کود کشاورزی

کود عبارت است از موادی که باید آن را با خاک مخلوط کرده تا گیاه برای تغذیه و نمو خود از مواد قابل حل و جذب آن تغذیه کند. ممکن است خاک به طور طبیعی مقداری از این مواد را داشته باشد و اگر نداشته باشد برای جبران آن مقداری مواد غذایی که به وسیله گیاه جذب و مصرف می شود باید به آن اضافه شود. کود در گلکاری در گلخانه وظیفه مهمی ندارد ولی در دیگر کارهای باغبانی و گلکاری خارج از گلخانه بسیار اهمیت دارد. زیرا در گلخانه همان مقدار خاک برگ و مواد پوسیده که به کار می رود می تواند به اندازه کافی مواد غذایی به گل ها و گیاهان برساند. به طور عمده کود مورد نیاز برای باغبانی و گلکاری در سه دسته قرار می گیرد: اول کودهای آلی که از فضولات موجودات زنده مانند انسان، حیوان و گیاهان به دست می آید، دوم کودهای غیرآلی یا معدنی که از مواد مرده و معدنی تهیه می شود، سوم کودهای شیمیایی که به وسیله کارخانجات ساخته می شود.
بیشتر گیاهان از مواد غیرآلی تغذیه می کنند. مواد آلی برای آن که در تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار گرفته و جذب شود باید به مواد غیرآلی تجزیه شوند. این تجزیه در اثر عمل تخمیر صورت می گیرد. عمل تخمیر در صورت وجود چهار عامل امکان پذیر است: 1 – مخمر (مانند میکروب و باکتری)، 2 – حرارت، 3 – رطوبت، 4 – اکسیژن. بدون وجود یکی از این عوامل، عمل تجزیه انجام نمی شود( به همین دلیل است که برای حفظ مواد غذایی یکی از این عوامل را از بین می برند تا مدت ها غذا بدون فاسد شدن باقی بماند).
پس موادی که به خاک داده می شوند برای اینکه قابل استفاده گیاه باشند باید به صورت غیرآلی و قابل حل در آب درآید تا این محلول ها را ریشه گیاه جذب کرده و از بافت های گیاهی به تمام قسمت ها رفته و گیاه از آن استفاده کند.
برای رشد گیاه 10 عامل مهم لازم است: کربن، اکسیژن، هیدروژن، ازت، اسید فسفریک، پتاس، آهک، منیزیم، آهن و گوگرد. بین این عوامل کربن و اکسیژن و هیدروژن را گیاه از هوا جذب می کند و به اندازه کافی منیزیم، آهن و گوگرد در زمین موجود است. بنابراین اسید فسفریک ، پتاس و آهک که ممکن است در بعضی خاک ها وجود نداشته باشد یا اگر هم باشد به اندازه کافی برای تغذیه گیاهان نباشد باید به وسیله کود دادن به خاک تامین شود. ازت در نمو برگ ها و شاخه ها تاثیر زیادی دارد و در زمین به حالت آلی آمونیاک موجود است و فقط به شکل ازت نیتریک قابل جذب در گیاه است. اسید فسفریک برای تشکیل گل ها و میوه ها و نیز رسیدن میوه ها لازم است. پتاس در انتشار و توسعه ریشه گیاهان و همچنین روی کیفیت محصول موثر است. آهک علاوه بر اینکه کمک موثری در تبدیل ازت آمونیاک به ازت نیتریک می کند، در تشکیل بافت های گیاه و استحکام ساقه و شاخه ها تاثیر زیادی دارد. هر زمان که یکی از این عوامل به اندازه کافی برای گیاهان در زمین وجود نداشته باشد گیاه نمی تواند به خوبی رشد کند. بنابراین کودهایی که حاوی تمامی این مواد غذایی است کود قوی و کامل و آن ها که فاقد یک یا چندتا از این مواد باشند را کود ضعیف می نامند. 
 

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ