کاربرد پرلیت

 

مزایای پرلیت به عنوان محیط رشد

تولیدکنندگان هیدروپونیک پیشنهادات زیادی برای رشد گیاهان در یک محیط کنترل شده دارند. یکی از پر کاربردترین محیط‌ها در کشت هیدروپونیک، پرلیت می‌باشد. پرلیت ذرات کوچک سفید رنگ، یک ماده بی اثر، متخلخل و سبک وزن است که اغلب به عنوان یک بستر هیدروپونیک استفاده می‌شود. پرلیت همچنین در انواع محیط‌های کاشت و خاک‌ها نیز قابل استفاده است. پرلیت یک نوع شیشه آتشفشانی است و زمانی که تا دمای خاصی گرم می‌شود، تا چندین برابر اندازه آن گسترش می‌یابد. اندازه دانه‌های پرلیت بین 14/0 تا 3 میلی متر می‌باشد. پرلیت نسبتا ارزان و در دسترس است و استفاده از آن آسان می‌باشد و یک گزینه محبوب به عنوان محیط کشت در میان تولید کنندگان است. می‌توان آن را به تنهایی یا به صورت مخلوط با یک محیط کشت دیگر استفاده کرد.

 

Imagem


پرلیت یک منبع غیر قابل تجزیه است. استفاده مجدد از پرلیت به عنوان محیط کشت امکان پذیر است و به دلیل چرخه عمر طولانی که دارد برای محیط زیست نیز سودمند می‌باشد.
از آنجا که پرلیت یک ماده متخلخل است، هم توانایی نگهداری آب را دارد و هم قابلیت زهکشی را فراهم می می‌کند که این دو مورد برای تولید کنندگان هیدروپونیک بسیار مهم هستند. علاوه بر این، پرلیت همچنین هوای مناسب را برای رشد سالم ریشه در گیاهان فراهم می کند.
پرلیت یک محیط کشت بدون مواد مغذی و استریل است و بدین معناست که بدون ترس از وجود آفات، می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که با استفاده کردن از خاک، ممکن است خطر آفات نیز وجود داشته باشد.
پرلیت دارای سطح pH خنثی است اما با اضافه کردن مواد اسیدی یا قلیایی می‌توان pH آن را تغییر داد. پرلیت را می‌توان شست و خشک کرد تا به pH 7 (خنثی) بازگردد.
پرلیت قابلیت شستشوی مجدد را دارد و همچنین محیطی است که تجزیه نمی‌شود و تا سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از پرلیت همچنین برای سلامت گیاه نیز توصیه می‌شود. پرلیت به دلیل تخلخل بالا باعث می‌شود تا ریشه گیاه به خوبی حرکت و رشد کند، همچنین به صورت یک عایق عمل می‌کند و از ریشه در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌نماید.


استفاده از پرلیت در خاک


استفاده یا عدم استفاده از پرلیت به نوع محیط رشد بستگی دارد. معمولا برای کاشت گیاهان از خاک استفاده می‌شود. خاک بسیار سنگین است و ممکن است فشرده شود. برخی از پیت ماس‌های ارگانیک و کوکو مالچ‌ها نیز ممکن است فشرده شوند. زمانی که خاک یا دیگر محیط‌های کاشت خیس شوند، فشرده می‌گردند. زیرا ذرات به هم نزدیک تر شده و منافذ هوا بین ذرات کمتر می‌شوند. زمانی که ذرات خاک یا دیگر محیط‌های کاشت فشرده باشند، احتمال رشد گیاه و یا جوانه زدن بذرها کاهش می‌یابد. درنتیجه قدرت تولید کاهش می‌یابد. ریشه‌های سالم تر به معنای عملکرد بهتر و همچنین تولید محصولات خوشمزه تر می‌باشد.
در محیط کاشت فشرده، ریشه‌ها ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن و یا رطوبت بیش از حد قایلیت رشد را از دست بدهند. استفاده از پرلیت به نسبت مناسب، باعث می‌شود زهکشی خاک بهتر شود و از فشرده شدن خاک نیز جلوگیری می‌شود. در صورتی که متوجه شده‌اید که خاک فشرده است و یا زهکشی خوبی ندارد می‌توانید از پرلیت استفاده نمایید.

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ