مزایای سیلیکون برای رشد گیاه

در حالی که سیلیکون هنوز یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان در نظر گرفته نمی شود، سال هاست که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا زمانی که از آن استفاده می شود مزایای زیادی برای گیاه دارد. سیلیکون به صورت اسید سیلیسیک وارد ریشه های گیاه می شود. هنگامی که سیلیکون به گیاه داده می شود، به سرعت به نقاط رشد فعال گیاه حرکت می کند، که با ترکیبات آلی در دیواره سلول ها مخلوط می شود و آن ها را قوی تر می کند. دیواره های سلولی قوی تر، باعث قوی تر شدن گیاه می شود. افزایش تحمل گیاه نسبت به گرما، نمک و خشکی، مقاومت در برابر پاتوژن و هجوم حشرات، میانگره کوتاه تر و ساقه ضخیم تر از جمله منافع گزارش شده از سیلیکون برای رشد گیاه می باشد.

سیلیکون در پوسته زمین وجود دارد که بعد از اکسیژن فراوان ترین عنصر است.  بسیاری از گیاهان در غلظت های بالا آن را انباشته می کنند.  از سوی دیگر، سیلیکون در خزه تورب، پوست درخت و یا دراجزای بسترهای بدون خاک که امروزه برای تولید محصولات گلدانی به کار می روند وجود ندارد. 

گروه تحقیقاتی Sun Gro در آمریکای شمالی تحقیقات گسترده ای برای ارزیابی مزایای ترکیب سیلیکون به صورت حرفه ای انجام داده اند. در این پروژه برای ارزیابی منابع سیلیکون آزمایشاتی انجام شده است. همچنین پاسخ بیش از 40 گیاه یک ساله و چند ساله مهم تجاری را نسبت به سیلیکون بررسی کرده اند. گیاهان به صورت تکثیر با دانه و قلمه آزمایش شدند. برای همه آزمایشات، PH به صورت هفتگی یا دو هفته ای تحت کنترل قرار گرفت. بعد از پیوند، به ریشه ها از 1 تا 5 امتیاز داده شد. تعداد روزها از پیوند تا مراحل مختلف نمو ثبت شدند. وقتی گیاه به مرحله عرضه به بازار رسید، چند پارامتر مورد اندازه گیری قرار گرفت. زمان آخرین آبیاری تا پژمردگی نیز ثبت شد. 

سیلیکون را به اشکال مختلف می توان به یک بستر کشت اضافه کرد و می توان آن را از منابع مختلف به دست آورد. گروه Sun Gro امتیاز ترکیب بستر با سیلیکون در هر شکلی را به دست آوردند. در آزمایش های اولیه آن ها، چندین منبع سیلیکون مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس غلظت سیلیکون در بافت های میانی و برگ ها، و به طور کلی عملکرد گیاه، منابع مطلوب و میزان صحیح سیلیکون مشخص شد. این گروه چهارده گیاه بهاری یک ساله را در مخلوط تورب و پوست درخت تست کردند. آزمایش های جوانه زنی با بذر سبزیجات سالانه و چمن های زینتی نیز انجام شد. نتایج مثبت از اثبات این آزمایشات منجر به ایجاد محتوی سیلیکونی  RESILIENCE شد. RESILIENCE نام تجاری گروه Sun Gro می باشد که برای مخلوط های غنی شده با سیلیکون به ثبت رسیده است. 

در قسمت بعدی آزمایش، سبزیجات یک ساله و چند ساله تابستانی در مخلوط RESILIENCE پرورش داده شدند. تست همچنین با استفاده از بذر و قلمه سبزیجات انجام شد. اگرچه پاسخ انواع گونه های گیاهی به سیلیکون متفاوت بود ولی چند روند کلی در اکثر گیاهان شایع بود. گیاهان یکساله و سبزیجاتی که به مخلوط  RESILIENCE پاسخ مثبت نشان دادند در یک جدول ثبت شدند. گیاهانی که در مخلوط RESILIENCE بودند 40 درصد رشد بیشتر داشتند. ریشه زایی، جذب مواد غذایی و استقامت شاخه ها در این گیاهان افزایش یافته بود. گیاهانی که در این مخلوط رشد کرده بودند 77 درصد بیشتر توانایی تحمل خشکی را نسبت به گیاهانی که بدون این مخلوط رشد کردند داشتند. استفاده از این مخلوط باعث ایجاد ساقه ضخیم تر و گل دهی زودتر می شود. 12 درصد افزایش در قطر ساقه و 13 درصد در کمتر شدن زمان گل دهی مشاهده شد. در پایان تولید، کمتر شدن زمان گل دهی به این معنا است که زمان تحویل به بازار سریع تر انجام می شود. علاوه بر این، گیاهانی که در مخلوط RESILIENCE رشد کرده بودند شاخه های قوی تر و ضخیم تر و برگ های متراکم تری داشتند. 

گیاهان پرورش داده شده با سیلیکون

گیاهان پرورش داده شده با سیلیکون

درصد جوانه زنی و میزان رشد ریشه و قطر ساقه نیز اندازه گیری شدند. درصد جوانه زنی بین در هر دو حالت (گیاهانی که در مخلوط RESILIENCE پرورش داده شدند و گیاهانی که در حالت عادی پرورش داده شدند) یکسان بود. گیاهانی که در مخلوط RESILIENCE بودند 97 درصد ریشه زایی بهتری داشتند و 33 درصد قطر ساقه آن ها بیشتر بوده است. گیاهی که در مخلوط RESILIENCE پرورش داده شده بود در زمان کمتری به مرحله تحویل به بازار رسید. به دلیل ساقه ضخیم تری که این گیاهان داشتند، در طول حمل و نقل نیز آسیب کمتری دیدند. 

بر اساس این تنایج استفاده از مخلوط RESILIENCE در ترکیب تورب و پوست درخت رضایت بخش بوده است. گروه Sun Gro همچنین مخلوط RESILIENCE را با تنظیم کننده های رشد گیاهی امتحان کردند تا مطمئن شوند که این مخلوط با تنظیم کننده های رشد گیاهی که معمولا در پرورش گیاهان استفاده می شوند، تداخلات مضر نداشته باشد. 

پس از چندین ارزیابی کامل به این نتیجه رسیدند که سیلیکون یک عنصر کاملا مفید است که تا به حال در دسترس بسترهای بدون خاک نبوده است. گروه Sun Gro، اثبات کردند که مخلوط RESILIENCE در اکثر موارد برای رشد دانه و قلمه مناسب است و استفاده از آن برای تولید کنندگان حرفه ای و تولید کنندگان جزیی توصیه می شود.

گل های پرورش داده شده با سیلیکون

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ