسبی است (غیر از گل هایی که شب ها بسته می شوند)، عده دیگر می گویند صبح زود قبل از طلوع آفتاب موقع مناسب برای چیدن گل است. اگرچه باغبانان از روی تجربه و سوابق کار این موقع را پسندیده اند ولی باید گفت از نظر فنی نظر دوم بهتر است، زیرا صبح گل مملو از شیره مغذی است که شب از گیاه برای تغذیه او فرستاده شده تا تمام روز آن را مصرف کند. از چیدن گل موقع گرما و آفتاب میان روز باید پرهیز کرد، زیرا باعث می شود گل خیلی زود پژمرده شود. همچنین موقع بارندگی هم نباید گل ها را چید، زیرا رطوبت زیاد گل ها را خراب می کند. بعد از این که گل ها را موقع مناسب از بوته چیدند برای این که منافذ ساقه گل که از آن ها آب جذب می کند بسته نشود، باید فورا آن ها را در آب بگذارند، و اگر این کار در موقع چیدن گل میسر نبود باید موقعی که می خواهند گل ها را در ظرف بگذارند به اندازه یک سانتی متر از انتهای ساقه آن قطع کنند. 
وضعیت گل هم در زمان چیدن مهم است، مثلا گل های گلایول را باید زمانی چید که به حالت غنچه بسته یا نیمه باز باشند، زیرا تمام غنچه های آن به خوبی در آب باز می شود. برعکس بعضی از گل ها را باید وقتی چید که کاملا باز شده اند. مثلا گل یاس خوشه ای، داوودی و بیشتر گل های مرکب را باید زمانی چید که گل کاملا باز شده است. اما باید دانست همان روز اول که گل ها باز شدند آن ها را بچینند در غیر این صورت اگر گل ها چند روز روی بوته بمانند چون عمل باروری مادگی صورت میگیرد پس از چیدن در مدت کوتاهی پژمرده می شوند و از بین می روند. 
گل های رز را باید موقعی چید که غنچه آن ها شروع به باز شدن می کند. زیرا اگر کاملا باز شده باشند در ظرف آب دوام نمی آورند و زود از بین می روند. گل های میخک را می توان زمانی که نیمه باز است یا زمانی که به طور کامل باز شده چید. گل های نخود را پس از آن که کاملا باز شدند باید چید.
اگر به صورت اتفاقی مجبور شوند که گل را در زمان گرمای روز بچینند، برای این که اثر گرما روی آن کمتر شود و دوام بیشتری داشته باشد، بهتر است مدتی آن را در جای خنک و سرد بگذارند تا کاملا سرد شود، زیرا سرما سبب می شود که گل سخت و قوی شود. بر اساس این نظر بعضی از باغبانان معتقدند باید گل ها را عصر، زمانی که هوا خنک است چید و آن ها را در محل مرطوب و خنک نگه داشت تا صبح برای فروش و عرضه به بازار حاضر باشند.
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ